Hallo! Graag zou ik een eenvoudige uitleg hebben over het temperaturen. Ik wel er deze cyclus mee gaan beginnen. Maar hoe gaat het allemaal in zijn werk? Groetjes
Een app is vaak handig. Verder elke dag om dezelfde tijd temperaturen. Ook in het weekend dus. Hier betekende dat de wekker zetten. Temperaturen als je nog in bed ligt. Beginnen op de eerste dag van je menstruatie is het beste. Qua temperatuur dip weet ik het even niet, maar als je temp. hoog blijft na je eisprong, bestaat de kans dat je zwanger bent.
vanaf je eerste ongi dag elke ochtend je temp opnemen (rectaal) VOOR je je bed uitkomt. elke dag op het zelfde tijdstip (dus wekker zetten als je wil uitlapen en na tempen weer verder slapen ). je zal zien dat je een (hopelijk) stabiele temp hebt. de mijne is rond de 36,4. 1-2 dagen na je eisprong stijgt je temp met ong. 0,2-0,3 graden. als dit minimaal 3 dagen zo blijft is je eisprong de dag voor die stijging geweest (of 2 dagen er voor). Bij mij is hij dag 36,6-36,7 en stijgt soms nog wat door naar 36,9-37. Op het moment dat je ongesteld gaat worden zal je temp weer gaan dalen na die lagere temp van voor je eisprong (bij mij 36,4). Blijk je nou zwanger te zijn dan daalt je temp niet maar blijft hij "hoog".
Ik ga mee met het bovenstaande. Alleen dat je ook oraal je temperatuur kan opnemen daar het niet gaat om de exacte temperatuur maar om het verschil in temperatuur voor en na je eisprong. Als je dus altijd oraal of altijd rectaal je temperatuur opneemt maakt niet uit, zolang je maar altijd exact hetzelfde doet en tempt op het moment dat je je ogen opent. Best een thermometer, schriftje en een pen naast je bed leggen dus.
bij tempen gaat het juist om de nauwkeurigheid aangezien het gaat om tienden van verschil. Daarom is rectaal betrouwbaarder dan oraal. Als je het wil doen, doe het dan goed (mijn motto ) en temp rectaal met een thermometer met 1 cijfer achter de komma
Zeker mee eens! Oraal is echt minder nauwkeurig! Ik heb zelf thermometer met 2 cijfers achter de komma van sensitest die vind ik nog nauwkeuriger en fijner. Maar dat is mijn mieren n**ken
Kan iemand mij vertellen of in de FF app (fertility friends) automatisch zo een rode lijn verschijnt?! Ik ben voor het eerst begonnen met temperaturen.
ja die verschijnt als ff je eisprong heeft gevonden (of denkt te hebben gevonden, dan komt er een stippellijn). deze lijn komt pas ong 3 dagen na je eisprong omdat je eerst 3 dagen hoge temp moet hebben om zeker van een eisprong te zijn
En hoe zit het als je in de ochtend al voor wekker wakker bent? Ik lig soms al een uur voor de wekker wakker, maar kan je dan wel wachten tot de wekker gaat? Of kun je beter meteen temperaturen?