Ik zit op dit moment thuis met zwangerschapsverlof. Vanaf de eerste week januari moet ik weer werken. Maar mijn werkgever wil mij ontslaan. Ik heb begrepen dat dat de eerste 6 weken niet mag. Wanneer gaat mijn ontslag dan in, als we rekening houden met de 2 maanden opzegtermijn die hij moet hanteren: Vanaf 1 maart of vanaf 1 mei. Stel dat ik vanaf januari ipv 4 dagen, 3 dagen met 1 dag ouderschapsverlof wil gaan werken. En mijn werkgever ontslaat me, heb ik dan recht op een uitkering gebaseerd op 4 dagen of op 3 dagen? Alvast bedankt!
Beste Suusje1979, Je werkgever kan je inderdaad niet ontslaan in de 6 weken na je bevallingsverlof. Pas na die tijd kan hij het contract opzeggen. Daarna gaat de opzegtermijn in. Als je recht hebt op 2 maanden opzegtermijn kan het ontslag dus niet eerder ingaan dan op 1 mei. Actuele informatie contractbeëindiging vind je hier. Ouderschapsverlof heeft geen invloed op je WW-uitkering. De uren dat je ouderschapsverlof had worden voor de WW meegeteld als gewerkte uren. Dat betekent dat je recht hebt op een uitkering voor 4 dagen. Een voorwaarde om die te krijgen is echter wel dat je ook 4 dagen beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Tijdens je WW-uitkering kun je namelijk geen ouderschapsverlof opnemen. Meer informatie over het ouderschapsverlof vind je bij de Rijksoverheid. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare