Ik kon wel topics vinden, maar die waren toch al weer behoorlijk oud. Wie van jullie is er ook zwanger en te zwaar? Vorige zwangerschap was ik ook te zwaar, 4 kg lichter dan nu. Iedereen kijkt altijd zo als ik mijn gewicht noem. Maar goed...door alle heisa die ze eromheen maakte steeg bij mij het irritatie niveau tot ehhh...vrij hoog . Eerst 3 x benoemen, dan nog niet genoteerd hebben...vervolgens alsnog op de weegschaal (waar dus op 1 kg na dezelfde uitslag uitkwam). Ik had benoemd dat ik bij de eerste een sectio had gehad, even later ow..ja je bent natuurlijk bevallen he... Toen wilde de dame in kwestie mijn bloeddruk gaan meten, ja, die was met 140 / 84 aan de hoge kant (joh...). Inmiddels was ik zo geirriteerd dat ik met rode vlekken in mijn nek zat. Ik weet dat ik te zwaar ben, ik was er zelfs mee bezig om af te vallen toen ik zwanger raakte. Ze mogen het ook best benoemen, maar ik vond dit echter een rare situatie. Ze was sowieso ietwat verstrooid. Ze gaf aan dat ik moest stoppen met afvallen, ik gaf aan dat ik juist dat het wel mocht, mits ik geen crashdieet volg (wat ik dus ook absoluut niet doe). Zij zei dat het gevolgen kon hebben voor mijn kind later als hij/zij volwassen zou zijn. Maar ... ben pas 5 + 5 weken . Ik wil natuurlijk mijn kind niet tekort doen, maar nu heel rustig wat kilo's kwijt raken...lijkt mij niet direct heel schadelijk. In de vorige zwangerschap ben ik ook 8 weken misselijk geweest en 15 kg afgevallen...daar heeft ook niemand het over. Bij de eerste zwangerschap heb ik deze ervaring niet gehad, ik werd gewogen: best, te zwaar. Niet meer aankomen, straks keertje suikers prikken en klaar is klara. Aan het eind wel bij de gyn gelopen, die vond het na 2 x suiker prikken (nuchter en na het eten) ook wel prima. Ze gaat het nu overleggen met een gyn (hopen dat ze de juiste gegevens nu wel heeft ), dat vind ik prima. Misschien hebben ze in het zkh meer ervaring. Kan er niet zomaar 30 kg aftoveren. Ik ben echt een beetje met een gevoel naar huis gegaan. We (ik en vk) hadden absoluut geen klik (buiten het gewicht om). Hoe zijn jullie ervaringen?
Dit is mijn derde zwangerschap en bij deze zwangerschap heb ik ernstige obesitas, maar mijn bloeddruk was goed en heb verder (nog) geen lichamelijke klachten, mijn vk heeft mij er eigenlijk ook helemaal niet op gewezen dat ik te zwaar ben, ik kwam er zelf wel mee maar ze zei zolang jij je goed voelt en je zwangerschap loopt goed, hoefde ik me om mijn gewicht geen zorgen te maken. Mijn bloed moet nog wel onderzocht worden dus dat is verder nog afwachten. Verder zou ik als je je niet lekker voelt bij je vk anders gewoon een andere gaan zoeken.
Meestal als je echt te zwaar bent. Kom je onder controle van een gyn. Ik weet niet meer wat de bmi grens is, maar bij mij was dat iig zo. De Vk heeft me toen doorverwezen en nu loop ik dus bij de gyn en moet ik verplicht in het ziekenhuis bevallen (wilde ik sowieso al). Ik moet zeggen dat er gezegd is dat actief afvallen niet goed voor jou en je kindje is. Dit in verband met afvalstoffen die in je vetten zijn opgeslagen. Maar ik kon er niets aan doen, ik ben nu 40 wkn (precies ) en 1,5 kg aangekomen in totaal. Ik ben dan in totaal denk ik wel afgevallen. Hiervoor heb ik een diëtiste benaderd en haar de situatie voorgelegd. Ze heeft me een voedingspatroon geadviseerd waar ik me goed aan kan jouden. Bloeddruk is constant perfect. Helaas wel met 32 weken zw suiker geconstateerd. Dus nu een ander voedingspatroon, maar op zich ook nog wel te doen. Het is en blijft gewoon zo dat ernstig overgewicht extra risico's met zich mee brengt tijdens de zwangerschap. Door hier bewust mee om te gaan en realistisch te blijven, omschrijf ik deze zwangerschap toch als gewoon heel goed . De gynaecoloog ook trouwens, hij geeft aan dat het er allemaal goed en gezond uit ziet. Als je geen klik hebt met je Vk zou ik op zoek gaan naar een andere en informeren of je niet bij een gyn terecht komt. Voor wat betreft het afvallen zou ik wel onder begeleiding van de gyn of diëtiste aan het werk gaan. Niet op eigen houtje! En oh! Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Nou zeg, snap dat je je niet op je gemak voelt door die reactie... Ik ben ook te zwaar, was voor mijn zwangerschap 25 kilo afgevallen. Nog 15 te gaan voor ik op mijn streefgewicht was (al zou mijn bmi dan officieel nog steeds iets te hoog zijn, maar dat getal boeit me niet). Hoe dan ook, ik zit ook met vragen over afvallen toen ik pril zwanger was. De conclusie die ik kreeg was: Actief afvallen is ongezond voor je kindje. Er komen namelijk veel afvalstoffen bij vrij die ook bij je kindje terecht komen, maar die kan ze nog niet goed afbreken. Er werd me wel gezegd: ga gewoon door met een goed ritme van eten en bewegen. Als je als resultaat daarvan toevallig gewicht verliest is het geen probleem. Maar maak geen doel van afvallen en let op dat het niet teveel is. Wie weet kan je daar wat mee. In elk geval wens ik je een fijne zwangerschap en, last but not least: gefeliciteerd!
Ik heb zelf ook flink wat overgewicht, mijn gynaecoloog heeft me daar ook (op een professionele manier) op gewezen bij mijn eerste consultatie, toen ik gewoon voor een uitstrijkje ging. Zij zei me toen dat ik zeker op voorhand even langs moest komen voordat ik aan kinderen wou beginnen. Toen heeft ze me gezegd dat mijn gewicht het zwanger worden zou kunnen bemoeilijken, maar niet per se. 9 maanden na het stoppen met de pil ben ik eindelijk zwanger. Zij wou me ook extra opvolgen omdat ik toen prediabetes had. Intussen ben ik daar helemaal vanaf geraakt door minder suiker te eten, maar je kan je voorstellen dat ik een hoge kans heb op zwangerschapssuiker. Ook mijn bloeddruk is vaak te hoog (maar niet lang genoeg hoog om medicatie aan te kunnen), dus ook daarvoor zal ze me korter op moeten volgen. Ik maak me ook dikwijls zorgen of mijn gewicht geen kwaad kan voor mijn kindje. Ik zou het zo erg vinden mocht ik het kindje verliezen omdat ik te zwaar ben. Het probleem is ook dat één van mijn zwangerschapssymptomen "overdreven honger" is. Ik probeer zoveel mogelijk gezond te eten nu, maar soms is het moeilijk. Ok, tot zover mijn eigen ervaring Ik lees dat je vk bij je vorige zwangerschap er veel beter mee omging. Is het een andere als nu? Is het een optie om een andere vk te zoeken? Ik vind het best belangrijk dat je een klik hebt, uiteindelijk is dat je vertrouwenspersoon met kennis tijdens de zwangerschap! Trouwens.. proficiat met je zwangerschap!
Ik krijg weer een beetje moed van jullie verhalen! En thnx voor de felicitaties! Ik vind het ook helemaal niet erg dat ik naar de gyn zou moeten hoor. Wat ik zo bijzonder vind is dat ik wel (doordat ik echt niks meer kon eten) ontzettend af mocht vallen in de eerste zwangerschap, maar nu niet mag afvallen omdat ik op mijn eten let. Ik ben absoluut niet aan het crashen hoor (zwangerschapsmisselijkheid zorgde wel voor dat effect). Daar lag helemaal niemand wakker van. Ik probeerde haar dat ook uit te leggen. Ik streef ook niet naar een normaal gewicht of - 20 kg, maar een kilo of wat minder door goed op mijn eten te letten en te sporten (wat ik al deed) zou mooi zijn. Een dietiste benaderen is wel een slim idee! Ik ga eerst maar eens afwachten of ik door ga naar een gyn of dat ik bij de verloskundigen blijf. Ennuh..ja het is een vervangster, ik maak bij haar ook geen afspraak meer. Er zijn gelukkig nog meer verloskundigen in de praktijk Het zal vast ook wel te maken hebben met mijn ietwat emotionele labiliteit, mijn gewicht is al mijn hele leven een ding. Ik ben er zo allergisch voor dat ze je als dom / onbenullig zien doordat je te zwaar bent. Vandaag was een beetje tegen mijn zere been denk ik. Jullie hebben wel fijne gyn's! Fijn dat ze er zo relaxt onder zijn. Het is in mijn ogen ook totaal niet constructief om iemand constant op de vingers te tikken over het gewicht wat iemand heeft. Owja..en de zwangere dames: jullie natuurlijk ook van harte gefeliciteerd!!
Bij het begin van deze zws was mijn BMI 39. Hier is nooit iets van gezegd, buiten het feit dat ik voor een suikertest en een groeiecho moest. Bij de 1ste zws 23 kilo aangekomen en deze keer 12 kilo. Suikertest gehad met ruim 24 weken en die was prima. Bloeddruk ook prima tot 2 dagen voor de bevalling (voorteken en niet blijvend hoog). Bij 29 weken werd de kleine geschat op bijna 8 pond, maar dit was ws een groeispurt. Met de groeiecho bij 34 weken was hij weer op termijn qua groei, wel met lange benen. Hij is geboren op 17 juni (40+2) met een gewicht van 3510 gram en 52 cm. Onze eerste zoon was 46 cm bij 3250 gram. Ook een probleemloze zws. De eerste bevalling duurde vanaf de eerste wee 6 uur en de 2e 3 uur en 45 minuten. Hier is nooit sprake geweest van overdracht aan de gyn.
Hier niet te zwaar, maar ik begrijp niet zo goed waarom ze zo op je gewicht hamert, je zal zelf ook wel weten dat je zwaarder bent, en wat daarbij komt kijken. Ik zou overstappen naar iemand anders waar je wel een klik mee hebt. Gefeliciteerd met je zwangerschap, geniet ervan.
Hi allemaal, hier ook overgewicht al voor de zwangerschap. Afvallen is volgens mij niet aanbevolen tijdens de zwangerschap. Onderstaande info wel gevonden over aankomen tijdens je zwangerschap en bij een hoog bmi zou je dus een stuk minder moeten aankomen. Wat zou ik maximaal mogen aankomen? Hiervoor maakt je verloskundige gebruik van je BMI, ofwel body mass index (gewicht in kg gedeeld door je lengte in meters in het kwadraat) en andere factoren zoals een dieet, je gezondheid, je levensstijl, etc. Een voorbeeld: als je 55 kg woog voor je zwangerschap en je bent 1.62 m, dan is je BMI: 55 / (1.62 x 1.62) = 21 De normale BMI ligt tussen de 18 en 25. Een gezonde gewichtstoename ligt tussen de 11,5 en 15 kg. Als je BMI minder dan 18 is, mag je 12 tot 18 kg aankomen. Als je BMI meer dan 25 is, mag je tussen de 7 en 11 kg aankomen. Als je BMI meer dan 30 is, dan zou je hooguit 6 of 7 kg mogen aankomen.
Nou dat heb ik bij allebij de zwangerschappen niet gehaald hoor! Bij mijn eerste zwangerschap hamerde ze er wel op en werd ik ook naar een dieet is te gestuurd. zelfs met mijn dieet voor de suiker kwam ik aan.
Hier ook zoiets... heb een bmi van 39. Als ik vertel hoeveel ik weeg kijken ze me aan en krijg ik de vraag of mijn weegschaal wel functioneert (zelfs de huisarts!!). Ik ben te zwaar mede door medicatie 2 jaar voor de zwangerschap. Nu gedurende mijn zwangerschap hoor ik ook iedere keer "gezien je bmi zus, gezien je bmi zo" en ga zo maar door. Denk dat t door mijn hormonen komt maar af en toe barst de bom en lig ik jankend in bed.. voel ik me nu al een slechte moeder en ben ik een en al negativiteit over mezelf. Erg gezellig en vriend moet dit dan een uur aanhoren haha.. Vandaag ook een groeiecho want ja mijn buik was toch ietswat groot...weer een teleurstelling. Maar wat blijkt...niks aan de hand! Jeuj helemaal blij! Heb ook geen suiker en bloeddruk was ook prima afgelopen keer. Ik ga er gewoon lekker van genieten en ben er wel van overtuigd dat mijn vk het allerbeste met ons voor heeft en dus niet mij hiermee confronteerd om me te etteren. Ik ben nu eenmaal erg gevoelig op dit moment haha Geniet van je zwangerschap!
Hier ook flink wat overgewicht. Mijn VK heeft me heel netjes verteld dat ik daardoor wat vaker op bloedsuiker moet prikken, meer echo's krijg, met 34 weken een keer op controle bij de gyn moet en een medische indicatie krijg om in het ziekenhuis te bevallen. Ik was het daar helemaal mee eens, ik vind het fijn dat ze extra aandacht er aan besteden, zolang ze dat maar netjes duidelijk maken.
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ook ik ben veel te zwaar en kreeg van de vk te horen dat afvallen niet de bedoeling was en dat ik gewoon normaal/gezond moest eten. Verder heeft ze er weinig van gezegd. Wel dat ik dan een suikertestje moest doen (gedaan ondertussen en perfect) en dat de indicatie voor zhuis wel goed zou komen. Ik wilde toch al in zh bevallen. Ik ben er wel gelijk zelf over begonnen dat ik natuuuurlijk te zwaar ben enz enz.. Ja er zitten wat meer risico's aan, maar gelukkig zijn ze tegenwoordig heel goed in het begeleiden. Ik hoef ook niet op de weegschaal te staan daar, wel vraagt ze of ik me nog gewogen heb. Nadeel vind ik dat er niet heel snel een zwangere buik te zien was, én dat ie nu het te zien is nog steeds niet net als andere dames die gelijk op lopen is. Ik krijg rond 33/34 een groeiecho, waar ze me al voor gewaarschuwd had en verder eigenlijk niets. VOlgens mij is het vanaf een BMI van 40 dat je naar gyn moet, die van mij zit net op het randje: 39 Als je je niet fijn blijft voelen bij je VK dan een ander zoeken of aankaarten! Je moet je fijn bij ze voelen hoor, anders is het vertrouwen snel weg en zij moet je wel bijstaan tijdens de bevalling.
Nog een mama in spé voor overgewicht. Maar mijn gewicht wordt ook nooit geloofd omdat het bij mij allemaal nogal voordelig verdeeld zit. Dikke billen, benen en borsten, maar slank gezicht, hals en taille. Toen ik niet snel zwanger werd, zei de gyn in t ziekenhuis ook dat mijn gewicht misschien meespeelde. Ben toen aan een vrij radicaal dieet begonnen, maar achteraf gezien ben ik al daarvoor zwanger geworden Bij de intake bij de VK was alles goed, behalve m'n gewicht. De VK zei er niks van. Ik bracht t zelf ter sprake en ze zei dat ik me daar vooral geen zorgen om met maken. Het enige nadeel van mn gewicht is dat ik niet thuis mag bevallen, ivm arbo van de ambulancebroeders/zusters. Ach. Ik vond het heel fijn hoe de VK het allemaal geen probleem vond. Laatst was ik wel voor mn 20 weken echo en de echoscopiste kon t allemaal niet goed vinden. Ze zei dat m'n buikvet ook in de weg stond. Ik zei er maar niks van, want al mn echo's bij de VK waren geen probleem, zelfs mn echo met 6+4w kon gewoon uitwendig.......
Ik ben overigens ook meteen gestopt met mn dieet. Was een dieet waar ik 5 dagen per week normaal mocht eten en 2 dagen dieetdag dat je maar 500kcal per dag mag eten. Vond ik goed vol te houden, omdat je de dag er na weer normaal mag eten. Maar grappig genoeg ga ik dan vanzelf op die dagen ook gezonder eten Maargoed, behalve dat het gevoel erg goed was, merkte ik dat ik best moest wennen aan die dieetdagen, voelde me moe en slap. Geen wonder als je bedenkt dat ik toen dus net zwanger was Maar ben dus gestopt met dat dieet. Ik probeer gezond te eten. Ik kom wel redelijk wat aan, maar mn buik groeit ook enorm! ... en mn borsten. Zo lang m'n VK zich geen zorgen maakt, doe ik dat ook niet
Hier ook zwanger van de 3e met fiks overgewicht .. De zwangerschapkilo"s zijn ook nooit verdwenen omdat ik 2 keer binnen 4 maanden na de bevalling van vorige weer zwanger was ! Bij de eerste had ik al een te hoog bmi maar nu ben ik wel echt op mn top. Heel bewust de kids zo snel achter elkaar omdat ik me hierna volledig wil storten op afvallen etc ! En geen zin had in jojo"en tussen zwangerschappen door . Bij alle 3 de zwangerschappen bij de vk al begonnen voor ze de kans kregen een preek op te voeren , dat ik het weet , me ervan bewust ben , ik op mn voeding let , ik best alle extra testen en controles wil doen ! Maar dat ik geen zin heb in preken en iedere keer op een weegschaal te gaan staan. Dit werd ook geaccepteerd ! Ik heb ook gezegt pas naar de gyn te gaan als er zich complicaties dreigen voor te doen! Eerder niet. 1e en 2e kindje zijn geboren met 41wkn en 40+2 weken. Geen complicaties , geen hoge bloeddruk,geen suiker, en vanaf de 1e cm ontsluiting beide keren binnen 5 uur bevallen! Je moet gewoon duidelijk aangeven hoe je er zelf in staat en wat je wel en niet wilt doen en horen ! Suc6 met je zwangerschap !
Erg fijn om jullie berichtjes te lezen. Manlief en (vooral) ik zijn er inmiddels overheen. Ze zoekt t maar lekker uit haha. Het was geen fijn gesprek. Volgende keer beter. Ik had vorige zwangerschap met 16-17weken al wel een mooi buikje. Ben benieuwd hoe dat nu gaat. Ik ben in ieder geval niet alleen Voorlopig ga ik niet door naar een gyn. en blijf ik bij de verloskundigen. Bloeddruk op mijn werj vandaag nog maar eens gemeten. Onderdruk kwam niet hoger dan 84...maar meestal 77-80. Maak mij er ook niet meer zo'n zorgen om. We gaam vol goede moed verder!