Ik kan dit precies invullen voor Melisa (behalve dat zij zich wel optrekt). Ze is nu 15 maanden en staat nog niet los, loopt wel langs de meubels. Maar bij haar is nog steeds niet van een achterstand gesproken, wel van de correctie op vroeggeboorte (maar dat heeft jouw zoontje ook). Vanaf wanneer begonnen ze over 'motorische achterstand' bij hem? Met 14 maanden vond fysio het hier geweldig dat ze AL langs de meubels kon stappen.
@ adi: onze fysio benoemde alles ook hgeel positief; doen ze al snel bij prematuurtjes Is natuurlijk ook knap als je bedenkt waar ze vandaan moesten komen! Bij bij het ontwikkelingsonderzoek met gecorrigeerd 2 jaar werd het officieel benoemd, maar we hadden het zelf natuurlijk ook al lang al gezien en besproken met de fysio en logo...
Mijn zusje heeft helemaal geen last van dyslexie. Maar de samenhang tussen laat lopen en taalontwikkeling is helemaal niet zo sterk.. Het hangt van meer factoren af, dan alleen het kruipen. Als het in de familie zit, kun je er wel opletten als je kleintje straks richting groep 3 gaat.. Maar de kans is niet zo groot dacht ik..
Mijn meisje ook! Buikliggen is niet haar ding, nooit geweest. Op een gegeven moment heb ik het kdv maar gevraagd voor tips.....die hadden ze niet, maar de leidsters gingen haar wel vaker op de buik leggen. Pas met 10 maanden kan ze ongeveer 5 a 10 minuten op de buik liggen, maar dan moeten we haar wel entertainen. Ze tijgert achteruit en kan om haar as. Ze kan prima zitten en vindt dit ook het leukst. Zittend draait ze ook! Als ik met haar stoei, kan ze op mij van buikligging naar zit, maar op de grond niet. Ik denk dat ze een "achterstand" heeft van 2/3 maanden. Moeders, ik denk dat je alleen je kind kan stimuleren, het kind moet zelf "zin" hebben om iets te doen/ leren. Een collega stimuleert haar zoon HELEMAAL niet en die kan al bijna lopen. (11 maanden)
Ja tuurlijk zijn er wel kinderen die met 8 maanden kunnen staan, langs meubels lopen, stevig zitten, Eva was ook zo snel. Maar de meeste baby's kunnen het dan nog niet. Dus van 8 maanden achterstand spreken omdat er baby's zijn van 8,5 maand die kunnen billenschuiven e.d., vind ik niet echt 'eerlijk'.
@ adi: de een is de ander niet hoor! wellicht gaan jouw kindjes straks ineens als een speer.. Die van mij alleen niet dus
Heb ik dat gezegt dan. Als je er van uit gaat van bijvoorbeedl mijn baby dan is het idd 8 maanden. En ja ik weet ook wel dat niet elke baby zo snel is. We moeten natuurlijk uit gaan van het gemiddelde de jongste baby.s zullen met zeven maanden al dingen doen zo als mijn dochter. Ze was net een week zeven maanden en ze kroop op 2 oktober. En zonderstumeleren. Elk kind is anders.
Ja dan moet ook ik hier weer op inspringen want het is niet zo bij elke prematuur. Ik zelf ben ook een prematuurtje en liep met 13 maanden gewoon los. En ben zes weken te vroeg geboren met een gewichtje van 1600 is ook niet veel toch, zou je nu niet meer zeggen met mijn 110 kilo maar goed. spreek over 36 jaar geleden en toen was de prematuren zorg nog niet zo als nu. bv de moeders mochten er totaal niet bij mijn moeder mocht me pas beet houden met 5 weken en aanraken pas met een week. kan je na gaan. En zo ken ik meerdere prematuurtjes een nicht van mij is geboren met 32 weken en was 1200 gram en liep ook gewoon met een jaar. spreek over 32 jaar geleden. In de fam komen veel prematuurtjes voor. Behalven bij mij bij mij werden ze te laat geboren en toevallig het nichtje waar ik het over heb ook Maar sorry is iets wat offtopic sorry alvast. Wilden niet een dissusie aan gaan wat betreft prematuurtjes.
Nee maar het ging erom dat de fysio het had over een achterstand van 8 maanden, dus een ontwikkeling van een baby van 8 maanden en toen kwam jij met wat jouw baby toen al wel kon, terwijl dat niet echt gemiddeld is. Lisa tijgert vanaf 5,5 maand, maar dat betekent niet dat als een kindje dat met 7 maanden gaat doen, dat dat dan langzaam is.
Hier ook een ventje van 16 maanden met exact dezelfde problemen. Nils is een billenschuiver en kan ook nog niet zelf gaan zitten of gaan staan. Wij zijn zélf naar de kinderfysio gegaan (3 weken terug) ondanks dat het CB het wel even aan wilde kijken. Nils z'n fijne motoriek en z'n overall ontwikkeling zijn prima en ook lichamelijk mankeert hij niets. Wel heeft hij een (zeer) lage spierspanning (hypermobiliteit) die mogelijk de zaak wel wat moeilijker maakt. Het advies van "leg hem/haar maar heel de dag plat" is absoluut NIET het advies dat wij kregen. Het moet namelijk geen dwang worden! Bovendien heeft onze fysio ons uitgelegd dat Nils, doordat hij nooit gekropen heeft, simpelweg niet snápt hoe hij van a naar b moet komen (van lig naar zit, van zit naar staan) dus daar moeten wij bij hem helpen. Hem gewoon neerleggen en laten krijsen helpt hem niet. Overigens is dan niet gezegd dat het niet nuttig is het een aantal keer per dag wél te doen. Maar niet rigoreus alleen maar liggen. Wel hebben we oefeningen gekregen om hem te gaan 'leren' hoe hij moet gaan zitten. Dat is bijvoorbeeld hem schuin opzij begeleiden als hij op de commode ligt. Hij gaat dan z'n handje uitsteken en duwt zichzelf omhoog (lastig uitleggen). Het was volgens de fysio ook gewoon belangrijk dat de rest van z'n ontwikkeling doorloopt. Nils heeft bijvoorbeeld wel de interesse om te lopen en te gaan staan, maar snapt het niet en krijgt het dan niet voor elkaar. Hij moet nu leren op z'n knietjes te zitten en dan één voor één z'n voetjes neer te zetten enzo. Dus nu helpen we hem in de box om te gaan staan, door zijn houding te veranderen (lichte dwang). Vervolgens gaat hij dan eigenlijk bijna zelf staan, maar hij durft het nog niet zonder ons. Dit kan overigens ook te maken hebben met een gebrek aan zelfvertrouwen door de hypermobiliteit. Frappant is wel dat na de oefeningen, hij nu ineens (als we hem tot staan hebben geholpen) door de box rondloopt. Dit moeten we hem ook zeker niet verbieden, anders is hij straks met het gaan zitten en gaan staan 'bij' en ligt hij weer achter op ander gebied! Anyway, de conclusie: laten liggen en totaal niet meer zitten, onderschrijf ik niet. Wél geregeld laten liggen en oefenen. Wat een lang verhaal he.... Wij gaan nu overigens elke week naar de fysio. Weet niet hoe lang dat gaat duren, maar maak me er niet druk om. Billenschuivers lopen uiteindelijk ook allemaal, ook zonder hulp van de fysio dus die van ons zullen geen uitzondering zijn. O ja, de fysio gaf aan dat het verband tussen billenschuiven en dyslexie niet is aangetoond en dat deze theorie al lang en breed is achterhaald. Simpel gezegd: er zijn dyslecten die billenschoven, maar niet alle billenschuivers zijn dyslectisch! (een koe is een dier, maar niet elk dier is een koe! ) Hoop dat je wat gerustgesteld bent; ík vind het in elk geval 'fijn' een lotgenoot te hebben gevonden met een kindje van Nils z'n leeftijd. Liefs!
Oke ik snap je nu hoop dat jij mij ook nu snapt. Soms lastig om via schrijven iets duidelijk te maken. En het blijft gewoon een punt elk kind heeft zijn eigen tempo. Toevallig heb ik twee snelle kindjes gehad maar dat zegt niks. Snap je me nu.
nee dat beweerde ik ook niet..... Het topic gaat over motorische achterstand (toch? ) en ik gaf alleen maar aan dat fysio's die prematuurtjes behandelen die wel een motorische achterstand hebben (dat komt nu eenmaal veel voor bij prematuurtjes, maar inderdaad niet bij alle) vaak een heel positieve insteek hebben ondanks achterstanden, omdat veel prematuurtjes vaak van ver komen. Fijn voor je dat jij je goed en op tijd hebt kunnen ontwikkelen en dat de prematuurtjes in jouw omgeving ook zo vlot zijn, maar in het geval van mijn zoon en vele andere prematuurtjes is dat dus niet zo. begrijp je reactie dus niet zo goed, maar goed, ik zal dit topic niet verder bevuilen met mijn frustraties tav onbegrip mbt prematuurtjes. Dat doe ik wel bij de prematuur-mamma's
Off-topic @ Adi, jouw drieling doet het toch juist zo goed? Je schreef een hele tijd geleden al dat ze aan twee handen liepen, dat is toch goed? Ze hoeven nog helemaal niet los te lopen, dat weet jij toch ook wel?
Ik was vroeger ook een billenschuiver. Ik kon ook niet zelf gaan zitten en liggen. Lopen deed ik toen ik bijna 2 was. Maar helemaal niks aan overgehouden hoor. Ik was trouwens wel heel snel met de fijne motoriek en kletsen kon ik ook Elke kindje is gewoon anders. Mijn jongste dochter is ook niet zo vlot, die kon 2 dagen voor haar verjaardag voor het eerst gaan zitten, maar zij kruipt ook nog niet en optrekken en staan zie ik haar nog lang niet doen Dit heeft denk ik ook een beetje met karakter te maken. Mijn oudste is altijd heel nieuwsgierig en wilt niks missen, die was een stuk sneller met de grove motoriek. En de jongste die vind het allemaal wel best en heeft niet zo'n haast. (ik herken mezelf erg in haar)
Ja daar is ze weer. Sorry. Even off topic. Ik wilden prematuur mama.s niet aanvallen dit wil ik even duidelijk zeggen. Hoop dat het nu goed zo is.
Ja het gaat ook goed hoor. Ze zijn inmiddels 15 maanden, en Melisa gaat nog niet echt verder dan aan twee handen lopen. Daar maken we ons een beetje zorgen over. Maar daar ging het niet om. Weer ontopic ..