Hai allemaal, Sinds dat mijn meisje ongeveer 7 maanden is, heeft ze uitgevonden dat ze onwijs boos kan worden als ze haar zin niet krijgt. Dat is wanneer ik iets afpak wat ze niet mag hebben (omdat het gevaarlijk is bijvoorbeeld) of omdat ik nog een laatste hapje wil geven waar ze eigenlijk geen zin meer in heeft, of als ik haar wil aan- en uitkleden.., nou ja, dat soort dingen. Maar wat ik echt bizar vind: als ze écht heel boos wordt, dan probeert ze me dus te bijten! Ik wist niet dat er zoiets als babypubertijd bestond en ook niet dat ze je dan echt proberen te bijten! Althans, de mijne dus.. Wie heeft dit ook (gehad)? En hoe reageer ik hier adequaat op? Ik weet niet wat een baby al begrijpt namelijk...
Ik lees even met je mee, ik zie namelijk dat Yelena nu geregeld kwaad kan worden om dingen die ze niet mag. En ik weet ook niet exact of een baby van 8 maanden begrijpt dat ze iets niet mag. Consequent volhouden is voor mij geen probleem zolang ik maar zeker weet dat ze het kan begrijpen. Dus nogmaals ik spiek ff met je mee!
Hoi meiden, Ik heb zelf dit probleem niet maar een vriendin van me dus wel. En die heeft haar meisjes dus echt even weg gezet. En dan even totaal negeren. komen ze dan uit de hoek, terug zetten totdat ze blijven zitten. En dan had ze wel het idee dat ze begrepen dat ze iets verkeerd hadden gedaan. En als ze dus blijven zitten ze weer oppakken en uitleggen. Tja, met dat uitleggen weet ik niet of het werkt maar daar kun je denk ik niet vroeg genoeg mee beginnen. Dat probeer ik zelf ook. Sucses, Janna
Hier ook zo'n klein driftkikkertje...alleen heeft ze het bijten omdat ze boos is nog niet uitgevonden gelukkig ik leg haar idd ook al uit waarom ze iets niet mag, snappen doet ze het natuurlijk nog niet maarja..consequent zijn helpt denk ik wel. Oh ja, en als ik iets boos 'nee' tegen haar zeg moet ze lachen...en ik dan ook, wordt nog wat
Haha, nou die van mij is wel onder de indruk als ik boos ' nee' zeg! Dan trekt ze een pruillipje en geeft een heel zielig huiltje. Wat ze ook altijd doet is 'neeneeneenee' zeggen als ze het zat is. Dat doet ze al vanaf heel klein dus ze zal niet weten wat het betekent...maar het klinkt zo grappig ik moet dan echt mijn lach inhouden. Laatst wilde ze perse aan mijn laptop zitten dus ik telkens de handjes weghalen en ' nee' zeggen, ander speeltje aanbieden. Nou toen ging ze toch een partij krijsen en huilen omdat ze het niet mocht! Toen was het troosten en lief spelen met haar eigen speeltje. Een enkele keer nog iets proberen bij die laptop maar het was beduidend minder. Zou dit dus betekenen dat ze snapt dat ze niet aan de laptop mag zitten?
noa had gister z'n heerlijke driftbui in het zwembad bij het aankleden eenmaal in de kleedkamer in de hoek gezet en ze bleef netjes zitten en of ze het wist dat ze dit niet kan maken mensen zullen mij wel een strenge moeder vinden maar die driftbuien zijn nergens voor nodig
nou mijn dochter begrijpt het heel goed ze begrijpt ook wat nee betekent ze komt namelijk niet meer aan mijn dresoir
Hier is zo'n situatie nog niet voorgekomen.. Maar het is soms zo moeilijk in te schatten wat ze nu wel en niet begrijpen..
Ok, erg herkenbaar!!! Mijn oudste is nu 2,3 jaar en bijt nog steeds! En nu begint mijn jongste van 9 maanden ook. Schreeuwen als hij zijn eten niet op tijd krijgt, als zn speeltje word afgepakt, bijt zelfs zijn broer als hem iets niet zint. Ik vrees dus het ergste.. dat ik straks met twee zeer agressieve kids zit. Ik heb echt van alles geprobeerd, maar hun paps is erg temperamentvol (en ze zeggen dat bijten hiermee te maken heeft) dus helaas, soms zit het gewoon in het aard van het beestje. Ik blijf consequent (hoekje), maar nog steeds werpt het z'n vruchten niet af. De oudste is al wat minder aan het bijten, maar valt zo nu en dan nog wel eens terug in zn oude patroon. Helemaal nu de jongste het ook doet. Dus als iemand DE methode weet.. ik ben erg benieuwd!
Jamie kan nu ook echt kwaad worden. daarnet bv. lig ik op mijn rug in de bank met hem boven op mijn buik. achter me op tafel staat een plant en hij wil daar perse naar toe, maar ik hielde hem vast (anders gooit hij heel de plant op de grond) hij ging gillen en bijten. njah, je kan hem wel in de box zetten of in de hoek en hem negeren, maar dat snapt hij nu nog niet denk ik.
@Dewi: dus jij hebt ook een baby van rond mijn meisjes leeftijd (8 maanden) die bijt.. Nou, ze was altijd superrustig als baby en sinds dat ze 6 maanden is is het jengelen, zeuren, boos worden, krijsen als ze haar zin niet krijgt niet van de lucht. Eerst dacht ik dat ze op m'n man leek (een rustige, stille jongen), maar nu denk ik dat ze toch meer op mij lijkt..
@moppiepoppie: Ja bij ons precies hetzelfde. Misschien zat er wat in de lucht tijdens onze zwangerschap, waardoor ze nu zo worden Maar ik ben redelijk rustig, heb ook wel een temperamentje maar zo erg... nee das echt mn kerel
Nou hier komt ie DE tip: terugbijten! want dan begrijpt ze wat ze doet. mijn zwager heeft dit bij mijn nichtje gedaan en het hielp meteen. ik vind het zelf wel pedagogisch verantwoord, tenminste, als het je eigen kind is wel. (sph gedaan)
Hihi hier nog een SPH-er en ik kan je voorbeeld beamen! Had een autistisch kind op de groep die bij iedereen ging haren trekken. Daar was ze op gefixeerd en bij leidsters die aan haar haren terugtrokken, liet ze met rust. Degenen die haar zogenaamd straf gaven, bleef ze lastig vallen! Yelena blijft dus gewoon naar mijn laptop toe gaan ookal zeg ik telkens nee en dan gaat ze huilen...maar toch telkens weer proberen....is ze nou gewoon volhardend of begrijpt ze het niet?
hier nog zo een. Als ie iets niet mag gaat ie zielig zitten huilen. Dit negeer ik dan compleet en dan is het snel over en gaat ie wat anders doen. Haren trekken was ook zijn favoriet (ook op het kdv) daar heb ik aaien van gemaakt en dat gaat goed. En het bijten (ook op het kdv) dat heb ik afgeleerd door hem terug te bijten. Na 3 keer terug bijten is dat nu over. Hij doet het soms nog, maar dat is dan een manier van knuffelen van hem. pijnlijk, maar het wordt gelukkig minder. Een andere manier dan terug bijten werkte niet.
Ik heb hem zoooo vaak teruggebeten, maar helaas ik ben het er niet mee eens. De mijne bijt nog steeds. (en ik bijt hard hoor, geen genade )