Denk dat ik jullie hulp hard kan gebruiken. Mijn dochter is 4 maanden, en slaapt sinds 3-3,5 week ineens niet meer door. Daarvoor hadden we geweldige nachten, van 9 a 10 uur. In eens was het afgelopen en ze komt inmiddels tussen de 1 en 3 x voor een voeding 's nachts. Ook wordt ze vaak wakker, dan geven we een speentje. Ik begin aardig vermoeid te raken en krijg een hele hoop 'goedbedoelde' adviezen..... Ze krijgt enkel BV en ik was van plan tot 6 mnd volledig BV te blijven geven. Maar nu krijg ik van alle kanten te horen dat mijn melk vast niet meer genoeg is voor haar, waarom ik niet met bijvoeding begin. De een heeft het over pap, de ander over fruit/groente hapjes, de ander weer over een grote fles KV voor het slapen gaan..... De eerste dagen was het vrij makkelijk om te denken/zeggen, nee dat doe ik niet, ik blijf BV geven. Maar hoe meer mensen het zeggen en hoe langer deze nachten duren, hoe meer ik ga twijfelen...... Wat zeggen jullie?
Lieve meid kijk maar naar mijn topic Pap; opvolgmelk/BV? Niet gaan twijfelen! Als je BV wilt blijven geven, doen! T komt wel weer goed. Ik ben nu ook heel moe, kost ook veel energie. Probeer wat eerder naar bed te gaan, genoeg te eten en te drinken! Jouw lichaam past zich wel aan aan de behoefte van je kindje, heb ik hier geleerd!!
Niet aan jezelf en je bv twijfelen meid! Ik postte het ook al in het andere topic, Irem sliep eerst ook prima en is nu ook weer vaker wakker. Toevallig heb ik het er vorige week nog met de kinderarts over gehad en hij zei ook, er is echt geen enkele reden eerder met bijvoeding te beginnen dan met 6 maanden. Het is soms zo lastig als iedereen het beter denkt te weten, maar het is JOUW kindje, jij bent de moeder en jij beslist wat je doet en niemand anders. Tot nu toe heeft ze het altijd prima gedaan op bv en dat doet ze nu nog, ze heeft alleen wat meer dorst op het moment, prima toch? Komt goed!
Dank jullie wel. Ja ik heb momenten dat ik denk, laat ze maar lullen, mijn BV is niets mis mee! Maar andere momenten... (vooral als ik 's nachts voor de 8e x gewekt wordt bijvoorbeeld... ) dan heb ik het zo gehad en ga ik zo twijfelen of ik niet echt een papje moet geven van bijv rijstebloem... Maar het gaat tegen mijn gevoel in, ik wilde altijd 6 mnd volledig BV geven en daarna pas gaan bijvoeden. En nog lekker blijven borstvoeden zolang als ze zelf wil.
Het is wel herkenbaar - al hoef ik er niet iedere nacht uit voor m'n meisje. In het algemeen slaapt ze helemaal super door, maar soms heeft ze ineens een paar nachten dat ze 1 of 2 keer wil drinken. Meestal zonder aanwijsbare reden, soms heeft ze overdag vrij weinig gedronken. Ik hou het er maar op dat ze dit doet om de productie op te voeren naar haar behoefte. Ik zou gewoon BV blijven geven, het lijkt me nl helemaal niet dat honger het probleem is. als ze echt vaker komt 's nachts (en dan vaker dan 1 of 2 keer) heeft ze misschien moeite om in haar diepe slaap te komen. Mijn oudste heeft dat ook gehad toen hij ongeveer een half jaar oud was; bij hem was het toen nodig om hem vroeger naar bed te brengen. Ik hield hem blijkbaar te lang wakker en dan raakte hij over z'n slaap heen. Leg deze tip vooral naast je neer als je denkt: neeeee, niet nog iemand met goedbedoeld advies! Maar je zou kunnen proberen of ze misschien wat vroeger al aan haar diepe slaap wil beginnen.
Bri, die tip hadden we al eens gehad en dat doen we dus ook. Maar ook dat werkt dus niet helaas. Ik ben bang dat er helemaal niets is wat werkt... dus ik moet doorzetten. Nu heb ik net weer een peptalk gehad van een andere voedende mama en dan denk ik weer; ik zet door! Maar soms vind ik het wel heel moeilijk en ben ik zo bezig in mijn hoofd met rijstebloem/pap/fruit/groente/kv/BV... Dan kan ik goed denken, NU ga ik pap geven, want ik ben ook belangrijk! Maar een half uur later denk ik nee echt niet, ik wil 6 mnd volledig BV geven..... En hoe meer mensen dan tegen me gaan zeggen; je moet dit doen, hoe meer ik ga twijfelen om het ook echt te gaan doen.
Niet vergeten hoor: jij bent óók belangrijk! Zolang je je dochter niet vergiftigt, mag je haar alles aanbieden waarvan jij denkt dat het helpt om beter te gaan slapen. Jammer genoeg is er geen wondermiddel, ook pap is geen garantie. (mijn zoontje lustte het helemaal niet, dus echte ervaring heb ik er niet mee.) Uiteindelijk moet je doen waarvan jij denkt dat het het beste is. Moeilijk he.... Ik wil je hoe dan ook sterkte wensen. Hopelijk krijgt ze gauw weer een goed slaapritme te pakken!
Hier ook een zoontje die verschillende weken lekker heeft doorgeslapen maar nu sinds een 1.5 maand weer verschillende keren wakker wordt 's nachts. Wij hebben sinds gisteren een co-sleeper aan ons bed, zoontje wat naar me toeschuiven, aanleggen en verder slapen. Ik kom niet uit m'n bed tenzij voor een kaka-pamper! Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk, meid en blijf gewoon lekker BV geven, 'k heb zo'n vermoeden dat je er anders véél spijt van zal hebben...
Hier kan je verschillende artikelen lezen over nachtvoedingen, doorslapen,... Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding
Ik lees vaak op BV.com en weet ook wel veel maar toch blijf je twijfelen als je 10 x per dag hoort waarom je toch niet gaat bijvoeden??? Nou mijn dochter heeft zojuist 4,5 uur tussen 2 voedingen gelaten dus ik ben er van overtuigd dat er niets mis is met mijn voeding. Waarom de nachten dan ineens niet meer gaan blijft me een raadsel maarja. Enne, dat is ook de reden waarom ik niet wil beginnen aan pap o.i.d.; ik denk dat ik spijt krijg! Ik ben zoo pro-BV en altijd tegen vroeg bijvoeden geweest... Dus vind het zo idioot dat ik nu zo twijfel.
Dat mensen je dat zo vaak zeggen (ik krijg het ook héél vaak te horen), is volgens mij, omdat het afwijkt van de norm om pas met 6 maanden te beginnen. Mijn zoontje laat overdag nu ook vaak véél tijd tussen voedingen en lijkt dit dan 's nachts in te halen. Ik probeer hem op mijn verzoek soms aan te leggen in de hoop dat dit zou helpen maar hij weigert te drinken op mijn verzoek. En twijfels en onzekerheden horen erbij als jonge mama maar ik denk dat je eigenlijk wel weet wat je wilt en wat het beste is.
Denk het ook, want ik kom niet voor niets terug op mijn beslissing om NIET bij te voeden. Maar kan vervolgens na een paar uur weer opnieuw beginnen met twijfelen en dáár wordt ik gek van.
Ik zal maar bekennen, ik heb mijn kleine vanaf ongeveer 5 maanden bijvoeding gegeven en .... hij sliep er niet beter door. Hij at met veel plezier zijn fruit en soms pap, met afgekolfde melk, maar hij kwam vanaf een maand of 4-5 toch weer 's nachts. Ik lees het vaker en denk nu, het is iets wat vaak gebeurt en kan getriggerd worden door bijvoorbeeld tandjes. Als je echt denkt dat bijvoeding zou helpen, geef eens een keer een extra gekolfd flesje, zonder toevoeging en kijk wat er gebeurt. (Dus een extra voeding geven) Ik denk dat het weinig meerwaarde heeft om te gaan bijvoeden. Bij een volgende zou ik ook waarschijnlijk langer wachten, hoewel ik er op zich geen spijt van heb. Ons mannetje werd wel vanaf 7 maanden heel vaak wakker, toen hebben we wel een extra boterham gegeven, maar dan zijn ze er echt klaar voor. Dat had wel effect. Voor jou zou ik aanraden, ga (nog) wat eerder naar bed, kijk of je een paar dagen vrij kan nemen en slaap tijdens het middagslaapje en ga een stuk wandelen, daar fris je vaak van op en slaap je weer beter van. Ik vond het ook heel fijn om even iets alleen te doen zonder man en kind, daar laadde ik soms mijn batterij mee op. Verder veel succes en hoe minder je twijfelt, hoe beter het gaat!
Met 4 maanden bijvoeden? Dat zou ik niet doen eerlijk gezegd. En het maakt niks uit, Renske is nu bijna 6 maanden en krijgt sinds een weekje een mamamelk papje. En komt gewoon op de gebruikelijke tijden 's nachts, het maakt echt niks uit, scheelt hooguit een uurtje, en dat kan toeval zijn. Extra voedingen kan ook regelen zijn. Renske heeft een tijdje veel langer geslapen dan nu. Het kindje van een vriendin van me sliep door met 6 weken, om met 4 maanden weer elke nacht te komen, en dat doet hij nu nog. Die is nu 9 maanden. Iemand zij ooit: wen maar nergens aan. En dat is verstandig Het helpt mij erg om gewoon mee te veren. En ik ben erg makkelijk met slapen hoor, we tukken gewoon samen door na een nachtvoeding, soms worden we zelfs samen wakker 's ochtends. We hebben een cosleeper dus ik ga er niet eens uit.
Misschien helpt het om 's nachts te bedenken: Oh, nu zijn evenstar en snoebeltje vast ook aan het voeden Gedeelde 'smart' enzo.
Ik heb intussen ook contact gehad met het CB hierover en zij zeiden ook; niet doen! We weten nu ook dat het absoluut geen honger is 's nachts; met een speentje slaapt ze ook meteen weer in! De laatste 2 nachten wordt ze alleen nog maar een keertje wakker voor een voeding dus ik hoop stiekem dat het afgelopen is met zovaak wakker worden... maar je weet het nooit. En ach, vanochtend zei ik al tegen mijn man; de tijd gaat vanzelf door! Waar ik vorige week écht niet meer kon en op was, zijn we nu toch alweer een week verder...... Je doet er niets aan en ons meisje krijgt lekker alleen mamamelk tot ze 6 maanden is.