8 maanden achterstand grove motoriek!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Arrien, 26 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arrien

Arrien Lid

26 nov 2007
    61
    0
    0
    NoordB
    Hi!

Was al eens een onderwerp hierover gestart, maar na de crash verdwenen. Dus even opnieuw!

Mijn dochter is nu 16 maanden, vrolijk, happy meisje. Ze beweegt zich voort via bilschuiven, is daar snel mee. Optrekken doet ze echter niet, laat staan staan en stappen...
    2 maanden geleden vonden ze het op het bureau allemaal "wel meevallen" en wilde ze het eigenlijk verder maar aanzien totdat ze 18 maanden was! Dat vond ik toch echt te lang duren en heb doorgezeurd om een verwijzing te krijgen. Nou, poehpoeh, uiteindelijk gekregen, en op naar de kinderfysio.

Die zag meteen een forse achterstand. Nu heeft ze vorige week een test gehad en blijkt de fijne motoriek goed te zijn, zelfs wat voor, maar wat betreft de grove motoriek zit ze op het niveau van een kind van 8,5 maand.....De fysio ziet geen aanwijzingen voor een lichamelijke of geestelijke reden hiervoor, maar toch; 8 maanden achterstand is niet niks als je pas 16 maanden bent.....

Zijn er meer die dit, of vergelijkbaar, hebben meegemaakt? Hoe is het nu met jullie kindje, en als je kind al ouder is; zijn er gevolgen in de toekomst hierdoor ontstaan?

Groetjes
    Arrien!

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik wil het hier niet mee als onzin doen lijken hoor, maar meer even met je meedenken. Als ze al op dr billenschuift, dan heeft ze toch niet de motoriek van een kind van 8 maanden???? Dan is ze toch al veel verder. De mijne kroop pas met een maand of 11. Was grof motorisch ook niet de vlotste, maar goed.

Ik snap ook wel dat jij je zorgen maakt, maar ik vind het nog al wat om zo'n test en zo'n conclusie te trekken voor een meisje van 18 maanden. Van de artsen dan he??

3. Arrien

Arrien Lid

26 nov 2007
    61
    0
    0
    NoordB
    Ze schuift billen, maar wat ik er bij moet zeggen; ze kan niet zelf van lig naar zit, of van zit (wanneer wij d'r op de billen hebben gezet) naar lig, trekt zich ook niet op. Kruipen heeft ze nooit gedaan, wel op de buik tijgeren. Daardoor 'zakt' ze meteen een fiks aantal maanden in ontwikkeling.

Hoe is het nu met de motoriek van je zoon Tulip? Laat gaan kruipen, hoe is het gegaan met lopen etc?

4. Arrien

Arrien Lid

26 nov 2007
    61
    0
    0
    NoordB
    ik zeg zoon, maar volgens mij heb je dat nergens gezegd :D. Sorry!

5. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Wat jammer dat de fysio jullie zo ongerust maakt. Als ik het zo lees, is je kindje niet vlot, maar een achterstand van acht maanden lijkt me nogal overdreven. Ik ken een meisje dat met anderhalf jaar ook alleen nog maar billenschoof. Nouja, zij kon wel zelf gaan zitten vanuit lig, maar jouw kindje is zestien maanden ;). Meisje dat ik ken is nu net twee en loopt inmiddels goed, was er gewoon wat laat mee.
    Enfin, heeft de fysio naast die opmerking ook nog gezegd wat je kunt doen om je kindje te helpen? Bijv. veel op de buik leggen (-> tijgeren/kruipen) en stimuleren zelf te gaan zitten/liggen?

6. tulip

tulip Niet meer actief

haha, nee ik heb dus een dochter.:D Lopen is het enige dat heel vlot ging. Tot 9 maanden kon ze niks anders dan liggen en rollen. Met 9 1/2 maand kon ze zitten als ze neergezet werd. Met 10 maanden van lig naar zit, met 11 maanden kruipen en ietsjes daarna optrekken. Met 13 maanden liep ze los. Daar was ik ook heel verbaasd over.

Wat danabelle zegt, bedoelde ik dus ook ongeveer. Ik vind het van zo'n fysio wel heel snel om daar op deze leeftijd al zo'n conclusie uit te trekken. Mij is ook vertelt dat je pas met een jaar of 2 kan kijken naar eventueel achterlopen.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat er vooral gekeken moet worden of je kindje het niet kan, of dat het het niet wil. Als billenschuiven snel gaat, waarom zou ze dan gaan kruipen of gaan staan? Of zou ze het echt niet kunnen? Ze loopt misschien iets achter, maar 8 maanden? Lisa tijgert dan al wel 1,5 maand, maar zitten kan ze absoluut nog niet, laat staan billenschuiven of gaan staan, dat zie ik ook echt nog niet snel gebeuren, zijn ook weinig kindjes volgens mij die dat met 8,5 maand kunnen.

8. adi

adi Niet meer actief

Ik heb ook begrepen dat kindjes die 'billen schuiven' in plaats van tijgeren en kruipen meestal wel achterlopen in de grove motoriek, dus (veel) later gaan lopen, zelf zitten, staan enz.

een oorzaak hiervan is toch dat de grove motoriek voornamelijk vanuit de buikligging wordt gestimuleerd. Om het moment dat een kindje (vroeg) leert zitten gaat die weinig tot geen interesse tonen voor de buikligging.
    En gaan zitten vanuit de rugliggen gaat nogal lastig. Kruipen al helemaal.

Wat heeft fysio nog meer gezegd? Op welke manier moeten jullie het nu aanpakken?

9. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Nou het kan wel degelijk.

Mijn dochter is 8 maanden net en kruipt en trekt zich op tot staan op alles zit bijna zelfstandig gaan van uit knie naar zit enz.

Dus die 8 maanden als je dan uit gaat van mijn kind kom je er makkelijk.

Ja ze is vrijvlot maar lees maar bij de feb mama.s er zijn daar al meer kinderen van net 8 maanden die al kruipen en zich optrekkten tot staan.

Meis als jij het gevoel hebt en de fysio dat ze achterloop dan zal dat wel zo zijn. maar ik denk dat je nu goed zit bij de fysio ga je nu dingen doen met je dochter en waarschijnlijk gaat het in een rap tempo beter. Niet elk kind loopt met een jaar er zijn uitzonderingen.

Een neefje van mij vriend zijn kant liep ja wel met 10 maanden los dus alles is mogenlijk. En nee mijn dochter en zo wel het neefje worden en werden niet gestumileerd om eerder te kuipen of wat dan ook.

10. Arrien

Arrien Lid

26 nov 2007
    61
    0
    0
    NoordB
    Hee dank voor jullie reacties, gelukkig zien jullie het allemaal nog niet zo somber in!

En fijn om te lezen dat de kindjes die (ook) niet zo snel waren het nu goed doen! Als je met zo'n bericht bij de fysio weg gaat dan moet je toch wel even 3x slikken...

Ja, met het billenschuiven komt ze overal waar ze wezen wil,dus misschien ziet ze het hele nut van lopen nog wel niet in :).
    We hebben nu een hele lijst aan oefeningen meegekregen die we moeten doen (oa zo min mogelijk op de billen zetten; ze moet het zelf gaan doen!), en heeeele lange lijst met wekelijkse afspraken bij de fysio, dus we hoeven ons voorlopig nog niet te vervelen.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zusje was ook een billenschuiver. Kruipen heeft ze overgeslagen. En lopen kwam pas net naar haar 2e verjaardag. Maar ze kon toen wel heel snel mee met haar leeftijdsgenootjes. Zeg van wiebelen tot rennen in een week. Zo een achterstand van een jaar weggevaagd! De rest van haar ontwikkeling ging wel gemiddeld of erboven..

Maar ze toont het initiatief tot lopen/gaan zitten ook niet? Dan heeft ze erg waarschijnlijk gewoon nog geen behoefte aan. Ze ziet straks andere kinderen het wel doen, en wil dan zelf ook wel.

Heeft de fysio nog gekeken naar spiersterkte? Sommige kindjes hebben daardoor problemen met lopen, maar in jullie geval lijkt het meer op geen interesse ;)

12. Arrien

Arrien Lid

26 nov 2007
    61
    0
    0
    NoordB
    Ja precies, dat zei de fysio ook! En op de buik leggen is een drama...dat wil mevrouw niet meer. Maar ja, we doen het nu toch maar zo veel mogelijk, als ze niet wil moet ze wel draaien!

@deepfreeze; 5 weken geleden was er twijfel over de spierspanning, maar die schijnt toch wel goed te zijn. Zou best kunnen dat het allemaal nog niet zo interessant voor d'r is.
    Andere vraag; ze zeggen wel eens dat billenschuiven samenhangt met dyslexie; heeft je zus daar last van?

13. adi

adi Niet meer actief

Hier zou ik ook finaal mee stoppen inderdaad!

Wij hebben de kinderen, op aanraden van de fysio, vanaf het moment dat ze konden rollen ALTIJD op de buik neergelegd. Dus als ik het kind wilde neerzetten/ neerleggen kwam ie altijd op de buik terecht. Ook in de box enz. Als die een andere houding wilde moest die maar gaan draaien, tijgeren enz.

1,5jaar is natuurlijk een pittige leeftijd om daarmee te beginnen, maar als je het volhoudt komt ze vanzelf achter dat ze op die manier veel meer kan met haar lichaam.

14. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn mannetje loopt ook achter hoor ik weet niet precies hoeveel maanden want sommige dingen doet hij al wel en andere weer niet..
    zitten gaat met hulp van mama maar leuk vind hi het niet.. op zijn buik kan hij zich al heel hoog strekken.. hij kan wel over mij heen klauteren maar tijgeren naar voren kan hij niet (wel om zijn as de hele kamer rond)
    blokjes in en uit een bakje halen geen probleem propjes enz ook neit
    scheuren als de beste.. hij staat ook heel goed op zijn beentjes tegen de tafel aan en is druk bezig met stapjes te zetten.. maar dat mag dus niet vd fysio... hij moet eerst echt kunnen zitten..

ik snap wel dat ze zegt je kindje zoveel achterstand heeft omdat ze het per ding bekijken rollen, kruipen ect ect.. maar fijne motorriek zal vast wel in orde zijn..

15. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoe vaak zette je je dochter dan neer op haar billen? Kan het niet zijn dat je dat te vaak hebt gedaan, zodat ze eraan gewend is geraakt dat ze toch wel op haar billen werd neergezet? Ik zou idd direct stoppen met neerzetten op haar billen. Als een kindje nog niet zelf kan gaan zitten, is het echt beter het kindje neer te leggen, en dan wel op de buik.

16. kiddie

kiddie Niet meer actief

Maarre.. mag ik even inbreken? Hier ook een zittend meisje. Liggen vind ze vreselijk, ik probeer het wel zeker een keer per dag. Kruipen/tijgeren doet ze niet. Verder zet ik haar ook altijd neer, vanaf 8 maanden zit ze los... Dat is dus niet slim? Maar dan huilt ze continu..

17. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Kiddie, mijn dochter had reflux en een sterke voorkeurshouding. Vanwege die voorkeurshouding moest ze echt zoveel mogelijk op haar buik liggen. Maar.. dan blééf ze natuurlijk spugen. Na een weekje proberen bleek dat dochter er wel aan wende. En meer pijn (vanwege de reflux) had ze er niet door, want die voeding plus dat maagzuur ging toch wel op en neer door dat slokdarmpje. Wij vonden het dus in het begin ook niet prettig om dochter op haar buikje te leggen, en dochter vond het zelf ook niets. Maar dat ging over :). Moet er wel bij zeggen dat dochter pas een paar weken was toen.. dat scheelt allicht..

18. adi

adi Niet meer actief

ik ga niet degene zijn die zegt dat het niet slim is.

Maar elk fysio zal je dit ten strengste afraden om te doen. Lichaamelijke ontwikkeling van een baby gaat vanuit buikligging. Als jij haar neerzet (dit wordt al behoorlijk afgeraden om te doen), kan zij verder niet zoveel doen met haar lichaam, behalve uiteindelijk billenschuiven.

Een kindje van 8 maanden 'hoort' eigenlijk de hele dag op de buik te liggen. Zon ontwikkelt ze de arm- en beenspieren (om te kunnen optrekken), leert ze tijgeren, kruipen enz..
    Dit gaat echt niet als ze 1 uur per dag op de buik ligt.

Ik zou eerlijk gezegd door de zure appel heen bijten, buikligging zo prettig mogelijk maken, en haar de hemel in prijzen als ze het bijv een half uurtje volhoudt de eerste dag.

19. kiddie

kiddie Niet meer actief

vanaf dat ze een maand is kwam ze al helemaal met haar hoofd omhoog uit rugligging. Ze bleef dit doen, met hoop gemopper, tot ze zitten kon. Dat probeerden we dan zelf natuurlijk. op CB vonden ze dit bijzonder. Ik had daarom ook gedacht dat ze snel zou gaan kruipen.

Enne.. 5 minuten, paar keer van buik naar rug en ze brult. Of meteen al. Half uur hier nooit aan de orde geweest, moest altijd sjouwen. Ik was zo blij dat ze zitten kon! :$

Eindelijk iets meer rust.Maar ja.. k Zie wel even dan..

20. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hier ook een achterstand van min een half jaar met grove motoriek.
    Zitten met 10,5 maand, kruipen met buik op de grond ook en met buikje van de grond af met 11,5 maad. Rond het eerste jaar opduwen (trekken hefet hij nooit gedaan ;)) tot staan, los staan met een maand of 16 en eerste stapjesw met 18,5 a 19 maanden....
    Motorisch blijft hij onhandig en ook in de spraakontwikkeling loopt hij achter (mondmotoriek), maar verder is hij bijv fijnmotorisch helemaal 'bij' en zelfs wel snel met bepaalde dingen. kan bijv al best netjes 'inkleuren'als hij er de concentratie voor heeft!

Deel Deze Pagina