Wil wel, maar voel me ongemakkelijk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Dretjuh, 30 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Ik ben nu zwanger van mn 2e kindje en heb flesvoeding bij mijn eerste kindje gegeven.

Ik wil borstvoeding proberen te geven aan mn 2e, maar ik voel me er ongemakkelijk bij.
    Het idee dat een kindje aan je borsten zuigt :(
    Kolven??? Ik heb sowieso geen flauw idee hoe alles moet.

Ik durf sowieso niet een stukje borst in het openbaar te laten zien.

Ik denk dat het komt omdat ik vroeger wat heb meegemaakt waardoor dit soort dingen zeer ongemakkelijk voor me zijn.
    Ik schaam me nu al als Layla naar mn tepel wil graaien omdat ze het interessant vind :)

Wat moet ik nu doen?

2. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Misschien naar een borstvoedingsinfo avond of cursus. Wellicht kan je daar ook je dilemma voorleggen aan een lactatiekundige.
    Ik vind het jammer dat ik niet zo'n cursus heb gedaan, want ik liep soms best tegen dingen aan, waar je anders op voorbereid had kunnen zijn.
    Succes!

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat vervelend dat je je zo ongemakkelijk voelt, maar wat goed dat je het wil proberen! Idd, wat Judith1982 zegt, overleg eens met een lactatiekundige.

Wat je ook kunt doen is dit aangeven bij het kraamburo. Bij mij vroegen ze bij de intake specifiek of ik nare ervaringen gehad had in het verleden, zodat ze een kraamverzorgster kunnen sturen die ervaring heeft in het begeleiden van dit soort dingen.

Ook kun je het aangeven bij je vk, bij mij vroegen ze er om, omdat het invloed kan hebben op hoe je bevalling en kraamtijd verloopt.

En over het leren kolven, dat kun je gewoon vragen aan je kraamverzorgster, dat heb ik ook gedaan. Ze had een electrische kolf bij zich zodat ik het eens kon proberen. Daarna heb ik een kolf gehuurd bij het kraamburo en deze later gekocht.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

He hoi,

wat goed van je dat je het toch wilt proberen!
    Ik heb zelf geen nare ervaringen, maar vond het ook een raar idee hoor, een baby aan mn borsten te lurken. Ik was er absoluut over uit dat ik BV zou gaan geven, maar heb het tot aan de eerste keer echt een raar idee gevonden. Tja, als je het ook nog nooit hebt gedaan... ;)
    Maar als je kindje er dan eenmaal is, en je richt je op je kindje, dan valt dat allemaal weg, tenminste: hier wel.
    En wat betreft voeden in het openbaar: ik heb dat zelf wat opgebouwd. Ben ook niet zo'n blootloopster zeg maar, :), maar op een gegeven moment had ik echt zoiets van: Jeetje, m'n kind heeft gewoon honger, ze krijgt gewoon hier en nu te drinken, waar ik ook ben. Nou ga ik op zo'n moment niet uitgebreid alles eerst maar bloot halen voor ik aanleg, dat kun je echt wel subtiel doen, op zo'n manier dat anderen eigenlijk weinig zien. Rustig hoekje zoeken, onder je kleren je BH vast los halen, baby op de arm klaarleggen en als je dan je shirt omhoog trekt, ziet niemand wat eigenlijk...
    Voor de kou en om niet ook met een blote buik te zitten, kun je onder je kleren een shirtje dragen wat makkelijk rekt en wat je dus juist onder je borst kunt trekken, en dan trek je je blouse/trui/vest naar boven.
    Verder heb je ook speciale voedingskleding: dan kun je echt enkel een stukje borst tevoorschijn halen en zie je verder helemaal niks. Dan ben je bedekter dan in bikini/badpak, zeg maar, ;)

Met dat kolven... hier mocht ik gelijk dag 2 aan de bak, (eigenlijk dag 1 al, maar dat was een zondag, dus toen konden we geen kolf gaan halen bij de thuiszorg). De kraamhulp is daar zo in getraind, die benadert je helemaal niet als een vrouw die half bloot zit, ze helpt je gewoon. Ik heb me geen moment ongemakkelijk gevoeld, terwijl ik dus altijd wel even een drempeltje over moet in dat soort situaties, (bij dokters enzo, zeg maar). Moet zeggen dat de aandacht ook wel vooral naar je kindje gaat, en dat jouw borsten of wat dan ook allemaal bijzaak zijn...

5. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ik denk dat het goed is om dit te bespreken met je verloskundige. Waarschijnlijk kan zij jou goede informatie geven. En als je de intake hebt van het kraamcentrum is het ook slim om aan te geven dat je je ongemakkelijk voelt. Ook omdat je gevoelens te maken hebben met jouw levensgeschiedenis. Zij kunnen hierin jou dan beter ondersteunen.
    Wel knap dat je er toch voor wilt gaan!

Deel Deze Pagina