8 maanden en 2 flessen ok? of mag zelfs nog minder?

Discussie in 'Voeding' gestart door mamakarlien, 11 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamakarlien

mamakarlien Actief lid

31 jul 2009
    280
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Mijn dochtertje is nu ruim acht maanden en heeft het volgende schema:

7u 180 ml opvolgmelk
    9u fruit met thee (vroeg in verband met slaapje)
    12u 2 boterhammen met thee/diksap en soms wat karnemelk
    14.30u tussendoortje met diksap
    17u avondeten (groente+aard/rijst+vlees)
    19u 210 ml opvolgmelk met fijne granen

Is dit ok of ben ik erg vroeg met het laten vervallen van de flessen?

In het boekje van het CB staat dat ze vanaf 9 maanden alles uit een open beker drinken en met de pot mee-eten. Was dat bij jullie ook zo?

Er staat echter niet bij hoeveel opvolgmelk ze dan nog moet krijgen, wie weet dat?

Wat een hoop vragen :). Alvast bedankt!

Mamakarlien

P.S. Miesje heeft overigens in het begin veeeeeel problemen gehad met de fles, maar nu drinkt ze de flessen goed (Nutramigen, ondanks geen KMA).

2. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    zover ik weet moeten babys tot 1 jaar minimaal 500 ml opvolgmelk krijgen en als je dat niet haalt moet je vitamine d erbij geven

en wat betreft die open beker en het meeeten mij adviseerde ze om met 9 mnd haar te leren eruit te drinken omdat het beter zou zijn voor de tanden maar ik denk dat ik er ook later mee begin hoor en het meeeten ja licht eraan wat je eet ze mogen dan niet veel kruiden enzo dus ja soms een potje is dan helemaal niet zon slecht idee hoor wat het cb zegt zijn voornamelijk richtlijnen en geen verplichting hoor dus ik zou zeggen volg je gevoel dat doe ik ook

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

het eerste jaar blijft melk de belangrijkste voeding en is de rest bijvoeding.

ik denk echt wel dat je meer melk zal moeten geven, maar bel het cb even voor de zekerheid.

4. tulip

tulip Niet meer actief

ze moeten op die leeftijd ongeveer 500 cc melkvoeding binnenkrijgen, dus ik zou je adviseren om bij het brood (of een ander tijdstip als dat voor jou beter is) nog 100cc melk te geven, dan heb je genoeg.

Ons meisje al toen met de pot mee idd, bij pizza, friet en andere voor de hand liggende dingen had ik een maaltje in de diepvries zitten. Ze dronk toen idd uit een open beker. Alleen de melk voor het slapen gaan uit een fles.

5. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

zoonlief had hier met 8 maanden nog 1 fles,

in de ochtend had hij pap , en in de avond voor het slapen kreeg hij nog een flesje,

daarbij mag je yogurt of een toetje ook mee rekenen bij de melkproducten

was volgens het cb helemaal prima,

6. adi

adi Niet meer actief

Richtlijnen en adviezen zijn heel tegenstrijdig (lees de bovenstaande antwoorden alleen maar)

vanaf 9 maanden wordt de vaste voeding veel belanrgijker en hoeft je kind niet meer die 500cc perse te halen (tot 9 mnd dacht ik wel, maar weet het niet zeker).
    Als ze minder dan 500cc opvolgmelk drinkt wordt er geadviseerd om vitD bij te geven (dit is ook geen MOETEN)

Ik ben met 9 maanden van 4 naar 2,5fles overgestapt, en onze schema lijkt op die van jou. Ipv karnemelk geven wij bij de boterham nog een klein flesje van 120/4. Zo komen mijn kindjes wel net aan 500cc per dag.

En dat met 9 maanden fles afschaffen en met de pot meeeten, tja, ieder zijn mening, ik vind dat allemaal overdreven vroeg. Straks wordt er verwacht dat ze met 1 jaar al zelf hun vlees snijden en boterham smeren.

7. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik vind dit wel een mooi schema waar die 2 flessen prima inpassen hoor. Ten minste, hier wilde je naar toe toch?

Het is dat Noor maar een half broodje eet, soms een hele. Anders had ik ik die middagfles er ws ook afgehaald. Ze krijgt nu als ze een broodje heeft gegeten een fles van 90+3 en eet ze geen broodje een fles van 180+6.

8. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Finn heeft vanaf 7 maanden nog maar 2 flessen, en af en toe zelfs 1. wel krijgt hij yoghurt en sinds een week gewone melk

9. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Mijn schema is precies hetzelfde als die van jou!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 9 maanden moet een kind minimaal 400cc zuivel binnenkrijgen. Dat hoeft niet uit een fles, dat hoeft niet allemaal opvolgmelk te zijn. Vanaf 6 maanden mag een deel van de zuivel in de vorm van aangezuurde zuivel, dus yoghurt en kwark en na 9 maanden mag je langzaam overstappen op dagmelk. Tenminste, als er geen sprake is van allergie of kans daar op. Bij Nutramigen zou ik nog even voorzichtig zijn met andere zuivel. Maar de Nutramigen hoeft niet uit een fles, dat mag ook een beker of een bordje pap zijn.

Dus als jouw kind lekker uit een beker drinkt, lekker lepeltjes pap eet en aan die 400cc komt dan zit het goed hoor. Makkelijk toch als je geen flessengedoe meer hebt?

11. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Bedoel je hier gewoon koemelk? Dag mag toch pas vanaf 1 jaar?

12. tanjax11

Finn krijgt sinds afgelopen week ook koemelk. Wij hebben geen allergiën in de familie, en i.o. met het cb hebben we besloten met koemelk te beginnen...hij vind het heerlijk:)

13. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    Met 9 maanden zat Kirsten nog zeker op 3 flessen. Ze is toen ook overgegaan op koemelk.
    Pas sinds 2 weken heeft ze nog maar 2 flessen, maar als ik het meer aanbied zou het waarschijnlijk ook drinken :D. Ik merk dat het haar eetlust bederft, ze eet nu meer en drinkt ook meer vocht nu de middagfles weggevallen is. Maar zij is nu ook 1 jaar en 1 maand. Dus dat scheelt wel ff qua leeftijd.

14. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    mij is vertelt ivm met een slechte drinker tot 9 mnd 500cc en daarna 300cc. krijgen ze minder dan 500cc vitamine d toevoegen

15. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Ik heb dit laatst eens hier gevraagd aan de voedingsdeskundige, en dit was haar antwoord:

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat mag vanaf 9 maanden, als onderdeel van een gevarieerd dieet. Langer opvolgmelk geven is alleen maar de fabriek sponsoren.

17. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Mijn zoontje is bijna 9 maanden pas dus opvolgmelk kan er hier nog lang niet af. Vind het wel apart dat de deskundigen zeggen dat je pas koemelk mag geven vanaf 1 jaar terwijl er hier mensen zitten die het al vanaf 9 maanden geven. Wordt ik ook niet veel wijzer van :).
    Als ik koemelk ga geven dan is het puur voor s'middags bij de boterham, niet ter vervanging van de opvolgmelk.
    Magoed, we gaan off-topic..;)

18. adi

adi Niet meer actief

Kinderarts en het CB hebben mij ook altijd verteld dat koemelk pas vanaf 1 jaar wordt geadviseerd. Dit omdat opvolgmelk beter aangepast is aan de darmen van een baby (en baby ben je tot 1 jaar) en daar aangepaste samenstelling van vitamines aan is toegevoegd.

Koemelk vanaf 9 maanden MAG, netzoals bijvoeding vanaf 4 maanden mag, maar het is beter om te wachten tot 1 jaar (cq 6 mnd met bijvoeding).

19. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Oke, duidelijk. :)

20. tanjax11

Ik geef koemelk ook alleen voor erbij, verder krijgt hij nog gewoon zn 2 flessen, wat hij al 2 maanden ongeveer zo krijgt

Deel Deze Pagina