Goedemorgen! Ik heb hier een Medela Swing staan die ik mag lenen van een collega. Ik was sowieso van plan om de te vervangen onderdelen te kopen voor mezelf. Nu las ik dat vanwege de open motor van dit type kolf, deze ongeschikt is om tweedehands/geleend te gebruiken. Super jammer! Is dit echt zo risicovol of wordt dit gezegd om de verkoopcijfers hoog te houden? Ik vroeg me ook af hoe dit dan zit met een eigen kolf die je voor een tweede/derde/vierde etc. kindje gaat gebruiken. Dan zit je toch ook met eventuele bacteriën die in de motor terecht kunnen komen? Het lijkt mij dan niet uit maken of dat van jezelf of van een ander komt. Weet iemand dit?
Ik heb altijd begrepen dat het niet te maken heeft met bacteriën (mits zorgvuldig schoongemaakt) maar vanwege het risico om ziektes over te dragen. Moedermelk kan vergeleken worden met een "bloedproduct". Dat betekent dat ziektes die overgedragen kunnen worden via bloed ook overgedragen kunnen worden door moedermelk. Een extreem voorbeeld daarvan is HIV. In principe is een kolf volledig veilig als je alle onderdelen die met melk in aanraking komt kan vervangen. Dat is bijvoorbeeld ook zo met huurkolven. Ik heb zelf de Medela Freestyle. Ook dat is een kolf met een gesloten systeem. Alleen de vervangbare onderdelen komen in contact met melk waardoor er geen risico bestaat op ziekte overdracht tussen personen.
Ik lees nu dat een open systeem nooit volledig schoongemaakt kan worden en inderdaad een grotere kans op bacterie en schinmelgroei heeft. Wat vreemd is dat eigenlijk. Ik heb er geen ervaring mee, maar zou zelf liever kiezen voor een gesloten kolf. Ik lees op de website van moedermelknetwerk dat er geen gevallen bekend zijn dat babies ziek worden van een open kolf maar dat het niet uitgesloten kan worden.
Ja, dat heb ik ook gelezen; dat er nooit een aangetoond is dat er een baby daadwerkelijk ziek is geworden. Tuurlijk ga ik voor alle zekerheid ook voor een kolf met een gesloten systeem, maar de Medela Swing voldoet aan mijn eisen. Stel dat ik er zelf eentje koop en wil deze over een paar jaar voor een volgend kindje gebruiken dan zit ik toch met hetzelfde probleem? Dan zou niemand dus de Medela Swing twee keer kunnen gebruiken. Lijkt me toch stug.