Risico vroeggeboorte bij volgende zwangerschap.

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Luuz, 27 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hallo,

Tijdens de laatste zwangerschap kreeg ik met ruim 28 weken opeens weeën. Na 5 dagen ziekenhuis, longrijpingsinjecties en weeënremmers mocht ik naar huis, maar met bedrust. Na ruim 11 weken weeën die niet doorzetten is uiteindelijk Elise geboren nadat de vk mijn vliezen heeft gebroken. Er is nooit een oorzaak van de vroegtijdige weeën gevonden.
    Nu heb ik vorige week telefonisch een gesprek gehad met één van de verloskundigen en zij gaf aan dat er in principe niet een vergrote kans is op herhaling bij een volgende zwangerschap. Echter gaf ze aan dat als ik bijv blaasontsteking/infectie/bacterie zou krijgen, het wel kan zijn dat mijn lichaam eerder aangeeft dat het genoeg is geweest en ik wederom te vroeg weeën kan krijgen. Dat er op die manier een verhoogde kans voor ons is.

Maar nu sprak ik net een andere verloskundige uit dezelfde praktijk en zij gaf weer aan dat er van een verhoogd risico helemaal geen sprake is, omdat het in mijn geval pure pech lijkt te zijn geweest.

We willen heel graag een derde kindje, daar is nooit twijfel over geweest, maar na twee rotzwangerschappen (oudste dubbele longontsteking ivm meconiumhoudend vruchtwater) willen we iets meer zekerheid over de risico's van een volgende zwangerschap. Ik weet namelijk niet of ik het wel aankan om weer een zware zwangerschap met evt bedrust te ondergaan.

Heel verhaal, maar hopelijk kan iemand van jullie mij meer duidelijkheid geven.

Groetjes Luuz.

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Ik begrijp je twijfel, maar denk niet dat het verstandig is om dit online op te lossen. Ik zou dan eerder echt een gesprek aan gaan met een verloskundige of gyn.
    Ik denk ook niet dat je een grotere kans hebt op een vroeg geboorte als je uiteindelijk gewoon normaal bevallen bent.
    Echter weet je nooit van te voren wat er kan gebeuren in een zwangerschap waardoor het mij heel lastig lijkt om een keuze te maken op basis hiervan.

Groeten evelien

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Sorry voor de late reactie, mijn iphone had een overdosis water binnen gekregen:D

Een gesprek heb ik al gehad, maar beide zeggen iets wat haaks op elkaar staat, dus feitelijk weten we nog niets. Door weeenremmers en bedrust ben ik met 40+1 pas bevallen.
    Met de vk lijken we nu niet veel verder te komen. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben en ik wil een keuze kunnen maken over wat te doen, maar zo lukt dat natuurlijk niet. Als de kans uiteindelijk wel redelijk aanwezig is, houdt het op en zullen we het bij twee houden.

Deel Deze Pagina