7 weken zwanger en extreem misselijk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nijntje321, 12 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijntje321

Nijntje321 Actief lid

1 aug 2016
    181
    64
    28
    Hoi hoi!

Ik ben 7 weken zwanger en ik ben zo extreem misselijk. Houd vanaf vrijdag al niks binnen, kan amper op mijn benen staan en ga van alles over mijn nek.

Nu heeft de huisarts zetpillen voorgeschreven tegen de misselijkheid maar die werken ook niet. Ook heb ik me op het werk ziekgemeld omdat het gewoon echt niet gaat. Ik blijf ook afvallen.

Hebben meer mensen hier last van? Hoe gingen jullie hier mee om? En duurde dit bij jullie het hele eerste trimester?

2. Cookies

Cookies Actief lid

18 jun 2016
    482
    224
    43
    Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar weet dat er hier genoeg dames zijn die je daar vast en zeker een hoop tips over kunnen geven.

Heb je al gedacht aan buikgriep? Hier in het zuiden heerst het echt verschrikkelijk! Mijn halve familie hing van de week boven de pot

3. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw
    Ik kreeg emesafene pillen. Die hielpen niet. Toen primperan pillen 3 maal daags en die hielpen wel. Bij de ene werkt iets wel en de ander niet. Gewoon even bellen naar de verloskundige en vragen om andere medicatie .

4. Noxe

Noxe Fanatiek lid

30 jun 2018
    1.714
    1.761
    113
    Vrouw
    Ik heb helaas bij beide zwangerschappen hyperemesis gravidarum gehad.
    Eerste keer heel veel afgevallen en veel fe laat naar de huisarts gegaan (pas toen ik ook van drinken een braakreflex kreeg en dus ook niet meer kon drinken). De huiarts heeft me toen ook Emesafene zetpillen voorgeschreven (3 maal daags) maar die deden helemaal niets. Huisarts had me gezegd dat die pillen gekik moesten werken en dat ik anders de volgende dag moest terugkomen. Dus de volgende dag zat ik weer bij de huisarts. Ze hebben toen mijn urine onderzocht op ketonen en die concentratie was dusdanig hoog dat ik gelijk diezelfde dag opgenomen ben in het ziekenhuis. Daar kreeg ik metoclopramide en samen met een infuus begon toen pas mijn misselijkheid af te nemen na een paar dagen. Heb toen een week in het ziekenhuis gelegen.

Bij deze zwangerschap begon de misselijkheid veel eerder en heb ik sneller aan debel getrokken aangezien ik ook een dreumes had om voor te zorgen. Toen heb ik ook weer emesafene gekregen, maar de dag erna gelik metoclopramide ‘geeist’. Helaas moest ik toch ook weer opgenomen worden in het ziekenhuis vanwege uitdrogingsverschijnselen. Deze keer mocht ik gelukkig al na 3 dagen naar huis.

Echt, neem je klachten serieus en vraag om andere pillen! Want ernstige zwangerschapsmisselijkheid gaat niet zomaar weer over. Mijn ervaring is dat je in een negatieve spiraal terecht komt en van steeds meer dingen misselijk wordt, waarschijnlijk ook door je lege maag.

Babyvijf vindt dit leuk.
  5. Nijntje321

Nijntje321 Actief lid

1 aug 2016
    181
    64
    28
    Wat ontzettend heftig! En dan heb je dit twee keer mee moeten maken..

Had je in het begin ook weleens dagen erbij dat je wel wat kon eten?

6. Arlo

Arlo Actief lid

29 nov 2018
    330
    324
    63
    Vrouw
    Ik ben tijdens deze en mijn vorige zwangerschap ook erg misselijk geweest. Bij m’n vorige zwangerschap hielpen emesafene zetpillen gelukkig goed, maar bij deze zwangerschap bleef ik spugen. Ik heb toen direct weer aan de bel getrokken en primperan voorgeschreven gekregen (metoclopramide). Dat helpt gelukkig wel goed, al moet ik het nog steeds elke dag gebruiken anders hang ik direct weer boven de pot.
    Vreselijk om zo misselijk te zijn! Als de emesafene niet helpt (ik ga ervan uit dat je dat hebt gekregen omdat dat meestal als eerste wordt voorgeschreven) gewoon bellen en primperan of een andere variant van metoclopramide vragen. Sterkte joh, je kunt je echt zo naar voelen door misselijkheid.

7. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.033
    2.838
    113
    #7 Lief, 13 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2019
    Zoals hierboven al geschreven, als je ook geen vocht meer binnenhoudt echt terug naar de huisarts. Ik ging ook veeeeel te laat. Was zo enorm uitgedroogt en afgevallen dat ik er de hele zwangerschap niet meer echt bovenop gekomen ben. Ben 2 keer opgenomen geweest, en hoewel dat voor jou waarschijnlijk als iets vreselijks klinkt, was bijtanken aan een infuus toch echt zeer prettig, en ehh noodzakelijk ;)

Bij mij stopte het spugen met 16/17 weken. De misselijkheid in mn kraamweek hehe. Alleen sochtends als er nog niks in mn maag zat voelde ik me eventjes fijn na die 16 weken dan. Watnou ochtendmisselijkheid ;)

Maar bij mij is het 7 jaar terug, wist ik niks van HG en heb nooit primperan bv aangeboden gekregen, dan was het misschien veel dragelijker geweest. Na de 12 weken heb je ook nog wel Zofran etc, er is echt meer mogelijk! Er is ook een website van stichting ZEHG daar staat ook veel info op.

Oja tips: eet en drink alleen waar je zin in hebt. Vergeet gezond, dat werkt echt niet. Ook al is het cola en chips voor weken..
    Spa rood, milk en fruit (lust ik normaal niet), ouderwetse aanmaak roosvicee rozenbottelsmaak, knabbelen op radijsje tegen die vieze smaak, ongebrande amandelen, gestampte muisjes op maisbrood, ijsjes/ijsklontjes, mandarijntjes uit blik, waren dingen die hier soms werkten. Elk kwartier een theelepeltje water ipv een slok. Sportdrank (ipv ors) mits je het binnenhoud werkt goed.

En vooral: sterkte ik vond het de hel de allesoverheersende misselijkheid dag na dag, week na week.

8. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.033
    2.838
    113
    Oja ps..alles met gember werkt niet en is supergoor om over te geven, net als bouillon, drop en rijst (serieus die rijst, ik dacht dat ik er in bleef :|). Sinds die keer dronk ik maar glaasje zoete roosvicee achter alles aan. Als het er dan uitkwam was het iig zoetig :roflmao:

9. Arlo

Arlo Actief lid

29 nov 2018
    330
    324
    63
    Vrouw
    Ohh ja dit is echt een onwijs goeie tip! Sowieso veel drinken (zonder prik en niets zuurs zoals sinaasappelsap), dat maakt overgeven makkelijker. En rijst is echt ontzettend naar om over te geven. Dingen die wel goed gaan zijn bananen en vla.

10. Noxe

Noxe Fanatiek lid

30 jun 2018
    1.714
    1.761
    113
    Vrouw
    Zoals @Lief ook al zei waren de ziekenhuisopnames eigenlijk best fijn. Bijtanken aan het infuus, betere medicijnen krijgen, en vooral ook de rust want je hebt even geen huishoudelijke taken/werk dat je ook nog moet doen. Daarna ging het ook al heel sne beter.

Ja in het begin kon ik wel op sommige dagen ‘gewoon’ eten, maar ik denk dat dat ook wel een valkuil is. Want je zakt er als het ware langzaam in en je gaat je steeds slechter voelen.
    Zeker bij mijn eerste zwangerschap kwamen veel mensen ook aan met ‘oh ja, ik was ook misselijk maar dan moet je gewoon wat crackertjes eten en dan gaat het over’, maar als je het flink te pakken hebt dan helpt dit niet. Ik voelde mij echt een aansteller omdat anderen wel gewoon doorgingen met werken. Later pas, in het ziekenhuis, hoorde ik dat ik hg had en toen pas kon ik mezelf een beetje serieus nemen.

De tip die @Lief ook geeft kreeg ik in het ziekenhuis ook te horen. Eet waar je zin in hebt! Maakt niet uit wat het is, als je maar wat binnen krijgt. Als je zin hebt in patat dan ga je patat eten, heb je zin in cola dan ga je cola drinken. Gezond eten komt later wel weer

11. Nijntje321

Nijntje321 Actief lid

1 aug 2016
    181
    64
    28
    Bedankt voor jullie tips en reactie, het gaat ondertussen iets beter zolang ik het rustig aan doe. Zit vandaag op 9 weken dus heb nog wel even te gaan.

Deel Deze Pagina