Hallo Heidi, Ik ben ongeveer 6 dagen geleden bevallen van een dochter. Ik ben ingeleid met een zwangerschapsduur van 37 weken en 1 dag. Ze is gelukkig helemaal gezond ter wereld gekomen en woog bij de geboorte 2450 gram. Helaas is ze in de dagen daarna afgezakt naar een gewicht van 2275 gram. Ik probeer borstvoeding aan haar te geven,maar omdat ze dus zo klein is is is het voor haar allemaal nog erg lastig en vermoeiend. Nu zag ze ook een beetje geel, dus met al deze ''problemen'' is ze opgenomen in het ziekenhuis. Bij voedmomenten, en dat is om de 3 uur hier in het ziekenhuis, leg ik haar aan en probeer haar te laten drinken uit de borst. Soms gaat het goed en drinkt ze 10 cc maar vaak lukt het haar niet om er iets uit te drinken en moet ik dus kolfen. Nu is er door de arts afgeraden om voorlopig aan te leggen omdat het haar dus echt teveel moeite kost. Nu moet ik dus gelijk alles afkolven, maar ik ben bang dat door het afkolven alleen de productie van mijn moedermelk af gaat nemen en ik dus op een gegeven moment over moet op kunstvoeding. Ik kolf nu op de 6e dag bij elke voeding tussen de 40 en 50 cc melk af. Is dit normaal, wordt het ooit nog meer? Hopelijk kan je er wat over zeggen.. Alvast bedankt!
Hoi, Het past helemaal bij de leeftijd van je kindje dat het nog niet alle voedingen effectief bij jou kan drinken. Drinken, coördineren van zuigen en slikken, op temperatuur blijven...het kost allemaal energie. Je zult de weekjes tot ze 39-40 weken zou zijn dus even moeten overbruggen. Wanneer je een goede kolf gebruikt (huurkolf, dubbelzijdig elektrisch) zal dat goed gaan. Kolf 8 keer op een dag, start met korte massage van de borst met je vingers (30 sec) en dan kolf je 7 min. 5 min. 3 min. en steeds zet je tussen die minuten de kolf even uit en masseert opnieuw. Houd je kindje daarnaast zoveel mogelijk bij je, liefst op je blote huid. Ook wanneer je haar voeding geeft.En na de voeding, lekker op jou laten slapen. Dit helpt namelijk ook voor je productie. Je kunt tussendoor met je vingers nog wat druppeltjes kolven. Dit gaat makkelijk en geeft extra signaal aan je lichaam. Je kindje mag bij jou aan de borst voor troost en comfort, alle slokjes die ze neemt zijn bonus En zo houd je haar geïnteresseerd in de borst. Mocht dit de afgelopen twee weken niet zijn gelukt, dan kun je nog steeds een inhaalslag maken. Schakel wel hulp in: met een lactatiekundige kun je een persoonlijk plan maken waar je heel gericht kunt werken aan eerst productie en dan aanleggen. Met goede begeleiding kom je verder dan een tip hier en daar... Je vindt lactatiekundigen via nulborstvoeding.nl of via borstvoeding.com Succes!