ov, ontslag,opzegtermijn

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door suusje1979, 8 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suusje1979

suusje1979 Bekend lid

22 nov 2010
    844
    0
    0
    midden van het land
    Ik zit op dit moment thuis met zwangerschapsverlof.
    Vanaf de eerste week januari moet ik weer werken. Maar mijn werkgever wil mij ontslaan. Ik heb begrepen dat dat de eerste 6 weken niet mag. Wanneer gaat mijn ontslag dan in, als we rekening houden met de 2 maanden opzegtermijn die hij moet hanteren:
    Vanaf 1 maart of vanaf 1 mei.

Stel dat ik vanaf januari ipv 4 dagen, 3 dagen met 1 dag ouderschapsverlof wil gaan werken. En mijn werkgever ontslaat me, heb ik dan recht op een uitkering gebaseerd op 4 dagen of op 3 dagen?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Suusje1979,

Je werkgever kan je inderdaad niet ontslaan in de 6 weken na je bevallingsverlof. Pas na die tijd kan hij het contract opzeggen. Daarna gaat de opzegtermijn in. Als je recht hebt op 2 maanden opzegtermijn kan het ontslag dus niet eerder ingaan dan op 1 mei.

Actuele informatie contractbeëindiging vind je hier.

Ouderschapsverlof heeft geen invloed op je WW-uitkering. De uren dat je ouderschapsverlof had worden voor de WW meegeteld als gewerkte uren. Dat betekent dat je recht hebt op een uitkering voor 4 dagen. Een voorwaarde om die te krijgen is echter wel dat je ook 4 dagen beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Tijdens je WW-uitkering kun je namelijk geen ouderschapsverlof opnemen.

Meer informatie over het ouderschapsverlof vind je bij de Rijksoverheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina