je hoort de laatste tijd veel negatief nieuws over kdv. -paar weken terug een verhaal van een stel wiens kindje heet water over zich heen kreeg. ned -van het weekend in gebroken in een kdv -nu net lees ik in de krant, kind in australie alleen achter gebleven nadat kdv dicht was.
ja eerst waren het de (basis)scholen een jaar of twee terug waar steeds wat gebeurde en nu weer dit. ik snap niet dat de ogen van mensen nu pas geopend worden als je normaal nadenkt had je toch al kunnen weten dat het allemaal niet zo veilig was?of wa sik de enige die er zo over dacht?
weet je er zijn duizenden zo niet miljoenen kdv`s over de gehele wereld ja dan kan er wel eens een keer iets erg gebeuren . Niet dat ik het goed praat maar reken het uit in procenten en je komt op een minim getal uit Maar thuis gebeuren er ook allerlei nare dingen. Ik hoop alleen dat het kdv drama van Belgie de eerste en de laatste was.
Het kindje dat heet water over zich heen kreeg was bij mijn dochter op het kinderdagverblijf. Het was zelfs bij haar in de groep. Ik vind het erg jammer dat deze ouders de telegraaf hebben benaderd en dat het dagverblijf het er zo van langs heeft gekregen. Ik werd erg verdrietig van dit stuk in de krant en heb er zelf ook een stuk over geschreven: Verdrietig en boos Afgelopen zaterdag. In "De krant van wakker Nederland". Op pagina 5. Een stel ouders doet hun verhaal. Het verhaal gaat over de emmer heet water die hun dochter op de kinderopvang over haar beentjes kreeg. Ik hoef het verhaal niet te lezen. Ik ken het verhaal al. Ik ken het verhaal redelijk goed. Maar uiteraard lees ik verder. Het verhaal speelt zich af in september. Op het kinderdagverblijf waar Lotte toen ook nog heen ging. Het verhaal speelt zich af in groep ***. De groep waar ook ons kleine meisje zat. Groep ***. Een groep met bevlogen leidsters die in een klein moment van onwaakzaamheid een ongeluk veroorzaakt hebben. Bevlogen leidsters die vanaf dat moment een litteken met zich mee dragen. Schuldgevoel. Verdriet. De kinderen waren op het moment van het ongeluk ondergebracht in de buurgroep. Een van de leidsters stond op het punt te gaan dweilen. Zette een emmer heet water neer. Op dat moment ging de telefoon. Leidster stond beleefd een ouder te woord. Op dat moment kroop een 11 maanden oud meisje, net zo oud als Lotte, terug naar haar eigen groep. Dit kon doordat de deur niet goed afgesloten was. Meisje trekt zich op een de emmer met alle gevolgen van dien. Ouders schrijven in de krant dat het kinderdagverblijf de zaak niet netjes afrond. Ik weet het niet. Ben er god zij dank niet bij betrokken. Weet wel dat het KDV op een zeer keurig en correcte manier met ons ouders heeft gecommuniceerd. Ik snap dat als dit jóuw kind overkomt, niks goed genoeg is. Je nooit tevreden bent over het gebeuren. Dat je een hoop pijn en verdriet met je mee zeult. Dat snap ik. Ik ben namelijk ook moeder van zo'n meisje. Maar ik ben ook juf. Werk dagelijks met jonge kinderen. En weet ook dat een ongeluk in een klein hoekje zit. En dat het verdomd rot is als jouw kind zich net in dat kleine hoekje bevindt. Ik mis in dit stuk in de krant totaal de ratio van deze ouders. Je gaat hiermee niet naar de krant. Je lost dit op op een volwassen manier. Neemt een goede advocaat in de arm als je er niet zo uit komt. Dit voelt voor mij als: Als jij mij pijn doet, doe ik jullie pijn. Mijn gedachten zijn bij de leidsters van deze groep. Die dit de rest van hun leven met zich mee dragen. Die hierdoor de rest van hun leven ook getekend zijn. Lieve, zorgzame leidsters. Dat zijn de meiden van groep ***. Een jaar lang zorgden ze onwijs goed voor ons meisje. Dat het maar even gezegd is. Manytroubles
Ik denk er niet zo over, in ieder geval. Natuurlijk moeten kdv's en scholen hun best doen om zo veilig mogelijk te werken, maar de kans is statistisch gezien groter dat een kind wat overkomt door toedoen van de eigen ouders -al dan niet opzettelijk- dan van 1 of andere gestoorde gek met een mes. Ik lees treurig genoeg vaker berichten in de krant van kinderen die door toedoen van hun ouders iets is overkomen, dan door een gevaarlijke gek in een krant. Het is vreselijk wat er in België is gebeurd, maar enig perspectief kan volgens mij geen kwaad.
Helemaal mee eens! Zo'n debiel in Belgie maakt volkomen begrijpelijk veel emoties los en het is ook helemaal absoluut te gek voor woorden en in- en in triest. Maar kindjes die elke dag naar huis gaan van het de wetenschap dat ze weer klappen gaan krijgen, met een zak chips op de kamer gepleurd worden, betast gaan worden door stiefpapa of mama moeten verzorgen omdat ze weer laveloos is om drie uur 's middags zijn helaas veel en veel talrijker. Mijn verdriet zou ook bodemloos zijn als Lena zou zijn vermoord door zo'n debiel. Ik zou razend zijn als ze een emmer kokend water over die mooie beentjes zou krijgen. Maar bij bijna alle kinderdagverblijven werken volgens mij alleen maar mensen die het allerbeste voor hebben met die kindjes, (anders ga je niet voor je lol dag in dag uit tussen 20 van die krijsende mormels staan denk ik) Ga er toch echt vanuit dat als Lena straks naar het kdv gaat alle leidsters het beste met haar voor hebben hoor!
ja tuurlijk hebben de leidsters het ebste voor met kinderen dat bedoel ik niet, ik bedoel dat er altijd een gestorode gek binnen kan komen en dat emnsen er nu na dit gebeurt is pas over na denken!
Het kdv waar onze oudste heen ging, was iig een puinhoop.Een leidster die van heel veel ouders geld heeft afgetroggeld, Stagiaires die aan de bel trokken omdat kinderen gedwongen werden te eten, en meer . Ik had al geen vertrouwen in kdv, en ben toen ook gestopt met werken en mijn kinderen zullen er nooit meer heengaan! Ik geloof er niet in dat alle medewerksters alleen het beste voor hebben met de kinderen, zeker niet na mijn ervaringen.En natuurlijk de meeste wel, maar ik heb het helaas zelf meegemaakt, en dat risico nooit meer.
Ik ben superblij met ons KDV ze zijn superlief voor Jesse en Jesse is helemaal gek met de leidsters! Ik ga er wel vanuit dat ze het beste met alle kindjes voor hebben! De negatieve verhalen blijven toch altijd beter hangen dan de postieve verhalen helaas.
Weet je wat het is. die gek had elke insteling binnen kunnen gaan. een school een bejaardehuis een ziekenhuis een kantoor een winkel. van alles want op al die instelingen zit een deur die automaties open gaat. bij ons op het kdv WAS de deur tussen 7 en half 10 open. voor de ouders die hun kindje kwamen brengen en tussen half 5 en 18.30. nu zit de deur dich. wij zijn een klein kinderdagverblijf. en werken daar met twee groepen ene baby groep een een peuter groep. met drie soorte diensen een dienst van 7 tot half 5 8.30 tot 18.00 en 9.00 tot 18.30. Sinds het gebeuren in belgie zit de deur dicht. nou reken maar uit dat betekend dat als er een ouder voor de deur staat. dat zijn er gemideld een stuk of 15 moet ik die deur open doen. terwijl ik dus alleen op mijn groep sta. en dus het volgende ik moet mijn groep alleen laten om een deur te open. wat is er nu gevaarlijker zo'n gek. wat eigelijk nooit voor komt. of 5 dagen per week smorgens en smidags de groep 1 tel alleen laten.
Hier hebben wij laatst een curses over gehad. noem jij eens een negatief iets. van ..... nou binnen 1 minut heel veel dingen daar van noem er nu iets positiefs van nou dat duurt een stuk langer.
Ik werk op een kdv waar normaal gesproken de deur op slot is, op de breng en haal tijden na. Maar als er iemand voor de deur staat met de vraag of ze misschien een rondleiding of informatie kunnen krijgen dan laat je ze binnen ( ok niet als ze er zo uitzien als die gek in belgie, gesminkt als de joker) Ook bij ons werken mensen die er graag willen werken. Vliegtuigen storten ook wel eens neer, dat maakt ze niet meteen onveilig.
Ik sta er wel van te kijken dat je alleen op een groep staat. Hoeveel kindjes zitten er dan in zo'n groep? Bij ons heeft iedere groep minimaal 2 leidsters.
Ook aan het einden van de dag. wij staan alleen aan het einden en aan het begin van de dag alleen. en als je zo'n kleine groep heb dat het mag vanuit het beleid van de ggd. dus 4 baby's en 7 peuters. en daar uit nog wel kijken naar de leeftijd en (soort) kindje
bij ons kvd heb je max 9 kindjes op 2 leidsters. van 7.00 tot 7.45 en 17.45 tot 18.30 is er 1 leidster daartussen gewoon 2
Bij ons is dat dus ook zo. van 7 tot half 9 en van half 5 tot 18 ben je dus alleen op de groep niet in het gebouw want we hebben twee groepen. en bij ons is het 8 baby's op twee lijdsters en 14 peuters op 2 leidsters en dan zitten wij bij elke groep op 1 minder als mag volgens de ggd.
Hoeveel baby's hebben jullie dan? Bij ons word zijn er 12 kids op 2 leidsters. Dat staat in de cao. Hoeveel kinderen mogen jullie op de groep hebben dan?