8 maanden-eet heel slecht

Discussie in 'Voeding' gestart door Eymen, 2 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi iedereen...
    Mijn zoon Eymen is een heel slechte eter.İk weet ook niet wat ik nog meer voor hem kan doen..Hij knijpt de lippen zo stevig dat ik hem niet meer kan voeden.Ook al krijgt hij 5-6 uur aan een stuk geen eten,nog wil hij niet verder dan 5-6 babylepels...

Ons dagelijks schema ziet er zo uit

08.00 : 100 cc pap (met moeite en gezeur)
    11.00 : halve pot fruitpap (dus ong.60cc)
    13.00 : zelfgemaakt groentepap (100-120cc)
    16.00 : ong.100 cc yoghurt (eet het heel graag)
    19.00 : 120 cc papfles en slapen
    02.00 : 120 cc opvolgmelk

tussendoor wilt hij absoluut geen opvolgmelk drinken.Daarom dat ik yoghurt geef voor de calcium.Het nachtfles wil ik eigenlijk niet weglaten omdat hij door de dag toch al heel weinig drinkt.
    Brood en stukjes in het eten wil hij helemaal niet en begint te kokhalzen.Als ik verder gaa is het overgeven :(
    İk weet echt geen raad meer...Telkens als het etenstijd is begint de strijd.İk ben er echt moe van :(

Ps : ik leef in het buitenland en hier heb je geen cb of kind en gezin die mij kunnen helpen.Volgens onze arts val er toch niet veel te doen :((

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Lastig! Wat je kan doen:

-alles blijven aanbieden, steeds weer. Hij is op de leeftijd dat hij stukjes zou mogen eten, dus probeer eens alles in stukken aan te bieden.
    -Geen druk leggen, ook niet onbewust. Hij haalt zijn voedingsstoffen nog steeds het meest uit melk, bijvoeding is echt alleen nog maar bijvoeding.
    -Hem zelf laten eten. Sommige kinderen zijn geen 'lepelkinderen'. Leg bijv. eens iets dat hij graag eet, gestoomde of gekookte groente, voor hem, en laat hem met zijn handjes eens onderzoeken. Misschien eet hij niets, misschien een klein muizehapje. Je moet het echt doorzetten en een week of misschien nog langer doen voordat hij daadwerkelijk iets begint te eten.
    -Vers fruit proberen. De meeste baby's smelten echt van een stukje banaan of rijpe peer of mango! Ook in stukjes aanbieden en voor hem neerleggen. Laat hem maar lekker rommelen. Doe het zo met al het eten, brood is bijv. heel geschikt om uit het vuistje te eten.
    -Van de pap geen strijd maken. Pap is niet nodig als brood ook op het menu staat en sommige kinderen vinden het echt niks.
    -Aangezien hij yoghurt zo lekker vindt, zou ik eens een smoothie met vers fruit maken. Dan pureer je een stuk fruit mee met de yoghurt en geef je dat. Stukken fruit in de yoghurt zou ook kunnen, maar omdat hij nu moeite heeft met stukjes is dat misschien wat too much.

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Goede tips van Nescio!
    Hier ook geen kind dat zich graag liet voeren en dus ook al snel over naar stukken.
    Zeker met brood...

Hoe is het met z'n groei?? Gaat dat wel goed??
    Is ie vrolijk en alert?
    Gaat dit al vanaf het begin zo of is het iets van de laatste tijd dat ie zo slecht eet?

4. hoi nescio
    alvast bedankt voor de tips.
    -Met stukjes eten zijn we vorige week echt begonnen en vaandaag heeft hij 3-4 mini stukjes brood gegeten.Dat is voor mij al een heel vooruitgang.
    -zelf laten eten lukt niet.Hij kan zachte voedsel nog niet eens aanraken.Mocht ik het in zij hand geven,dan trekt hij zo'n gezicht alsof hij "tis afschuwelijk" wilt zeggen.En dan gooit hij het gewoon weg zonder het eens te proeven.Wij hebben gekookt aardappeltjes,worteltjes en penne makaroni geprobeert.Soepstengel vindt hij wel lekker en knabbelt het graag maar dat is het.Toch ga ik blijven proberen.
    -eigenlijk geef ik meer vers fruit dan potjes.Hij vindt het wel lekker maar heeft al snel genoeg met 1/3 banaan of 1/4 appel.Op een mandarijn sabbelt hij wel graag maar de rest vindt hij helemaal niet interessant.
    -Pap geef ik eigenlijk i.p.v melk en wat voor meer calorien omdat hij weinig opvolgmelk overdag drinkt.
    -Fruit in yoghurt vindt hij maar niks en wordt de gewone yoghurt dan ook niet gegeten.İk hep ten laatste een appel heel fijn geraspt en onder de yoghurt gedaan maar hij probeerde gewoon de stukjes uit de mondt te halen en te spuwen.

Hopeloos geval :(

5. hoi kristelstrijbos.
    hij meet 70 cm en weegt 8 kilo.Dus tis niet slecht maar hij groeit verder en heeft steeds meer voedingstoffen nodig maar hij wilt gewoon niet meer drinken of eten.Als ik hier zie dat een baby van 8 maanden en fles van 210 uıtdrinkt sta ik echt versteld.Mijn zoon heeft nooit meer dan 120 gedronken.
    Hij dronk 120 cc toen hij nog maar 20 dagen oud was.Nu is hij al 8 maanden en drinkt nog altijd het zelfde ml.
    De eerste twee maanden ging alles prima maar na de 3 maand begon alles....

6. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Je verhaal is helaas heel erg herkenbaar...
    Gewoon blijven proberen idd.. En zorgen dat hij voldoende vocht binnenkrijgt. Plasluiers in de gaten houden. Wij geven ook nog een flesje voordat wij naar bed gaan en ze is nu 10 maanden.

1 lichtpuntje: ik dacht dat ze nooit stukjes zou eten! Brood was een drama! Maar sinds een week of 2 eet ze opeens zelf haar stukjes brood. Alsof ze nooit anders heeft gedaan! Binnen no time het bordje leeg! Wel nog zonder korsten, maar ze heeft het opeens door. Fruit en groente krijgt ze nog gepureerd, ze weegt maar 7 kilo, vind het belangrijker dat ze voldoende binnenkrijgt.

Ik denk eigenlijk ook dat ze niet graag gevoerd wil worden... En melk sowieso niet lekker vindt ofzo. Kant en klare pappakjes vindt ze lekkerder en dronk ze een tijdje bijna helemaal leeg.

7. hoi
    krijgt zij nog een fles na die droomfles ?
    Die van onze wilt nog niet eens met brood spelen,laat staan eten :(
    Met kant en klare papjes is het ook niet goed.Altijd proberen de aandacht te trekken,liedjes zingen en de aap worden..En als het mondje even open is,het lepeltje induwen...

8. Slecht begonnen vandaag.
    Eymen heeft op 23u zijn laatste fles gekregen.Hij heeft maar 70 cc gedronken en is onmiddelijk terug gaan slapen.
    Hij is rond 4u wakker geworden maar ik heb hem alleen water gegeven omdat ik wou dat hij genoeg honger kreeg voor de ochtendfles.Om 5.30 stond hij op,heeft een beetje met papa gespeelt en rond 6.30 hep ik de papfles gegeven maar hij moest het niet hebben.Daarom heb ik een half uur later de pap verdikt en met de lepel gegeven maar hij at niet meer dan 2 lepels :(
    İk weet niet hoe lang ik nog de aap moet spelen !
    Trg rond 8 uur heb ik hem wat melk gegeven met brood maar hij was zo kwaad dat hij maar de helft met moeite heeft gegeten.Dus ong 60 cc.İk heb hem direkt in bed gelegt en hij heeft wel 20 minuten gehuilt,tenslotte besloot hij toch te gaan slapen.
    İk heb echt zin in niks meer,ben er kotsmoe van...

9. adi

adi Niet meer actief

hoe moeilijk het ook is, ik zou stoppen met die circus bij het eten. Je kind wordt groter en gaat heel snel in de gaten krijgen wat voor show hij in de gang kan zetten als het etenstijd is. En je zult dan veel grotere trucs moeten uithalen om een dreumes/ peuter aan de gang te krijgen. Mijn familie woont in een mediteraans land waar het gebruikelijk is om zo gek mogelijk te doen om het kind te laten eten. Bij 2 jarige leeftijd eten kinderen alleen bij de tv, of als ze een kado beloofd krijgen, rondlopend in de tuin (en mama met het bord achterna sjoggen)

ik zou de aanpak juist omdraaien en je zoon als volwaardige gezinslid aan tafel zetten elke keer als jullie eten. Geef hem datgene wat jij eet (ongezout), leg gewoon wat stukjes voor hem neer en besteed er geen aandacht aan. Laat zien hoe jullie wel genieten van het eten. En in het begin gooien de meeste babys met eten, dat verandert meestal na een week of twee als je echt doorzet.

qua melk: probeer om over te stappen op een andere merk voeding en een totaal andere fles. En wij hebben ook lang droomvoedingen gegeven toen de kinderen overdag slecht aten.

10. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ze krijgt een droomfles rond 22:00/23:00. Daarna slaapt ze tot de volgende ochtend. Soms slaapt ze uit, dan drinkt ze rond 09:00, maar vaker rond 07:00.

Ze drinkt overigens om 19:00 geen fles, die wil ze niet. Dus na de yoghurt naar bed.

Nu eindelijk de broodjes goed gaan, geven we 's ochtends ook brood. Gewoon aanvullend op haar papfles (die ze namelijk toch niet leegdrinkt).

Laatst sliep ze zoveel en had ze een fles geweigerd, waardoor ze gewoon 7 uur niet had gegeten overdag. Toen hebben we dr wakker moeten maken voor avondeten... En dan verwacht je dat ze honger heeft, maar na een paar hapjes begon ze te huilen en gooide haar hoofd achterover... Zucht...

Sterkte. Hopelijk heeft hij snel door hoe hij zelf moet eten!

11. J aa,juist daarom wil ik niet verder het aap worden.Nu is het de aap,dan komt de tv en op het einde zie ik mij met het bord achter hem lopen.
    Nee dat wil ik niet.
    Samen aan tafel eten doen wij wel elke dag maar omdat hij nog klein is wordt hij door mij of papa gevoedt.
    Nu moet ik gewoon het voor hem zetten en laten doen wat hij wilt ?
    Kan hij zo wel genoeg eten ?
    Na het eten,moet ik hem dan een fles geven als ik door heb dat hij toch niet veel heeft gegeten ?
    qua melk ;ik heb al 4 verschillende merken en 3-4 flessen geprobeert maar het is niet verandert
    Alleen drinkt hij opvolgmelk 6-12 maanden speciaals voor babys graag,maar die moet dan net uit de koelkast gehaalt zijn.Dus ijskoud !
    Ook drinkt hij maar 100 ml als hij heeeeel hongerig is,en anders blijft het bij 40-50.
    Gaf gij die droomvoeding zonder dat de babys erom vroegen ?

12. Eymen krijgt rond 18.30 een dikke pap voor het slapen.Dus als ik hem rond 23u de fles geef weigert hij omdat hij nog geen honger heeft.Hij wil rondt 2 uur in de nacht de fles en drinkt niet meer dan 100.
    Gisteren wou hij geen pap,dus heeft hij gewoon melk gekregen voor het slapen,en dan rond 23 heb ik nog een droomfles gegeven zodat hij niet rond 2 uur weer wakker komt.
    Dus vanmorgen had ik toch verwacht dat hij uitverhongert was maar ik had het dik mis.Hij wou weer gewoon zijn zin doen.
    Nu zie ik dat gij ook bijna het zelfde probleem hebt.Hoe ziet jullie dagelijks schema er uit ?
    Laat gij haar gewoon zelf met de pot mee eten?Kan zij dat al ?

13. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ze is nu net 10 maanden en sinds een week doet ze met de maaltijden redelijk mee qua tijden, maar zoals ik al eerder zei: ze weegt maar 7 kilo, dus ben nog niet aan de stukken eten begonnen omdat brood tot 2 weken terug ook nog drama was. Dus met de pot mee-eten gebeurt hier nog niet, maar komt wel.

Ons schema wisselt heel erg, ook omdat ze veel slaapt.
    Met 8 maanden hielden we het volgende aan:
    wakker: papfles
    1 uur later: fruit
    slapen
    fles
    1 uur later: brood
    slapen
    fles en bij weigering yoghurt
    1 uur later: soepstengel
    slapen
    avondeten + yoghurt
    slapen
    droomflesje

In jouw geval zou ik ervoor kiezen om hem mee te laten eten, ook gezien de circusact die je moet opvoeren. Zo erg is het bij ons (nog) niet. Haar fruit, groente en fruit eet ze meestal wel oke.

Hij is 8 maanden en zou het moeten kunnen. Zet een bord voor hem neer, met stukjes (of met een lepel, maar dat is moeilijker denk ik..) en laat hem gewoon zelf eten. Natuurlijk duurt het even voordat hij echt wat binnenkrijgt, maar je baby heeft wel een beetje reserves.

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zou ook niet te veel circus om het eten heen gaan maken! Dat gaat inderdaad van kwaad tot erger en dat wil jij ook niet...
    Hij kan met 8 maanden best stukjes eten. Hier legde wij ook een paar stukjes aardappel met groenten oid voor haar neus en liet haar haar gang gaan. Zelf gezellig maken aan tafel en niet te veel aandacht aan besteden.
    Hij krijgt in eerste instantie misschien wat minder binnen, maar zoals het nu gaat krijgt hij volgens jou ook niet veel binnen dus dat maakt weinig verschil.

Waarom geef je hem geen koude melk als hij dat beter drinkt?"
    Zorg gewoon dat je op tijd een flesje klaar maakt en deze in de koelkast zet... Geeft toch niks?

En er zijn ook gewoon kindjes die minder eten en die juist heel veel eten. Misschien dan wat vaker een flesje van 100cc geven?
    Hoe meer druk je er achter zet, hoe lastiger het gaat en zeker met een dreumes/peuter periode in het vooruitzicht...
    Wij hebben allemaal makkelijk praten natuurlijk, want je zult al van alles geprobeerd hebben.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Eymen, je zoontje is even oud als mijn dochter. Nu hebben wij een goede eter, maar ze zat vanaf het begin bij ons aan tafel. Meestal 'plande' ik haar fruit rond de tijd dat ik zelf een broodje at (rond 11 uur, 11;30), ik heb alleen heel in het begin gepureerd en nu geef ik haar altijd stukken. Soms zit ze wel drie kwartier aan tafel te spelen en af en toe een hapje te nemen, maar dat mag ze zelf weten. In het begin onderzocht ze vooral de dingen die ze in haar hand had, nu eet ze er flink van. Dit heeft wel zeker 1,5 maand geduurd.

Ik denk dat het belangrijk is dat je zoontje lol krijgt in het eten. Probeer het alsjeblieft los te laten, je zorg, want als ze honger hebben eten ze echt wel en zoals adi al zei, hij voelt dat. Als je het niet loslaat, zal het alleen erger worden als hij ouder is. Gooi de lepel een tijdje aan de kant, zet hem aan tafel en leg iets voor hem, brood, een gekookte aardappel, een stronkje broccoli, een stukje peer, anything. En laat hem maar smeren, laat hem maar gooien, maar probeer er niet tussen te komen met de lepel. Hij heeft nu geen goede relatie met de lepel en als dat niet doorbroken wordt, wordt het alleen erger.

Omdat hij zo graag yoghurt eet kun je eens proberen hem een stukje brood in zijn handje te geven dat hij mag 'dopen' in de yoghurt. En ik zou ook stoppen met pap. Het moet geen gevecht worden, dat eten.

16. rond 10.30 heb ik hem een klein banaantje gegeven.Hij heeft het onmiddelijk in de mondt gestopt want ik wist dat hij honger had.Gebeten-gespugd-gebeten-gespugt en lekker gespeelt heeft hij.Ondertussen probeerde ik yoghurt te geven met de lepel (dus wat ik niet meer mag doen).Hij wiegerde het natuurlijk en begon er ook mee te spelen.
    Geen probleem gehadt,hij mocht zolang spelen als hij wou.
    Op het einde hebben we de kleren verandert,de eetstoel verzuivert en zijn we gaan spelen.Maar het gezeur is echt niet verdragen.
    İk weet dat hij honger heeft en dit alleen doet omdat hij hongerig is maar hij moet het ook leren.
    Rond 11.30 heb ik hem yoghurt geboden en nope.Zonder te proeven draait hij het hoofdje.Verder proberen te spelen tusen al dat gezeur en huilbuien.
    Trg om 13.00 uur geprakte brokoli met aardappelen aangeboden,hij zeurde verder maar wou toch wel eten.Tijdens het eten schreeuwde en deet alsof hij huilde maar toch ging het mondje open.Na 4-5 babylepels wou hij absoluut niet meer.Dus als het hongergevoel even weg is is het gedaan met eten.
    İk moet zeggen dat ik vandaag echt overstuur ben.Heb een lang gezicht en lach met moeite.Hij heeft het idd ook door dat met mama iets aan de hand is.
    Nu ligt hij in bed.İk heb hem nog wat koude melk aangeboden,heeft maar 10 cc opgedronken en ging huilend slapen :(
    Ala hij opstaat zal ik hem een broodje met wat melk aanbieden.
    En vanavond krijgt hij zachtgekookte groenten met wat vlees.
    Geen lepel ertussen en geen onderbreking...Eens kijken wat hij er van gaat bakken.

Ps: hier is het momenteel 13.30.;)

17. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Wat een gevecht zo zeg.
    Ik ben het eens met het proberen leuk te maken. Wil hij niet gevoerd worden? Dan niet. Zorg dat je zelf de rust weer vindt!

Wat je evt ook kunt doen om die band met de lepel terug te krijgen is hem zelf een peuterlepel geven en wat dikke kwark. Wees voorbereid op veel rotzooi ;)

Ik vind het melk geven ook lastig hier. Ze drinkt soms wel slokjes uit een beker of tuitbeker, maar ze kan het nog niet zelfstandig, dus na die paar slokjes wil ze ook niet meer. Voor jou zal dat wel nog lastiger zijn, gezien je baby jonger is.

Maareh... even een ander vraagje.
    Hoe is je baby buiten het eten om? Zeurt en huilt hij dan ook? Huilend in slaap vallen? Denk je echt dat hij honger heeft of is het misschien toch iets anders?

Hier namelijk een meisje die verder de hele dag vrolijk is, behalve als ze moet eten of drinken. Maar zelfs na 7 uur zonder eten is mevrouw vrolijk. Vind het vreemd dat jouw zoontje naast het eten ook zeurt en huilt?

18. Kwark op het babylepeltje ga ik zeker proberen ;)
    Buiten het eten is hij echt een liefje.Lekker knuffelen en heel de dag spelen met hem.Hij kan zeker en half uur alleen spelen zonder mij terwijl hij met zijn eigen praat en liedjes zingt.
    Slaapt heel goed door de dag.
    Maar dit alleen als hij goet gegeten heeft.İk moet dus achter hem lopen en proberen het buikje vol te krijgen door het aapje te spelen.Als dat niet het geval is wordt het zoals vandaah een zeurdag :(

19. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Probeerde je hem yoghurt te geven terwijl hij zelf een banaan zat te eten?? Zou ze hier ook echt niet blij van worden en 'uit protest' niet meer willen eten...
    Zorg voor een goed schema met 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. Jij bepaalt wat er gegeten wordt en hij bepaald zelf hoeveel hij er van eet! (ook al zijn het maar 5 hapjes)
    Vaak zie je dat het vanzelf meer gaat worden...

Hier hadden we de volgende structuur rond die leeftijd (en nu nog eigenlijk maar op leeftijd aangepast):

ontbijt: boterham met fles melk óf pap
    slapen
    tussendoor: fruit (soms wil ze niks, soms eet ze een heel stuk, soms maar 1/4 appel oid)
    lunch: boterham met fles melk óf pap
    slapen
    tussendoor: soepstengel, volkoren cracotte, rijstwafel, fruit (restant van de ochtend)
    avondeten: alles in stukken (groenten/ aardappel/ vlees of vis vanaf 9 mnd/ pasta in de vorm van penne = makkelijk vast te houden)
    voor het slapen: fles melk

20. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Herkenbaar!

S eet op een dag:
    - paar stukjes brood met boter (was bijna een hele, nu max een halve)
    - paar hapjes fruit
    - paar hapjes groente

Wel redelijk fles/borst.

Reageer later verder, man komt thuis :)

Deel Deze Pagina