Berekening WAZO na ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door DenLille, 14 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DenLille

DenLille Nieuw lid

14 nov 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben erachter gekomen dat mijn WAZO foutief is berekenend, namelijk o.b.v. de referentieperiode terwijl ik in die periode ouderschapsverlof had. Mijn dagloon is dus berekend o.b.v. het lagere loon dat ik ontvang tijdens mijn ouderschapsverlof. Ik vermoed dat mijn werkgever is vergeten door te geven dat ik ouderschapsverlof had.

Ik heb per 1 november 2012 4 uur per week ouderschapsverlof opgenomen en ik ben per 18 november a.s. met zwangerschapsverlof. Mijn ouderschapsverlof heb ik tijdens mijn zwangerschapsverlof laten stopzetten.

Nu zie op de site van het UWV dat er in het geval van verlof wordt gekeken naar de 4 weken of maand voor het ouderschapsverlof. In mijn geval is dat dus oktober 2012. Hoe wordt de berekening dan gemaakt? Is het simpelweg het loon van die maand? In dat geval is dat loon lager, omdat daarin natuurlijk niet het vakantiegeld e.d. is meegenomen. Ook val ik sinds december 2012 in een iets hogere salarisschaal. Wordt daar nog rekening mee gehouden als ik dit aankaart bij het UWV?

Dank alvast voor jullie reactie.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste DenLille,

Je denkt dat bij het berekenen van je dagloon WAZO er geen rekening gehouden is met het ouderschapsverlof.

Het dagloon van de WAZO wordt berekend aan de hand van het Sociale Verzekeringsloon (SV-loon).
    UWV kijkt daarbij naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand van je verlof.
    Was het loon in deze periode lager door ouderschapsverlof? Dan berekend UWV het dagloon met het loon dat je verdiende voor je ouderschapsverlof.

Je geeft aan dat je een werkgever hebt, de werkgever kan voor jou contact zoeken met UWV om aan te geven dat het dagloon niet juist is berekend.
    Zelf kun je dit ook doen door contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294.
    Wil je liever wat hulp? Dan mag je een privébericht sturen met je telefoonnummer. Dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.

Actuele informatie over berekening van de hoogte van de WAZO, vind je hier.

Ik wens je een fijne zwangerschapsverlof.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina