Hoi, Wanneer zijn jullie begonnen met rijstebloem? En hoeveel? Mijn zoontje moet ik voor iedere fles wakker maken en is naar mijn idee niet hongerig genoeg voor de fles, dus ik ben vandaag aan het kijken hoe hij het doet op 4 flessen. Het ritme was: 7.00 210+7 forte 10.30 180+6 forte 14.00 180+6 forte 17.30 150+5 forte 21.00 210+7 forte Hier zit over het algemeen een half uur vroeger of later speling in. Hij krijgt de Forte voor hongerige baby's, dus ik kan daar niet meer starten. Nu wil ik em vandaag 4 x 210 +7 forte aanbieden, maar ik ben er bang voor dat hij nu ineens s'nachts gaat komen. Hij slaapt al vanaf 4,5 weken de nacht door. Zou t best balen vinden als we dat ritme kwijt raken. Máár hij kreeg in totaal 930 cc en met 4x210 840cc. Dus wellicht moet ik dan de fles wat zwaarder verteerbaar maken. Daar komt rijstebloem dus ineens om de hoek. Maar hoe introduceer je dat? En Nutriton (johannusbroodpitmeel) dan niet doen? En hoeveel gram in een fles van 210?? Wat zijn jullie meningen en eventueel tips? Zie ticker mijn zoontje is dus 14 weken en 1 dag! Dus idd nog niet de gewenste 16 weken. (hij heeft geen darmproblemen, ook niet met de Nurtiton)
Waarom zou je (nu al) rijstebloem toe willen voegen?? Zeker als je aangeeft dat je je kindje altijd wakker moet maken voor de fles en dan dus eigenlijk niet hongerig genoeg is, kan hij misschien best met die 4 flessen de dag door komen... Zou dat eerst eens proberen als ik jou was. Rijstebloem geeft overigens helemaal geen garantie dat je kindje er (langer) op door slaapt. Er zijn ook veel kinderen die er juist slechter door gaan slapen, omdat rijstebloem zo op de darmen kan werken (krampen en obstipatie). Onder de 4 maanden zou ik sowieso al nooit starten en als hij daarna nog tevreden is met zijn flessen is er helemaal geen noodzaak om het te geven.... Het bevat namelijk helemaal geen voedingsstoffen oid. Is hij niet tevreden met 4 flessen, dan ga je gewoon weer terug naar je oude ritme...
De reden dat ik er aan denk is om door 4 flessen te doen hem overdag meer rust te geven, en niet wakker hoef te maken, maar dus bang ben dat ie de nacht niet door slaapt. Ik ga er nu niet mee beginnen, maar ik wil even kijken wat het doet vandaag. En als het niet lukt op 4 flessen, of ik dan zal proberen om rijstebloem toe te voegen, of terug te gaan naar 5 voedingen en em wakker te blijven maken. T zijn orienterende vragen. T liefst begin in voorlopig nog helemaal niet aan toevoegingen (of hapjes for that matter)
Hij is dus niet zo hongerig dat hij zelf wakker word, maar is hij dat wel geweest ( Omdat hij voeding voor hongerige babies krijgt, is dus denk ik niet nodig? ) Als je hem het weekend eens zelf laat komen voor zn flessen? Kijken wat hij doet? In 't ongunstigste geval dan moet je er een keer uit 's nachts, maar je ziet dan het makkelijkste wat zijn ritme is ipv zelf een ritme bedenken. Rijstebloem zie ik ook geen toegevoegde waarde van, hebben wij dan ook nooit gegeven.
Iedereen is denk ik bang dat een kindje niet doorslaapt na een fles eraf. maar hier kan je je lelijk in vergissen.. Hier heeft ie nog nooit een nacht niet doorgeslapen na een fles eraf(vanaf ie doorsliep) Dus probeer het eerst eens gewoon zo zonder rijstebloem En als ie nog niet hongerig genoeg is waarom geef je dan nog alles forte?
Als ik standaard geef dat is hij binnen 2 uur al weer hongerig. En dat kan zijn maag niet aan, dan gaat hij spugen. Dus met 4 flessen kan ik de tussenpozen langer maken en dan kan zijn maag t beter verwerken, of juist niet omdat t een grotere fles is.... Maar dat probeer ik nu uit te vinden. tot zover is het spugen een heel stuk minder als de afgelopen dagen, dus mijn eerste gedachte gang gaat nu wel op. We zullen zien hoe t gaat vanacht. Het is niet dat ik op die rijstebloem zit te wachten, liever niet, maar als dat een oplossing kan zijn. (ik ken redelijk wat mama's die t rond de 12 weken al geven om t kindje proberen te laten doorslapen, ik ben daar dus opzich ook niet voor)
Ik heb t ook wel eens geprobeerd voor doorslapen maar wel pas vanaf 4 maanden.. Ik ben echt antibijvoedig voor de 4 maanden.. sorry haha Maar in principe heeft je kindje waarschijnlijk ook wel geboeg aan 180/6 denk ik.. Dan hoef je het maagje niet onnodig uit te rekken... 210/7 is nl best veel.. Bijna een kwart liter
Ik vind een fles van kwart liter melk in combi met een baby van 12 weken al schokkend, laat staan forte + evt rijstebloem. Dat verhaal over van alles erin stoppen zodat het kind maar niet wakker wordt s nachts ken ik, maar ik zou eerst bedenken wat je biologisch gezien aan het doen bent. Die hoeveelheid alleen is al volstrekt onnatuurlijk in verhouding tot de grootte van die kleine maag , en dan nog al die meel erbij om het maar vol te houden. De maag wordt onnatuurlijk opgerekt, wat leidt tot verstoring in honger/verzadiging signalen. Dus nu krijg je idd een baby dat alsmaar wil drinken, maar dat niet aankan. En op langere termijn zelfs risico's op overgewicht. En dat alleen maar om te voorkomen dat de baby s nachts wil drinken (wat tevens volstrekt natuurlijk is)?
Ik ga niet verdedigen hoe en wat ik met de voeding van mijn zoontje doe, het heeft me zo lang geduurd om mijn eigen gevoel daarin te volgen. Je kan wel zeggen 210 is te veel of forte te zwaar is, maar als míjn kind het daar goed op doet en tevreden is, daar gaat het toch om? Ik heb gewoon geen gemiddeld kindje! En mijn ventje kan gelukkig heel goed aangeven wat wel en niet kan, zo werd hij vanacht wakker en is ie weer gaan slapen met een flesje van 90cc. Met andere woorden hij is nog niet toe aan 4 voedingen, en dat vind ik prima. Wat ik wel een beetje jammer vind is dat er niet zo goed gelezen wordt. Er wordt gevraagd, goh hoe hebben jullie dat gedaan en je ziet de leeftijd van mijn kind, en er wordt in de hoogste boom geklommen. Er wordt voor t gemak geheel om mijn mening over bijvoeding heen gelezen. Beetje jammer.
Ik begrijp je redenering niet; je moet hem wakker maken en hij lijkt niet hongerig genoeg, maar toch overweeg je rijstebloem? Waarom? Ik vind het klinken alsof forte hem zelfs al 'te zwaar' valt aangezien je hem wakker moet maken en hij dan niet hongerig lijkt... Maar goed, je gaat zelf in de 'mijn kind is niet gemiddeld!'-stand, dus vraag ik me af waarom je advies komt vragen als je het toch allemaal al weet. Ja, jij kent hem natuurlijk het beste, maar advies vraag je omdat je er iets mee wil doen, niet om erop te zeggen dat jij het beter weet.
Hier snap im helemaal niets van. Kind is niet hongerig genoeg voor zijn flessen...ja vind je het gek met zulke grote flessen met hongerlapjesvoeding? Dan ga je er toch geen rijstebloem instoppen en minder vaak een fles geven? Dan ga je langzaam je forte afbouwen en de flessen terugbrengen naar normale grootte, dus geen megaflessen van 210/7 meer.
30 ml water met 1 schep voeding wordt: 33 ml (zie verpakking) Dus 4 flessen van 210/7 is eigenlijk geen 840cc maar 920 cc omgerekend. Dat in de 'forte' versie is wel redelijk wat voor zo'n kleintje. Zou er geen rijstebloem bij geven, dat wordt echt erg veel. Mijn dochter drinkt vanaf 4 maanden 4 flessen 210/7, gewoon standaard voeding en ik geef geen bijvoeding en ze redt het er nu met 5 maanden nog makkelijk op. Krijgt tussen 18;00 en 19;00 uur de laatste fles en wordt standaard om 8;00 wakker. 's Nachts is ze nog nooit wakker geweest. Dit schema heeft ze trouwens zelf geregeld! Zou of 4 flessen proberen zoals je zegt en zien wat er gebeurt, of normale voeding geven en dan wel 5 flessen. Hij wordt dan vast uit zichzelf wakker, is wel natuurlijker misschien. Ze gaan vanzelf naar 4 flessen is mijn ervaring. Succes..
Ik zeg helemaal niet dat ik het beter weet!! En ik ga in geen enkele stand, maar jij (de lezer) kent de achtergrond verder niet en beredeneerd iets wat niet is. Ik vraag gewoon om meningen en tips wbt het gebruik van rijstebloem, ik krijg 'commentaar' dat ik het niet goed doe.... En dat ik rare dingen doe... Het klinkt dan mss wel tegenstrijdig, maar ik geloof toch echt dat t gebeurd. Als ik een fles maak met Standaard 1 maak 180 cc heeft hij na 2 honger. Een fles van 210 wil ik niet maken, dus ben ik, weken geleden al hoor, in overleg met CB en HA en KA (ivm te lage glucose bij geboorte ed.) over gegaan om standaard1 met Forte te mengen. Ik heb dat niet zelf verzonnen ofzo. Maar goed voor mij is het klaar zo. Ik heb een hele fijne en leuke club meiden hier ontmoet, van hen hoorde ik al wel eens over een bepaalde manier van reageren, had t zelf nog niet mee gemaakt. Maar dit is wel weer erg steriotype forum. Van mij mag er hier een slotje op!
Carino bedankt voor je normale reactie! Dirksmama, bedank voor het onderstrepen van mijn vorige bericht!!
Zou het kunnen dat de 5 voedingen die je nu geeft gewoon iets kleiner kunnen? Dus niet terug naarvstandaard, maar gewoon forte blijven geven, maar dat bij bijvoorbeeld twee flesjes een schepje minder? Misschien is dat makkelijker dat beginnen met iets waar je zelf eigenlijk ook niet achter staat. En ja... De reacties van sommigen houden mij in ieder geval tegen om zelf vragen te stellen op dit forum. Echt heel jammer. En nou ben ik niet echt vies van wat discussie, ktitiek en kritische vragen, maar wat hier nu ook weer gebeurt is zo weinig helpend. Succes met het vinden van wat ondersteunende reacties op je vraag.
Ik snap ook die onaardige reacties niet, niks van aan trekken joh! Elke baby is anders, dat heb ik wel geleerd na mijn 5 maanden ervaring als moeder Met welk termijn is jouw kindje geboren? Alles na 40 weken kun je weer optellen bij de ontwikkeling nu. Ze gaan namelijk uit van 40 weken als het gaat om de termijnen voor bijvoeden etc. En anders niet, ook goed.. Mijn dochter wijkt van alle standaarden af. Ze sliep ook al op jonge leeftijd 14 a 15 uur per nacht. Volgens de 'regels' hoort dat niet, slecht voor de bloedsuikerspiegel, maar zij regelt het zelf en het gaat perfect. Ze kroop met 4 maanden en gaat zelfstandig zitten, CB adviseert haar niet te laten zitten ivm heupen. Maar ze regelt het zelf. Mijn dochter is eenkennig vanaf geboorte, zou nu nog niet horen, maar ze is het toch. Wat ik wil zeggen, de natuur maakt niet allemaal dezelfde baby's. Jij kijkt goed naar jouw kindje en dat is het belangrijkste. Probeer die 4 flessen, ik denk dat het wel goed zal gaan. En anders, dan signaleer je dat snel genoeg en kan je het veranderen. De rijstebloem zou ik achter de hand houden voor later, als de 1000 ml voeding niet meer genoeg is, aangezien hij nu al veel nodig heeft. Negeer die negatieve mensen en geniet lekker van je kindje!
Waarom geef je volledig forte? Als je kind na 2 uur komt met standaard en niet wakker wordt met alleen forte, waarom dan niet half om half? Je kind is gewoon nog erg jong voor rijstebloem en erg grote flessen. En afgaand op wat je vertelt over wat je kind nu krijgt en hoe je kind nu drinkt is wat je van plan bent simpelweg niet echt logisch. Dat is niet onaardig bedoeld, maar het is wel iets waar ik me echt over verbaas. Dus je hoeft je echt niet aangevallen te voelen, als je iets post in een forum zullen de reacties regelmatig verschillen van'groot gelijk' tot 'zou ik niet doen', je krijgt echt niet alleen maar jazegreacties. Er zijn zat mogelijkheden binnen de dingen die je kind gezien de leeftijd wel mag, zonder meteen riskante dingen te doen. En dat proberen meerdere moeders je uit te leggen.
Ben t met dirksmama eens.. Ik bedoelde het ook niet slecht, probeerde alleen te helpen En als je bij forte wakker moet maken en met standaard na 2 uur komt kan je het best mengen En heb je die rijstebloem voorlopig nog niet nodig Experimenteer wat met de voeding die je kindje wel mag en t komt best goed
Goed dat je het geprobeerd hebt! Je kunt het natuurlijk van de dag af laten hangen, misschien wil hij de ene dag 4 flesjes en de volgende dag weer 5. Mijn 'schema' begon altijd vanaf het moment van de eerste voeding, dan telde ik verder vanaf dan. Succes! Mijn reactie was totaal niet bedoeld als kritiek, maar meer met advies dat je nog zoveel meer mogelijkheden hebt alvorens met rijstebloem te beginnen... maar begrijp nu dat dat ook helemaal niet je insteek was! Succes
Ludora.... dat is werkelijk ALTIJD zo.... er zijn altijd wel een aantal die niet het er totaal niet mee eens zijn... en die dat dan even extra moeten benadrukken..... Niks van aantrekken! en dan uiteindelijk bedoelen ze het nooooooit zo vervelend.... Hier gestart met 4 maanden met rijstebloem. Ik deed dan 2 schepjes vanille rijstebloem in de fles van 2000 uur... (dat was zn laatste fles) Fout he vanille... was hij lekker vroeg aan zoet gewend... Maar ook ik bekeek het op een gegeven moment per dag maar aan.. en gaf hem voeding op verzoek. Ik deed nooit bij elke fles rijstebloem erin , dat had hij niet nodig. MAAR soms had hij dat wel nodig , want de ene dag had hij meer honger als de andere!