Slecht nieuws voor de'chocoholics': de chocolade dreigt op te raken. De producenten kunnen de stijgende vraag niet meer aan. Als de productie niet snel wordt opgevoerd, is de chocolade in 2020 op. Die waarschuwing komt van het bedrijf Barry-Callebaut,'s werelds grootste chocoladeleverancier. Uit cijfers van Barry Callebaut blijkt dat er vorig jaar 1,7 miljoen ton chocolade is verkocht. Een stijging van meer dan 11,8 procent dan het jaar daarvoor, meldt Independent. Vooral in Azië groeit het aantal 'chocoholics' rap. Naast de groeiende vraag en het stagnerende aanbod, zijn er nog meer redenen waarom de chocolade op raakt. Steeds meer boeren stoppen met het verbouwen van cacao en kiezen voor rubber en palmolie omdat ze daar meer geld mee kunnen verdienen. Ook worden plantages bedreigd door klimaatverandering. ZIE OOK: Deze theepot van chocolade smelt niet Rampenplan Ook in Nederland eten we bergen chocola: vijf kilo per persoon per jaar. Ook voor de Nederlandse economie is cacao een belangrijke factor: 600.000 ton cacao doorgevoerd via de Nederlandse havens. Dat is 20 procent van de totale wereldvoorraad, blijkft uit cijfers van de Volkskrant. Fabrikanten als Mars en Nestlé hebben nu een rampenplan in werking gesteld. Met nieuwe productiemethoden moet de productie worden opgeschroefd. Zo worden boeren gestimuleerd om met minder schadelijke bestrijdingsmiddelen te gaan werken waardoor de bodem minder snel uitgeput raakt en de kwaliteit van chocolade verbetert. RTL Nieuws
Oh ik schrok al, ik dacht even dat het als racistisch werd gezien. (Ja sorry hoor al die topics vliegen me om de oren) Maar neeeee, niet mijn chocola!!
Sorry, das mijn schuld.. 5 kilo per persoon per jaar? Dat haal ik per maand.. makkelijk, zonder problemen.
Tegen die tijd moeten ze dan maar een surrogaat uitvinden met dezelfde smaak en uitzicht als chocolade . Ik koop zelf gewoon geen chocolade meer. Want als het in huis is, dan moet het op. Maar mijn collega's trakteren wel al es en hier staat ook standaard een pot choco in de kast.
Haha meen je dat nou? Dat is denk ik elke dag wel een reep. Ik zou vast een voorraad gaan inslaan als ik jou was
Ik eet niet zoveel chocola Soms een boterham met hagelslag of een koekje met chocola erop. Af en toe toetje met chocola en candybars bijna nooit. Repen haal ik nooit
Ik eet echt zelden chocolade, 1 keer per jaar eens een 'fairtrade' reepje. Kan dan ook makkelijk zonder
Jeetje, dan zal er wel veel veranderen.... Niet alleen geen chocolade meer, maar ook geen chocolademelk, hagelslag, warme chocolademelk, cacao op de cappucino.... Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Nou dat is het einde van de wereld. Al die boze vrouwen tijdens hun PMS zonder chocolade. Dat kan nooit goed gaan.
Oeh chocola lekker! Tony's jamjam...2 a 4 repen per maand denk ik, met 2 kinderen dan valt mee he...maar het is zo lekker!
Aan de andere kant, zeiden ze in 2003 ook dat 10 jaar later de bananen zouden verdwijnen, maar die zijn er nog steeds en hoor er ook niks meer over. Misschien valt het allemaal wel mee. Maar inderdaad, chocolade zit niet alleen in een reep, maar ook chocopasta en hagelslag op brood, of warme chocolademelk, marmercake, chocoladetoetjes noem maar op. Dat kan toch niet?