Hallo, Ik ben 19w zwanger en ik ben al een maand ziek thuis. K heb woensdag te horen gekregen dat me contract niet verlengd wordt. Vervolgens heb k met me werkgever afgesproken dat k toch me best ga doen en 2 dagen in de week 4 uur ga werken. Hij gaf aan dat hij me dan voor 25% beter gaat melden, maar dat ik toch ziek de dienst uit ga. Mijn vraag is het volgende: krijg ik na mijn contract een uitkering van 75% of van 100%? Alvast bedankt! Liefs, Pinar.
Beste Pinar, Op het moment dat je contract afloopt, moet je werkgever je ziek uit dienst melden bij UWV. Je krijgt dan waarschijnlijk een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV. Deze duurt tot 6 weken voor je uitgerekende datum; vanaf dan heb je recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). De ZW is normaal gesproken 70% van het loon dat je gemiddeld per werkdag verdiende in de 12 maanden voor je ziek werd. Als je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap is de ZW 100% van dit loon. Of jouw uitkering 70% of 100% is, kan ik niet zeggen. Dat beoordeelt onze verzekeringsarts. De WAZO is altijd 100% van het loon dat je verdiende in de laatste 4 weken of de laatste maand voorafgaand aan het verlof. Op onze website vind je actuele informatie over de ZW en de WAZO. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare