Goedemiddag, Mijn dochter is nu zes maanden. Op de dagen dat ik werk krijgt ze overdag kunstvoeding (3,5 dagen per week). Meestal drinkt ze dan 2x180 ml. De rest drinkt ze bij mij ('s ochtends, 's avonds en 's nachts). Dit betekent dat ze 's nachts nog 1-0 tot 3 keer voor een voeding komt. Sinds een paar weken geven we haar 's ochtends en 's avonds a la Rapley bijvoeding. Brood, fruit, groente. Daarvan gaat nog niet heel veel naar binnen; het is voornamelijk sabbelen, maar ze vindt het wel reuze interessant. Op het consultatiebureau heb ik vandaag gevraagd hoe nu verder. Ik schrok best een beetje van het antwoord. Ik moest gaan afbouwen met het aantal voedingen. Alle voeding tussen 19 uur en 7 uur was eigenlijk luxe voeding. Ook zit er nu een maximum aan de hoeveelheid zuivel die ze binnen mag krijgen. Ik heb gevraagd of dat niet alleen op kunstvoeding van toepassing was, maar volgens de arts was dat niet het geval en geldt het ook voor borstvoeding. Ik zou mijn dochter bij de maaltijd water, thee of verdund vruchtensap moeten gaan geven om in haar dorst te voorzien. Mijn man is toch al niet zo'n voorstander van de borstvoeding, dus die was erg enthousiast over dit advies. Gelukkig was de arts wel uitgesproken over gepureerd potjes-eten: liever niet, gewoon stukjes geven. Maar ik zit nu met de vraag: moet ik inderdaad stoppen met het borstvoeden op verzoek? Ik wil mijn dochter niet tekort doen, vandaar. En als ik niet hoef te stoppen met voeden op verzoek: hoe ga ik dan wel op de juiste manier verder met bijvoeden? Bedankt! Vriendelijke groeten, Chantal
Hi. Wat goed dat je het nog even vraagt. Blijf vooral voeden op verzoek. Borstvoeding groeit mee in de behoefte van je kindje en er zit aan moedermelk GEEN maximum! Je kindje mag net zoveel moedermelk drinken als zij wilt. Vanaf 6 maanden is het vaste voedsel voornamelijk nog bijvoeding en haalt ze hoofdzakelijk haar voedingsstoffen uit de moedermelk. Blijf rustig door oefenen en heb geduld. Natuurlijk mag je zo af en toe ook eens water of thee geven. Dan kan ze wennen aan de smaak, maar het hoeft niet. Kijk hier voor meer informatie: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Borstvoeding en de introductie van bijvoeding Groetjes Saskia