8 jaar 's nachts niet zindelijk

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Es14, 24 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Onze zoon van 8 jaar plast nog regelmatig (meerdere keren per week) in bed.
    We hebben ongeveer een jaar lang geoefend met een plaswekker maar hij wordt hier niet wakker van. Ook niet als we de wekker op de hardste stand vlak bij zijn bed zetten. Als de wekker gaat blijft hij door slapen en plast hij ook gewoon door. Op advies van een medewerker van Urifoon hebben we overdag ook geoefend door het geluid van de wekker te laten horen, het idee hierachter was dat zijn hersenen het geluid zouden gaan herkennen en waardoor hij er eerder wakker van zou worden. Ook dit heeft niet geholpen.
    Sinds de laatste weken wek ik hem voordat ik zelf naar bed ga om nog een keer te plassen. Dit helpt op zich wel tegen het bed plassen maar hij is dan zo slaperig dat hij de trap bijna niet af kan lopen. Van de week begon hij al met plassen voordat we bij de wc waren omdat hij zo slaperig is en niet snapt dat we naar de wc moeten. Hij weet er de volgende ochtend niets meer van. Ik vraag me dus af of dit de oplossing is.
    Ook maakt het niets uit of hij wel of niet meer drinkt voor het slapen gaan. Hij plast altijd voordat hij zijn bed in gaat. Hierna gaat hij meestal nog even lezen, hierna plast hij nog een keer.

    Ik vraag me af wat we nog meer kunnen doen, zijn er tips? Moeten we gewoon afwachten? Ik vind het vooral voor hem zelf vervelend. Heeft het zin om even te stoppen met de plaswekker en dit later weer een keer op te pakken? Zou de huisarts hier nog iets in kunnen betekenen?
     
  2. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    Ben je al eens naar een Plaspoli geweest (meestal in het ziekenhuis)? Kunt via de huisarts een verwijzing krijgen.
     
  3. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Nee, daar zijn we nog nooit geweest. Bedankt voor de tip.
     
  4. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Hier ook met de 8 jarige.
    Van de huisarts kreeg ik te horen dat het vanzelf over gaat, dus ik heb het voor nu losgelaten.
    Aan haar vaders kant in de familie werd er ook nog tot laat in bed geplast (tot puberteit volgens mij?) En dat was ook vanzelf over gegaan.
    Ik zit er alleen wel mee dat ze het zelf vervelend vindt nu. Ze kijkt er bijvoorbeeld erg tegenop om op kamp te gaan.
     
  5. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Hier zit het inderdaad ook in de familie. Ik vind het ook vooral voor hem vervelend. Er komt een moment dat er misschien vriendjes willen blijven logeren of kamp inderdaad.
     
  6. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.471
    2.163
    113
    Dat zou ik zeker proberen. Hier lopen we ook al een tijd bij de plaspoli. Mijn zoon is inmiddels bijna 10 en hier speelt het probleem niet alleen 's nachts maar ook overdag. Wij werken eerst aan overdag, dan komt 's nachts pas hebben we afgesproken. En in overdag zit nu eindelijk goede voortgang. We hebben het laatst ook wel even over 's nachts gehad (maar dus besloten dat voor nu nog steeds even te laten), maar toen kwamen bijvoorbeeld ook medicijnen die de aanmaak van urine verminderen voorbij. Ik zeg niet dat dit voor jullie een oplossing zou zijn, want dat kan ik uiteraard niet beoordelen. En je moet het ook nog willen natuurlijk. Maar bij de plaspoli kunnen ze veel beter met je meedenken en kennen ze alle middelen die er zijn.
     
    mapepejo en Es14 vinden dit leuk.
  7. Ammie1984

    Ammie1984 Bekend lid

    12 nov 2012
    773
    68
    28
    Heeft je zoon veel baat bij de plaspoli?
    Ik heb twee dochters die allebei hetzelfde probleem hebben.
    De oudste is nu 10 en is er al een tijdje overheen. Ben met haar bij de plaspoli geweest, fysio etc, maar had niet echt het gevoel dat dat echt werkte..

    De jongste is nu 8 en heeft hetzelfde. 's nachts wel droog, maar overdag niet. Veel natte (onder)broeken nog. Ben rond haar 6e bij de uroloog geweest. Medisch niks aan de hand, wel zgn overactieve blaas. Tijdje aan de dridase gezeten. Toen ging het een tijdje aardig goed. Maar overall is ze nooit droog geweest overdag. Ze gaat nu ook nog in speciale onderbroeken naar school, die iets meer urine kunnen opvangen. Daar komt ze de schooldag wel mee door. Toch kan het zo zijn dat als ze dan aan het spelen is of even tv zit te kijken. Ze te laat naar de wc gaat en haar onderbroek dus al nat is Ze voelt het dus wel naar mijn idee, maar wel te laat. En ook het ophouden is een dingetje. Laatst had ze gym en waren de wc's buiten gebruik ivm legionella. Voordat ze naar de gym ging was ze op school naar de wc geweest. Tijdens de gymles moest ze weer en probeerde ze het zo lang mogelijk op te houden. Dit lukte niet en tijdens het omkleden na de gymles was het misgegaan en plaste ze in haar broek. Een ander meisje uit haar klas zag dat en die begon haar uit te lachten en het rond te schreeuwen tegen andere kinderen dat ze in haar broek had geplast. Ze kwam helemaal huilend thuis, echt sneu was dat.
    Ik ga nu wel fysio met haar opstarten. Maar heb wel mijn twijfels of dat heel erg gaat helpen.
    De uroloog zei dat de meeste kinderen met deze problemen er voor hun 12e overheen groeien. En bij mijn andere dochter denk ik inderdaad dat dat het geval is geweest.
    Maar ik zou er ook zo graag wat aan willen doen... Dus sta er een beetje dubbel in.

    Dus mijn concrete vraag eigenlijk is; wat is jou ervaring met de poli?
     
  8. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.471
    2.163
    113
    Onze ervaring met de plaspoli is eigenlijk wel goed. Ik noem het overigens plaspoli, maar het is bij ons niet in het ziekenhuis. Hier heet het "TOP (Team voor Ontlastings- en Plasproblematiek) voor kinderen". Het team bestaat uit een kinderarts en twee urotherapeutes waarvan er een ook sociaal pedagogisch hulpverlener is en de ander urologieverpleegkundige. Maar plaspoli is makkelijker, dat snapt iedereen ;)

    Fysio hebben wij ook geprobeerd en daar deed hij alle oefeningen helemaal prima, maar het hielp niets. Na nog een tijd aangemodderd te hebben, heb ik bij de huisarts om een verwijzing naar de plaspoli gevraagd. Dat is nu zo'n 1,5, jaar geleden. Hier is het ook wel een aandachtsdingetje hoor. Als hij op de iPad een spelletje aan het doen was of iets anders aan het spelen was, dan ging het vooral vaak mis. Als we een dag weg waren en er aandacht was voor wanneer er de mogelijkheid was om te plassen, kon hij zomaar wel een dag droog zijn. Maar bij de plaspoli bleek dus ook dat hij een overactieve en te kleine blaas had. Toen zijn we eerst begonnen met gewoon blaastraining d.m.v. blaasvolumetesten: in een half uur zo'n 0,5 liter drinken en dan zo lang mogelijk ophouden en de plashoeveelheid meten. Dit zette geen zoden aan de dijk. Vervolgens heeft hij Solifenacine gekregen. Ook dat hielp nog niet echt. Vlak voor afgelopen zomervakantie is er oxybutynine (dridase) aan toegevoegd, dus nu gebruikt hij een combi van die twee. En dat geeft uiteindelijk resultaat. Toen we op vakantie waren ging het gelijk heel goed ineens. Veel minder natte broeken en zijn blaasinhoud werd ook heel snel na starten van de combi medicijnen groter merkten we tijdens de blaasvolumetesten (die we overigens niet op vakantie deden). Daarna ging het weer wat minder met het droog blijven (blaasvolume bleef wel op niveau), maar we merkten wel dat als hij een ongelukje had dat het dan meestal nog maar een beetje was en niet meer die echt natte broeken die hij daarvoor had (nu alleen onderbroek een plek, maar gewone broek meestal niet zichtbaar meer nat). Maar sinds de kerstvakantie gaat het nu echt goed, hij heeft nu meer droge dagen dan ongelukjes. Vorige week hebben we dan ook gesproken over afbouwen van de medicijnen. Dat vind hij zelf nog spannend, want hij is bang dat hij dan weer terugvalt. Dus afgesproken om nog 4 weken zo door te gaan en dan half februari wel weer te praten over afbouwen. Hopelijk blijft het dan zo goed gaan. En kunnen we daarna aan de nacht gaan werken.

    Tja, en dat ze er meestal voor hun 12e wel overheen groeien, is natuurlijk ergens goed om te weten. Maar ze zijn inmiddels wel zo oud dat een zichtbaar ongelukje echt tot pesterijen kan leiden, zoals ook bij jouw dochter gebeurd is. Dus ik snap je volledig dat je er wat aan wilt doen. Want wie zegt dat je jongste er ook zo snel al overheen groeit als je oudste? En als ze al gepest is, wil je dat toch proberen te voorkomen? En wat als zij er niet overheen groeit, dan sla je jezelf achteraf misschien tegen je kop dat je toch geen actie hebt ondernomen. Ik zou dus zeker de stap naar de plaspoli maken, het valt in ieder geval te proberen lijkt mij.
     
    Nataly1972 vindt dit leuk.
  9. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.072
    113
    Mijn jongste (8 jr) is ook niet zindelijk in de nacht. Had ook problemen met zindelijkheid overdag, ben met 6,5 jaar bij de kinderuroloog geweest. Behandelplan voor overdag heeft uiteindelijk gewerkt en ik weet dat hij tegen mij zei dat we terug mochten komen voor de nachten indien gewenst. Hij zou dan medicatie geven (ik gok minrin of iets wat daar op lijkt?).

    Persoonlijk heeft de nachtelijke zindelijkheid hier geen prioriteit. Ze heeft er zelf geen probleem mee om met luierbroekje (inmiddels wel dure Tena's... maar ja) te slapen en we zijn allang blij dat ze overdag nu droog is en na vele jaren van slaapproblemen nu redelijk goed slaapt (met medicatie). Ze is inmiddels 2-3 keer per week droog in de ochtend, dus ik ga er even vanuit dat ze op eigen kracht er uiteindelijk ook wel gaat komen...

    Maar een bezoek aan ziekenhuis/poli wel echt nuttig zijn om de opties goed te bekijken.
     
  10. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Dit is net het verhaal van mijn zoon, uiteindelijk was hij met 10 jaar nachtzindelijk maar nog wel vaak nat overdag. Niet heel erg nat maar wel plekjes. Medicijnen hebben hem ook erg geholpen.
    Nu is hij 13 jaar en is hij nooit meer nat en gebruikt geen medicijnen. We moeten hem er nog wel eens op wijzen om op tijd naar de wc te gaan. Ook dan is hij niet nat dus dat erop wijzen vind ik niet erg.
    Mijn jongste is bijna 10 en hij was voor zijn 3e al dag en nachtzindelijk en nooit ongelukjes.
     
    nijn37 vindt dit leuk.
  11. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.471
    2.163
    113
    Mijn zoon is nu ook bijna 10 (hij is een paar weken ouder dan jouw jongste zie ik). Overdag gaat nu echt de goede kant op. Bij de afspraak over een paar weken gaan we zoals gezegd praten over het afbouwen van de medicijnen. Als dat goed gaat, dan gaan we aan de nacht werken, we vonden overdag het belangrijkste omdat hij echt gewoon dagelijks erg natte broeken had. Ik verwacht dat we hem er ook nog wel zo af en toe op zullen moeten blijven wijzen dat hij even naar de wc moet straks, maar dat vind ik niet zo'n probleem.
    Hij is overigens wel zindelijk geweest vanaf ongeveer 3,5 tot bijna 4,5. Zowel overdag als 's nachts. Toen begonnen de ongelukjes weer en ging het van kwaad tot erger.
     
  12. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoon is nooit zindelijk geweest. Hij vind het ook wel makkelijk hoor, gewoon blijven zitten gamen totdat je het eigenlijk niet meer kan ophouden :D
    Gelukkig gaat hij nu wel uit zichzelf.
     
    nijn37 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina