Ik ben erg trots op mijn dochtertje, haha Ze kent al zoveel woordjes. Elke dag leert ze er wel weer een woordje bij lijkt wel. Het gaat zo snel met onze kleintjes! Morgen wordt ze alweer anderhalf! Dit kan ze nu al zeggen: Mama doei Papa mooi Oma auto Opa toet toet Kaka (Quattro, onze hond) Toetie (toetje) Bumba ties (vies) Koekie (koekje) ernie Amber Amy (haar knuffel) Op titi (kindje) Uit Die Isdat? (wat is dat?) Hoi Daar Poes Koe Bah boe (als je vraagt wat een koe zegt) Kikker Aap Kaas Miauw (als je vraagt wat een poes zegt) Woef (als je vraagt wat een hond zegt) Dat moest ik even kwijt, haha! Liefs Tumtummetje (een trotse mama )
Jelina kon er niet zo veel met 18mnd, maar nu 21 maanden begint ze echt. Aap wahwah (als je vraagt wat een hond zegt) toktok (als je vraagt wat een kip doet) Hophop (als je vraagt wat een paard doet) Miaaaaauw (als je vraagt wat een poes zegt) boe (als je vraagt wat een koe zegt) oma opa mama papa danielle hennie emmie die ikke ook bal baby peer appel banaan (nanaan of nanane) bal titte(zitte) abak (asbak) fuur (aansteker) dora boots poo(po van teletubbies) sjrieve (schrijven maastrichts) pen bad draaien daar die bah Baby bah (als ze ziet dat een baby een speentje in zijn/haar mondje heeft) Open Tow (dicht maastrichts) Ik zal er wel wat vergeten zijn.. Maar toch best veel als ik dat zo zie. Ze was laat met praten, maar daar staat tegenover dat ze nu elke dag wel iets nieuws leert.
Noa vertelt al hele zinnen, je kunt er echt al mee vertellen. Dat is zo ontzettend mooi he! Ik ben een ongelofelijke trotse mamma! Ze zegt bijvoorbeeld al heel duidelijk: "mamma en noa koekje eten thee?" Dan wil ze samen met mij een koekje eten en een beker thee erbij. Hoezo mijn dochter is net als mij een theekransjes freak! hahahaha Ze zegt ook "Rodey in de mand, foei!" Dan is de hond van mijn ouders stout (neemt haar broodje uit de handen) en dan stuurt ze hem naar de mand! Ik wist echt niet wat ik hoorde toen ze dat zei! En de hond luisterde ook nog naar mijn ukkie!
niet zoveel als die van jullie hoor: mama papa opa oma toet toet auto paard taart klok boe (is koe) er komen nu steeds wat woordjes bij echt leuk, het begint nu echt een peutertje te worden.
Nog niet zoveel: papa mama poes jas auw kou(d) vis fles da (dag) ja klok maar kent al wel veel dieren geluiden als je vraagt wat ze doen; poes hond leeuw slang varkentje eendje kip paardje
Hoi! Ja ook mijn zoontje van 17 maand lijkt met de dag meer woordjes te kennen. Dit is wat hij zoal zegt: papa mama kika(lika, onze hond haha) bal bumba banaam(banaan) appel bier(haha) kaas jesse(zijn eigen naam) oma auto toet, toet klaar thee boom baby en heel veel dierengeluiden kent hij ook Ik ben ook zo trots op hem! Groetjes
Ja het gaat hier ook ineens hard met de woordjes. Fenja is nu 19 maanden, eerst zei ze haast niets en nu ineens... Eens kijken of ik alles kan benoemen wat ze zegt: Papa Mama Opa aap/aapie Issie (= is ritsie "de poes") mauw (miauw) kouk (koud) woefwoef kip paard lolen (=molen) daaien (draaien) uit op zitten rollen auto lamp da (=daar) koeke (=koekje) iwi (=kiwi) appel naan (=banaan) bumba beer allo (hallo) tuig (vliegtuig) opter (helikopter) doedoei daag kusje kroelen aai eten bah baby kaas bal eend kikker toet-toet auw ja nee dinken (drinken) rijen (rijden) bloem dinder (vlinder) boom en ik denk nog wel meer eigenlijk. Best al een lange lijst als ik het zo zie. Trots!
haha en nu zie ik weer woordjes in jullie lijst staan waarvan ik denk, ach ja, dat zegt hij ook inderdaad zoals ja, nee, dag,bloem, aan, uit,bah.... en tja, bumba is bij meer kinderen bekend zie ik?
Vigo is bijna 18 maand en zegt nog écht heeeel erg weinig vergeleken bij jullie kindjes Moet ik me zorgen maken? Dit is wat Vigo zo al 'zegt' mama papa mmmma (=oma) mmmmpa (=opa) mmmba (=Bumba) koekoe (=koffie) keej (=oke) kah (=klaar) tete (=teletubbies) bah eeeeuw (= ook bah en heeft hij van de Teletubbies overgenomen ) Als ik hem vraag wel geluid een bepaald dier maakt, kijkt hij me aan alsof ik niet goed wijs ben. Hij vertikt het dus gewoon! Ik praat elke dag met hem, wijs dingen aan en benoem ze.
Dano is 16 maanden en zegt deze woordjes papa mama opa mmmmta = mmmmm eten hap toetoe = toetje koekoe = koekje auto jari = jari onze poes kwak kwak = eenden da da = dag dag ja apie naan = banaan aai die Bah ennuh trilididididid dabaaabbaaan bububububuh
Joris zegt ook al heel veel woordjes... Echt gebruikte/bewuste woorden: Papa Mama Oma Opa O Joh (ome Jos) Tuttie (Plukkie onze kat) Rinken (drinken) Bumba Eten Titten (zitten) Ijken (kijken) Iii nou (waar is die nou?) Mee Koekie Uffie (Buffie) Ieppie (Zijn fiep/speen) Boom Oot (boot) Muppie (hond van mijn zus) Oven (boven) Ja Nee Oud (koud) War (warm) Kiekui (vliegtuig) Kopter (helikopter) Poe (als hij gepoept of geplast heeft) Lichaamsdelen eus (neus), ond (mond), ooh (oor), oo (oog), teen, oet (voet), and (hand), inger (vinger), avel (navel), iellie (piellie), ille (billen) Auwen (kauwen) Bal/bau (bal) Balln (ballon) Wawwaw (hond) Pff, ben echt nog aan het denken, maar hij gebruikt echt heel veel woordjes! Volgens CB lag Joris ook voor qua kletsen van de woordjes!
ik vind t zo schattig dat lars vanalles herkent. zit hij naar de foto's op de pc te kijken (slideshow) en alles word benoemd, foto van de buurjongen op de maaitrekker "acco gasmaaie", opa's nieuwe auto; opa toeta, en als een echte knul, trekkers, shovels, kranen, boten, vliegtuigen, hij kent ze allemaal. en familie en vrienden benoemen. als je naar de wc gaat zegt hij papa/mama poepe. als ik zeg dat ik drinken ga pakken zegt hij koekasjt, en rent er naar toe om daar de sap of roosvicee uit te pakken, en als ik zeg dat ik brood ga maken pakt hij de boter. heerlijk die dreumesen :-D
ik ga me onderhand ongerust maken Het is hier papa mama opa oma buuf ==> buurvrouw charlie ==> de kat maggie ==> de hond tractor auto ania ==> scania daf ==> vrachtwagen merk olvo ==> volvo die us ==> zus angela eten drinken kraan slapen po ==> pot ielg bah ==> dan moet hij poepen pas ==> plas dat was het wel eigelijk
Zooo schattig hé? Kindjes die net beginnen met praten. En hoe ze dingen noemen, vind het echt onwijs lief! Kiekui - vliegtuig
Tijn begint nu inene veel te kletsen! Zo schattig! Naast alle "echte" woordjes, heeft Tijn ook een heel eigen taaltje. Hij verteld de hele dag door, hele verhalen. En dan niet zomaar brabbelen, maar hij kijkt je dan echt aan, handjes bewegen erbij en praten maar...wat hij zegt? geen idee! Ook met de tel. in zijn hand. Hele verhalen, veel verschillende woordjes, maar geen idee wat. Werk op een kdv, en hoor veel kindje sbrabbelen, maar zo als Tijn..nee, die heeft echt een eigen taaltje ontwikkeld, erg schattig! Zijn "echte" woordjes lijst: papa mama poep poes bah hap hap (eten) schaap aap koek klok boof (boven) mmmmma(oma) bal uit (uit de kinderstoel!, maar ook op de bank) op (eten is op!) aan die(incl. wijzend vingertje! haha) ppppsssssss(mama of papa aan het plassen) kap(klap) pop Als je het zo opschrijft zijn het er meer dan je denkt! kus miek
Hier echt een ontzettende kletskous! Laatst kwamen ze vr het huisbezoek van 18 mnd, en toen ik een keer niet kon slapen (zwanger he..) heb ik geteld hoeveel woordjes ze echt kent, gebruikt en verstaanbaar uitspreekt! Kwam tot de 60, zei dat ;s ochtends tegen mn man, die geloofde het niet eigenlijk, maar toen ging ook hij eens tellen.. Wijkverpleegkundige zei ook dat ze wle voor was met praten (maar ze heeft dat ook een moeder die erg veel praat haha).. Dit is dus ver voor, wat betreft durven en klimmen en klauteren bv is ze weer achter. Soms hebben we meeting met de maartmama's van 2007, is dan erg leuk om de verschillen te zien. Yara benoemt echt alles, maar als ze zelf een glijbaan op moet klimmen, zegt ze: mama, handje? haha. Terwijl andere kindjes daar juist heel stoer en ver mee zijn. Geklets is heel gezellig, maar soms ook wat vermoeiend, omdat ze alles wel 10x herhaalt tot je het bevestigt haha. Roept ze op de fiets: mamaaa vogel, vogel vogel voooogeeelllll!