Iedereen bedankt voor de reacties. Ik begrijp dat het heel erg afhankelijk is van het kind en de situatie, maar daarom is het fijn om situaties van anderen te lezen en te horen wat hun kind daarin wel of niet mag. We hebben het nu zo gedaan dat het wel mocht, maar dan lopend. Dus nog niet op de fiets want dan is het toch nog weer lastiger inschatten en meer dingen tegelijk doen. De moeder van de klasgenoot begreep dit gelukkig heel goed dus ik kon er ook echt wel vanuit gaan dat het zo gebeurde. Volgende week is ze jarig en krijgt ze een smartwatch. Een redelijk goedkope dus de locatie zal wel niet heel nauwkeurig zijn maar dat vind ik niet zo belangrijk. Ik vind namelijk nog steeds dat als het echt nodig is haar te volgen, ze er niet aan toe is. Gaat me er vooral om dat ze een berichtje kan sturen in geval van nood. Zo'n ding gaat haar niet helpen oversteken, maar voor het zelfstandig spelen in het dorp is het wel handig dat ze ons kan bereiken.
Mijn kind van 8 mag een paar straten van ons huis af. Dus in de woonwijk. Maar no way dat ze alleen naar school mag fietsen of verder weg mag. Ze moet hier 2 drukke wegen voor oversteken. Ik laat haar regelmatig "voordoen" hoe ze het zou doen maar ik moet haar nog vaak corrigeren. Zo fietst ze richting een oversteekplaats en op het laatste moment met haar voeten remmen waardoor het voorwiel al op de weg staat. Wat dat betreft vind ik haar nog te impulsief + ik vertrouw de medeweggebruikers niet. Klasgenootjes mogen wel van huis naar school en naar vriendjes fietsen. Die kom je overal tegen. En als ik die soms zie oversteken/fietsen.... Halve hartverzakking...
Wij wonen in een grote stad. Lopend mag ze van mij gewoon door de wijk, naar bv de speeltuin, winkelcentrum of het park. Ze gaat sowieso een paar dagen alleen naar school lopend. Maar ze gaat eigenlijk niet snel alleen op pad, meestal met een vriendinnetje of haar zus. Fietsen kan ze nog niet zo goed, dus dat durf ik met het verkeer nog niet aan.
Vreselijk dat loslaten... wij wonen ook in een dorp maar aan een drukke weg ( landbouwverkeer,vrachtwagens en niemand rijdt netjes 50 km/h lijkt wel een racebaan soms) Mijn zoontje is net 7 jaar. School is 1 straat verder maar wel met een kruispunt. Dus bij ons niet op straat/ in de wijk spelen. Sinds kort speelt hij wel bij een een vriendje buiten in de bouw... En ze zijn al eens stiekum het halve dorp door geweest... maar goed, loslaten,loslaten. Ik vind er niks aan
Mijn oudste ging op die leeftijd gerust al overal alleen heen op de fiets en daar had in geen moment zorgen om. Zoon mag binnen de wijk overal heen en sinds kort ook naar 1 vriendje die iets verder woont. Maar bv nog niet alleen naar de voetbal oid, hij is veel onvoorzichtiger en vooral impulsiever
Mijn 9 jarige mag echt nog niet zelf fietsen, dat vertrouw ik mijn 7 jarige nog eerder toe. Het ene kind is het andere niet. Op de step of skates laat ik ze los en gaan ze overal naar toe. Maar fietsen op straat vind ik gewoon echt een ding.
Dochter van bijna 9 mag geleidelijk aan steeds meer. Ze fietst soms alleen uit school (vooral op vrijdag als broertje eerder uit is), ze fietst regelmatig naar de hockey. Allemaal bekende routes met vooral fietspad of door woonwijken, maximaal 2,5 km. Onbekende routes doet ze nog niet, en alles alleen bij daglicht.(komende winter misschien wel in het donker met extra licht) Ze gaat inmiddels ook af en toe, met contant geld, even voor ons wat halen bij de Albert heijn. En laatst is ze zelf een kadootje gaan kopen in het centrum.
Q mocht op die leeftijd ook al vrij veel alleen met de fiets. We hebben het langzaam opgebouwd; eerst samen fietsen en dat zij mij moest zeggen wanneer ik over kon steken, daarna een stuk achter haar fietsen, etc. Toen dat goed ging mocht ze alleen. Inmiddels is ze net 11 geworden en is ze met een vriendin samen naar een ander dorp gefietst. Weer een nieuwe fase…