Hoofdpijn en kortademig halverwege zwangerschap: wat is acceptabel?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Weereennieuwemama, 25 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Weereennieuwemama

Weereennieuwemama Fanatiek lid

12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Hallo,

Ik ben nu 25 weken zwanger en voel me ruim 5 weken beroerd omdat ik sindsdien de hele dag zo'n hoofdpijn heb en kortademig ben. Binnen de kortste keren hijg ik als als een molenpaard, heb zelfs in rust (liggend op bed of onderuit/zittend op de bank) het gevoel alsof m'n keel wordt dichtgeknepen. Ik merk dat ik oppervlakkiger ademhaal daardoor en minder licht binnen krijg en dat dus al weken. Wellicht daardoor ook die hoofdpijn: bonzende hoofdpijn onderin achter en schuin oven voor m'n oren. Zelfs m'n trommelvliezen bonzen lekker mee.

Ik heb mijn vk al een paar keer met deze klachten gebeld (2x los voor de hoofdpijn en 2x los voor de ademnood) maar ze wuift het beide keren weg als zijnde zwzngerschapsklachten die er nu eenmaal bij kunnen horen.

Ik vertrouw het echter niet helemaal maar voel me door haar nu ook met m'n rug tegen de muur gezet. Daarom m'n vraag is er iemand die dezelfde klachten had en waar dus wel wat meer aan de hand bleek?

Goed om te weten wellicht: mijn huisarts raadde me aan even 2 weken te stoppen met Ascal, omdat het hoofdbestanddeel acetyl salucylzuur hoofdpijn KAN veroorzaken. Ik ben nu een week gestopt maar merk 0 verschil.

2. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik had dat ook tijdens mijn laatste zwangerschap, in rust zelfs af en toe benauwd. Heel beangstigend. Nu ik zwanger af ben, zijn de klachten ook verdwenen.

Is het een idee om een afspraak te maken met een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen?

Edit: gewoon over een week weer een afspraak maken met je huisarts, dan zijn die 2 weken ook weer om en kan er verder gezocht worden.

Weereennieuwemama vindt dit leuk.
  3. Colinn

Colinn VIP lid

8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Het klinkt 'gewoon' als hyperventilatie. Ik herken het. Ben er ook heel gevoelig voor. Als ik onderuit gezakt zit op de bank zit ik sowieso in de knoei met m'n ademhaling. M'n neus zit veel dicht sinds de zwangerschap en dat helpt ook niet mee. Wat mij helpt is meditatie (gewoon via een app) en yoga.

4. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik zou nog week afwachten en huisarts dan weer vragen betreft de hoofdpijn. (je bloeddruk is wel goed neem ik aan?)

Voor je ademhaling zou ik contact nemen met fysiotherapeut voor spanningsregulatie oefeningen of bij een haptonoom. Zo kan je misschien beter leren ademen en omgaan met de benauwde situaties. Misschien helpt dat ook nog wel voor je hoofdpijn.

Ik zou vooral verder zoeken ik had ook zo'n verloskundige die alles weg wuifde, onder de noemer hoort erbij.
    Thank God kwam ik bij de gynaecoloog terrecht door een groeiachterstand en werd er ook oligohydramnion geconstateerd. Niks hoort erbij ik had serieuze complicaties!
    Volg je intuïtie, en hopelijk voel je jezelf snel wat beter.

5. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw
    Bij mij kwam de hoofdpijn door ijzertekort. Nu ijzertabletten. Ben nog steeds moe maar hoofdpijn is weg. Is je hb al keer extra geprikt?
    Kortademig en benauwd ben ik nu wel nog steeds als ik ga liggen of stuk ga lopen maar dat komt ook door de grootte vd baby en omdat ik klein ben de baby al op mn longen drukt.
    Sterkte.

6. Nochti

Nochti Actief lid

24 sep 2018
    202
    412
    63
    Vrouw
    Hier kwam het ook door ijzer tekort. Ik was zo moe en zo buiten adem, zelfs opstaan van de bank was voldoende om eerst op adem te moeten komen. Nu na een paar weken ijzertabletten en extra vitamine C gaat het een stuk beter.

Babyvijf vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina