regelmaat bij 4 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door kiddie, 6 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ik voed op verzoek en ik vind dat heel goed. Maar ik hou ook van regelmaat.. Hoe combineer ik dat??
    Zijn er hier moeders met een schema? Onze dochter gaat echt niet slapen, tenzij ze van moeheid omrolt.. Hoe pas je dat in regelmaat?? Iemand ervaringen/tips?

2. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Inprincipe gaat het er bij regelmaat om dat je alles op vaste volgorde doet, niet op tijd. Dus bv wakker-luier-voeden-knuffelen-spelen-bij moe naar bed. Dus als je dochter de ene keer na 2 uur moe is naar bed, maar als ze al na 1 uur moe is ook naar bed.
    Je zal merken dat ze dan vanzelf een vast ritme gaat aanhouden, en dan gaan ze vaak vanzelf een beetje rond dezelfde tijden eten en slapen.

Ik voed zelf op vaste tijden maar ik geef dan ook fles voeding.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

3. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Ik werk in de psychiatrie
    Haarlem
    Ik zie regelmaat ook als: wakker-verschonen-spelen met mamma-even alleen in de box- moe-naar bed.
    Bij de eerste tekenen van moeheid breng ik haar naar bed, anders is ze helemaal overstuur. De ene keer is ze een uur of meer wakker, de andere keer een half uur. Inclusief alles, dus ook verschonen.
    Dat geeft ze zelf aan, ik kijk goed naar haar. Mijn kindje is bijna 4 maanden en ook ik geef borstvoeding op verzoek.
    Succes!

4. esther1984

esther1984 Bekend lid

22 jan 2009
    694
    1
    16
    Vrouw
    Moeder
    Roosendaal
    wij houden ook regelmaat, ik geef fles voeding, maar alleen op verzoek, als mijn manneke wakker wordt, verschoon ik hem geef hem de fles, even kroelen bij papa en mama, even zelf spelen, en als hij tekenen vertoont van gapen, ogen wrijven, of zeuren, breng ik hem naar bed, heb me eigen daar vanaf de 7 weken streng aan gehouden, en hij weet precies waar hij aan toe is, echt geweldig, zo doe ik het dus ook als we ergens anders zijn, ik houd me precies aan het schema, sommige mensen vinden dat wat minder, omdat als er visite is of we gaan op visite, willen ze hem het liefst allemaal vast houden, knuffelen, ect. maar als ik merk dat hij moe wordt leg ik hem gelijk in zijn camping bedje.

5. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Ik vraag me altijd af waarom je regelmaat van de klok zou willen (gewoon intresse hoor, absoluut niet aanvallend bedoeld)???

Vriendin van mij heeft adhd en wilde dat ook heel graag, kindje reageerde er niet goed op en moeder dacht ook meteen dat er van alles met het kindje an de hand was, terwijl die gewoon lekker bij mama wilde knuffelen, maar die vond bv dat kindje na de voeding perse in bed moest slapen. Of als het kindje hongersignalen gaf na 2 uur dan kon dat nog niet want het was pas 2 uur geleden. Ze miste ook heel veel signalen, omdat ze altijd maar op de klok keek en baby dus nog geen honger kon hebben/ moe kon zijn. Het heeft haar heel veel moeite gekost om dat te laten varen, maar zag wel resultaat. Uiteindelijk is ze toch weer een beetje terug gegaan naar het klokritme en het kindje pikte het nu wel redelijk (geef inmiddels ook fles, omdat bv te veel onrust gaf bij haar).

Misschien een paar dagen goed kijken wat het ritme van je kindje is en daar een schema op maken?? Ik weet het verder ook niet, ik heb de eerste maanden zonder klok geleefd :)

6. kiddie

kiddie Niet meer actief

bedankt allemaal! Wat betreft regelmaat, dat heb ik dan ook wel. maar het is gewoon zo verschillen, de ene keer na een uur moe en dan soms de hele middag niet. Of wel moe maar niet willen slapen, nog erger.. Op de klok lijkt me voor jezelf gewoon handiger, maar voor de babe natuurlijk niet. En misschien valt dat ook erg tegen, huilt ze dan veel tussendoor ofzo.. Was gewoon even benieuwd.

7. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doe het bij mijn zoontje van 3 maanden als volgt:

7.00 uur: wordt uit zichzelf wakker, krijgt de fles, gelijk weer naar bed omdat hij nog moe is.

9.30 uur: weer wakker, aankleden, spelen/knuffelen

11.00 uur: fles, spelen/knuffelen, schommelstoel (kan ik me rustig aankleden :D)

13.00 uur: gaan we meestal op pad en slaapt hij in de wandelwagen vaak door tot een uur of 15.00

15.00 uur: fles, spelen/knuffelen, slapen in de box of in de wandelwagen als we nog op pad gaan. Slaapt meestal door tot 18.00 uur

19.00 uur: fles, spelen/knuffelen, slapen in de box of op schoot :D

23.00 uur: laatste fles, bij het boertje doen valt hij al op mijn schouders in slaap en kan ik hem zo in bed leggen en slaapt hij de hele nacht door.

Overdag slaapt hij dus nooit in bed. Dat hebben we echt wel regelmatig geprobeerd, maar overdag wil hij gewoon echt niet slapen in bed. Soms denk ik weleens dat ik het helemaal fout doe doordat hij overdag niet in bed ligt. Maar anderzijds: het is een vrolijk en tevreden kind en hij groeit als kool. Ik heb dus geen reden om aan te nemen dat hij eronder te lijden heeft. Bijkomend voordeel is dat hij heel flexibel is. Ik kan hem overal mee naar toe nemen overdag en zit niet vast aan bepaalde slaaptijden.

Ik geef mijn zoontje dus op vaste tijden de fles, maar hij meldt zich altijd zelf. Ik hoef hem er niet voor wakker te maken o.i.d. Kortom; dit is ook zijn ritme. Hij is er helemaal op ingesteld. Natuurlijk meldt hij zicht soms ook wel eens een half uurtje of uurtje eerder of later, maar bij de fles daarna wordt dat meestal al wel weer rechtgetrokken.

8. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    @ Stefanie83
    onze kleine wilde de eerste 3 maanden overdag ook niet naar bed. (en ik maar onzeker omdat volgens iedereen ALLE baby's de hele dag slapen) Gewoon niet doen als ze er niet aan toe zijn! Ik merkte dat toen onze kleine meer begon te doen hij steeds vermoeider werd, en toen ging ik het weer eens proberen en ineens sliep hij wel.
    Nu gaat hij overdag na elke voeding lekker naar bed! Komt vanzelf, en zo niet, dan niet toch!

Wij hebben nooit zelf een echt schema gehad, altijd gekeken naar wat onze zoon wilde. Hij kwam toen al snel in een eigen ritme en houd dat nu nog aan. we voeden op verzoek, maar hij komt netjes om de 4 uur zelf, dus dat is mooi!
    Hij geeft zelf aan als hij moe is, en dan gaat hij naar bed. Hij slaapt niet veel, maar tussen de voedingen wel elke keer.

9. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

hoi hoi

ik vond het eerst ook heel moeilijk, gaf eerst ook op verzoek maar dat werkte op een gegeven moment niet meer,

ik wist niet of ze gewoon zomaar huilde, of al weer honger had zegmaar, en dan zat ik vaak veel flessen te geven, die nooit leeg gedronken werden.

op een gegeven moment liet ze er zelf ook meer tijd tussen, en lukte het wel een soort ritme (qua drinken ) erin te krijgen, nu heeft ze een heerlijk ritme daar in, maar slapen is nooit op vaste tijden hier..ongeveer nu eindelijk (na 6 maanden dus) wel..

ik kijk meestal ook niet meer naar een klok zegmaar, maar ik weet hoelang ze het zelf meestal volhoud om wakker te blijven, zegmaar 2,5/3 uur, daarna ishet ze gewoon echt moe, en gaat ze naar bed.

zo kan je het ook proberen natuurlijk, maar dat is misschien nog heel wisselen/moeilijk omdat ze nog zo jong is.

ik vond het eerst ook echt moeilijk hoor en snap best dat je gwoon een lekker ritme wilt hebben, dat wou ik ook.

wat andere ook zeggen, bij eerste moeheidsverschijnselen naar bed, blijft ze huilen, dan zou ik haar er weer uit halen, en als ze dan weer moeheidsverschijnselen vertoont, hups weer naar bedje toe.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook bv op verzoek. Ik heb laatst een aantal dagen bijgehouden wat we wanneer deden en hoe laat. Ik kwam er toen achter dat het steeds 1,5 uur is dat ze wakker is. Sindsdien hebben we ook een aardig ritme. 't Komt er op neer dat ze tot een uur of 9 slaapt en verder 2 slaapjes overdag en tussendoor steeds 1,5 uur wakker. 's Avonds slapen is hier nog niet zo'n succes, al gaat het wat vaker goed. Soms maar een half uur-uur, soms wel de hele avond en dan een voeding voor de nacht. Bij niet slapen, wordt ze rond half 10 moe, gaat ze dan in bad, pyjama aan, rond 10 uur voeding, en dan slaapt ze ook zo.

Verder gaat het hier ook wakker-verschonen-voeden-spelen-moe-naar bed.

Alleen doen we het verschonen ook wel eens tussendoor of na de voeding en ze heeft hier tijdens het zelf spelen soms nog even wat aandacht nodig.

Hier huilt ze nu overdag bij het slapen gaan nog weinig. Ze is nu vaak al stil voordat ik beneden ben. Als ze blijft huilen ga ik vaak weer even naar boven, meestal ligt ze dan met haar ogen dicht te huilen, geef ik haar een speentje en slaapt ze. 's Avonds huilt ze soms een kwartier, dan ga ik naar boven. Als ze met haar ogen open ligt, wordt het hier geen succes. Met oogjes dicht is het een speentje geven en slaapt ze.

Hier helpt het echt om haar bij de eerste moeheids signalen in bed te leggen.

Deel Deze Pagina