8 maanden drie flessen?

Discussie in 'Voeding' gestart door sjak, 4 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjak

sjak Niet meer actief

Mijn dochter is nu acht maanden en een redelijk goede eter. Ze krijgt naast haar vaste voeding nog drie flessen van 210/7. (08.00-13.00-19.00)
    De laatste dagen is de avondfles (van 19.00) niet zo gewild meer. Blijf ik deze gewoon aanbieden of is dit een fles die kan gaan vervallen? Ik dacht eigenlijk dat deze fles voorlopig nog blijvend zou zijn.
    Ze krijgt op een dag;
    08.00 210/7 +granenpap
    10.30 fruit+ thee
    13.00 210/7
    15.00 brood (niet zo veel, vindt ze nog niet zo lekker) + diksap
    17.00 avondeten
    19.00 210/7

2. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    ik zou nog tot een jaar op 3 flessen blijven zitten, dat is wat het cb mij heeft aangeraden. onze flessen zijn wel kleiner 150+5.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Je kunt ze misschien ook eerst kleiner maken... 180/6 of zo!
    Had ze hier ook met 8 maanden.

4. sjak

sjak Niet meer actief

Ja, ik denk dat ik eerst maar eens naar 3x180/6 ga. Bedankt, ik was/ben eigenlijk ook van plan om tot een jaar de drie flessen erin te houden.

5. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Cb hier geeft aan dat je met 6-7 maanden naar drie flessen kan en vanaf 8 maanden twee flessen. Dit hoeft natuurlijk niet, je moet doen wat je prettig vind maar gezien dit lijken 3 flessen me goed maaaaar je mag ook naar twee....

6. sjak

sjak Niet meer actief

Wij zijn "weg bezuinigt" bij het cb... Mogen pas met een jaar weer komen. Dus eigenlijk weet ik niet wat 'normaal' is bij acht maanden. We hebben haar altijd zelf haar 'schema' laten bepalen, maar ik vind twee flessen zo weinig. Ik dacht dat drie flessen tot een jaar normaal was?!

7. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Mij werd 2 weken geleden gezegd dat de fles van 19 uur vanaf 8 maanden weg "moet". Ze mogen dan na het avond eten 150 gram toetje.. Persoonlijk ga ik dat zelf niet doen, zolang J nog een avond fles wil, krijgt hij deze ook!

8. sjak

sjak Niet meer actief

Maar ik denk dat Nine daar wel heel blij van wordt... Er is nu geen ruimte meer voor haar Griekse yoghurt moment en ze wordt daar echt wild van! Gaat met haar armpjes zwaaien en mjammjammjamt het weg! dus als ik haar 150ml yoghurt zou geven is het ook goed? Maar zou ze s nachts dan geen dorst krijgen?

9. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik ben toen als eerste de middagfles gaan minderen, een broodje en een fles van 180/150/120/90/0, vond de avondfles nog zo'n lekker momentje samen voor het slapen gaan...nu is ie bijna 14 maanden en krijgt ie nog een klein flesje gewone warme melk voor het slapen gaan.

Zou in jou geval denk ik beginnen met alle flessen kleiner te maken en dan is het min of meer aan jou welke je als eerste wil laten vallen.

Hier had ie trouwens met 10.5 maanden ineens genoeg van de ochtendfles, de middagfles was er al af en bleef dus alleen de avondfles nog over....pap heeft ie nooit gelust. Vaak geven ze zelf ook aan hoe of wat ;)

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    onze dochter heeft sinds ze 6 maand is geen fles meer aangeraakt ,dit door reflux,

de kinderarts heeft ons verteld dat we dan maar pap moesten geven, ze at gewoon mee met de pot, dronk diksap en als ontbijt pap en net voor het slapen gaan nog pap dan was het goed.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ging ze rond 7,5-8maanden van 4 naar 3 flessen en die heeft ze gehad tot ongeveer 1 jaar!
    Vindt 2 flessen vanaf 8 maanden ook erg weinig hoor...

In Griekse yoghurt zit ook vocht he, dus qua vocht maakt het niet zoveel uit maar in opvolgmelk zitten nog wel voedingsstoffen die ze ook nog hard nodig hebben.

12. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik heb van het cb een aantal voorbeelden van dagmenu gekregen. Hier die voor een kindje van 8-11 maanden:

Voorbeeld dagmenu voor een kindje van 8 - 11 maanden.

Ontbijt:

Borstvoeding of beker met 150 ml opvolgmelk
    1 sneetje bruin brood met dieetmargarine en beleg
    of pap van 200 ml opvolgmelk

Tussendoor:

Fruit
    Thee, vruchtesap of water

Lunch:

Borstvoeding of beker met 150 ml opvolgmelk
    1 sneetje bruin brood met dieetmargarine en beleg

Tussendoor:

Thee, verdund diksap of water met een cracker, kinderkoekje
    of rijstwafel

Avondeten:

3 eetlepels fijngesneden gekookte groenten
    1 à 1,5 opscheplepel geprakte aardappel, rijst, macaroni of spaghetti
    1 eetlepel vlees, vis, kip of vleesvervanger ( ei, tahoe, sojablokjes of peulvruchten)
    Toetje in de vorm van yoghurt of fruit

Voor het slapen gaan:

Borstvoeding of fles of beker met 200 ml opvolgmelk

Tips:

Besmeer brood met een dieetmargarine
    Begin met smeerbaar beleg zoals smeerkaas, smeerwordt, appelstroop, kwark, jam of andere vruchtenmoes
    Probeer je kind te laten drinken uit een bekere zonder tuit, dit is goed voor de ontwikkeling van de mond. Doe in het begin in plaats van (opvolg)melk een beetje water of yoghurt in de bkeer om te voorkomen dat het een knoeiboel wordt.
    Een warme maaltijd met stukjes is goed voor de ontwikkeling van de mond en spraak.Wist je dat de kleur van groenten iets zegt over welke vitamines en mineralen er in zitten? Varieer dus volop met verschillende soorten groenten, maar varieer ook met verschillende soorten vlees, vis of kip en aardappelen, rijst en pasta.

13. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Voor de geinteresseerde dan ook maar meteen van 12 - 23 maanden:

Voorbeeld dagmenu voor een kind van 12 - 23 maanden.

Ontbijt:

1 snee bruin- of volkorenbrood met dieetmargarine en beleg
    Borstvoeding of beker met 150 ml melk

Tussendoor:

Bekertje vruchtesap, lauwe thee of water
    Fruit, doosje rozijntjes en/of kinderkoekje (cracker,rijstwafel,soepstengel)

Lunch:

1-2 sneetjes bruin- of volkorenbrood met dieetmargarine en beleg.
    Naast smeerbaar beleg kunnen ook kaas en vleeswaren gegeven worden.
    1 plakje ontbijtkoek
    1 beker met 150 ml melk

Tussendoor:

Bekertje thee,water of verdund diksap
    Fruit, 1 doosje rozijntjes en/of kinderkoekje (of cracker,rijstwafel of soepstengel)

Avondeten:

3 eetlepels gekookte groenten
    1 à 2 opscheplepels aardappel, macaroni/spaghetti of rijst
    1 eetlepel fijngemaakt, vlees, vis, kip of vleesvervanger( ei, tahoe,sojablokjes of peulvruchten
    1 schaaltje yogurt

Voor het slapen gaan: 1 bekertje water

Tips:
    Kies bij de bereiding van pap voor de wat grovere volkoren soorten.
    Een klein beetje zout of andere kruiden en specerijen kunnen vanaf 1 jaar aan de warme maaltijd worden toegevoegd voor meer smaak.
    Varieer volop met verschillende soorten groenten, vlees, kip, aardappelen, rijst of pasta.
    Vervang het vlees regelmatig door een stukje vis of geef 1 keer per week een maaltijd zonder vlees(zoals ei of peulvruchten).
    Je kind kan ook lekker snoepen van worteltjes of komkommer, een handje rozijntjes, een kinderkoekje of een rijstwafel.

14. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    en 6-7 maanden:

Voorbeeld dagmenu voor een kindje van 6 - 7 maanden.

Borstvoeding of pap van 200 ml opvolgmelk

Lauwe thee, vruchtensap of water
    Fruithapje

Eventueel oefenen met (korstje) brood
    Borstvoeding of fles met 200 ml opvolgmelk

Startkoekje of rijstwafel
    Lauwe thee, verdund diksap of water

3 eetlepels fijngemaakte gekookte groenten
    1 à 2 eetlepels fijngemaakte aardappel of rijst
    1 eetlepel fijngemaakt, gekookt of zacht gebakken vlees, vis, kip of 1/2 ei

Voor het slapen gaan:
    Borstvoeding of fles met 200 ml opvolgmelk

Geef pap met een lepeltje. Om je kind te laten wennen aan het eten van een
    lepel, kan je eerst met een lege lepel oefenen.

Geef bij de eerste fruit- of groentehap soorten die zacht van smaak zijn zoals banaan, peer, meloen en perzik, bloemkool, broccoli en worteltjes. Soms moet je een gerecht wel 5-10 keer proberen, voordat je kind het echt lekker vindt. Bied daarom een gerecht meerdere keren aan. Geef je kind één soort tegelijk, wanneer dit goed gaat kun je lekkere combinaties proberen.Varieer volop met verschillende groenten,vlees,kip, aardappelen of rijst, zodat je
    kind de benodigde voedingstoffen binnen krijgt. Geef max. 2x per week nitraatrijke groenten,zoals andijvie,rode bietjes,sla,
    spinazie en bleekselderij.

15. sjak

sjak Niet meer actief

Thanks... wij zitten nog in het 6a7 maanden menu geloof ik, ha ha. Maar dat komt omdat ze niet zo graag brod eet. Vanmorgen heb ik haar 180cc pap gegeven ipv 210 en ze vond het prima, fruit en de rest van de dag is ze bij mijn moeder dus even afwachten wat ze daar op heeft.
    Ik ga proberen om naar 3x180/6 te gaan. en van daar uit naar een bakje yoghurt na haar avondeten en dan maar die avondfles verminderen, denk ik...

16. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Smeerkaas en vooral smeerworst blijf ik vreemd vinden in voedingsadviezen voor babies onder 1 jaar. Net als light producten.

Persoonlijk vind ik da babies eerste paar maanden niets anders op brood hoeven te krijgen dan margarine. Later kan je nog geprakt fruit aan toevoegen, appelstroop, jonge kaas, etc.
    Ook vind ik diksap niet nodig en alle andere zoete troep.

En on topic: ik vind 2 flessen veel te weining met 8 maanden. Mijn zoontje heeft volgende schema:

7.00 180/6 + pap
    8.30 fruit (1 stuk) + water
    11.30 boterham met margarine (ca 1.5), aansluitend 150/5 opvolgmelk
    15.00 yoghurt (Griekse of Biogarde) + water
    17.30 groente + aardappel, rijst of pasta en 1 -2 keer / week vlees/vis
    19.00 fles 180/6

17. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Het is ook allemaal heel erg persoonsgebonden. Ik doe ook niet alles wat t cb zegt maar vind de richtlijnen wel een fijn idee als stok achter de deur.

Ons schema is ook ongeveer gelijk trouwens zie ik...

Mag ik vragen waarom je twee flessen met 8 maanden te weinig vind? Mijn persoonlijke mening is dat als je kindje zelf aangeeft er geen behoefte meer aan te hebben het goed is. Ze kunnen het zelf al feilloos aangeven, vandaar dat wij op 3 flessen zitten nu, heeft hij zelf zo "bedacht"

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dieetmargarine? Dat slaat echt nergens op voor een baby. Beter beleg is gewone roomboter, een dun laagje. Ze moeten er echt nog van groeien en de vetten in boter maar ook bijv. in yoghurt helpt in de ontwikkeling.

En "smeerbaar beleg" zit ook vaak vol onnodige zouten en is nergens voor nodig. Beter is: geprakt fruit, suikervrije jam (als het dan jam moet zijn), of geplette kerstomaatjes in olijfolie, rijpe avocado, etc. Allemaal heel gezond.

Raar CB.

Ook zeggen ze hier dat tot 1 jaar kinderen minstens 500 ml melkvoeding per dag nodig hebben. Dit is borstvoeding of opvolgmelk, maar dus ook zuivel als volle yoghurt. Twee flessen is daarom met 8 maanden niet heel gek, als de baby zelf aangeeft er geen behoefte meer aan te hebben.

19. misa

misa Niet meer actief

Je kunt ook een heel klein flesje geven savonds.

20. sjak

sjak Niet meer actief

Misa, ja daar wil ik naartoe dan maar, vanavond heeft ze van de 180/6 120 gedronken. Morgen krijgt ze na het eten dan maar een klein bakje yoghurt en dan voor het slapen gaan nog een klein flesje.
    Vraag me nu wel af of ik dan morgenochtend toch maar weer die 210 ga geven....
    Ze eet verder echt goed genoeg hoor, maar ik vind de melk nu ook nog wel belangrijk.

Deel Deze Pagina