7 weken zwanger, teveel last moeheid + misselijkheid/spugen, moet nachtdienst werke

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Romantic, 16 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    Goedemorgen,

Ik heb vorige week een gesprek met mijn leidinggevende gehad ivm mijn 2e zwangerschap die mij vies tegenvalt zo in het begin. Ik ben continue moe en veel misselijk wat soms overgaat in spugen. Nu gaan avonddiensten nog net, aangegeven dat ik in 2 van de 4 al even moest gaan liggen ivm niet lekker worden. Maar inbed avond sta je met 4 personen en de nachtdienst met 2.

In eerste instantie is mij toegezegd dat ik van de nachten afkon, nu krijg ik van mijn werkgever bericht dat het niet lukt mij te vervangen en ik ze zelf moet werken. Ik heb volgens het cao pas recht vanaf 12 weken om ontzien te worden van nachtdiensten.

Kan ik nog iets doen, of heb ik gewoon pech? :(

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Romantic,

Wat rot voor je, dat je werkgever je nog nachtdiensten wil laten draaien, ondanks je zwangerschapsklachten. Wil je overleg over de verplichtingen van je werkgever hierin? Dan raad ik je aan juridisch advies in te winnen bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket.

Meer informatie over aanpassen van je werk of werktijden in verband met je zwangerschap vind je hier.

Als je toch nachtdiensten moet draaien maar dat niet meer kan vanwege je zwangerschapsklachten, dan kun je jezelf ook ziek melden. Als het om zwangerschapsgerelateerde klachten gaat, dan kan je werkgever je bij UWV ziek melden. UWV kan dan jouw Ziektewet-uitkering richting je werkgever vergoeden.

Ik hoop dat je klachten snel wat minder worden en wens je een goede zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

3. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    Het is inmiddels gelukkig opgelost met geruilde diensten, zo hoef ik mij nog niet ziek te melden en ben ik tevreden :)

Bedankt voor jullie snelle reactie en advies!

Deel Deze Pagina