Hallo, Ik begin een beetje onzeker te worden. Mijn dochtertje is nu bijna 7 maanden en drinkt nog steeds bijna alleen maar melk uit de fles en borstvoeding. Aangezien mijn borstvoeding sterk is terug gelopen krijgt ze ook kunstvoeding. Bij 4,5 maanden ben ik begonnen met fruithapje maar dat lukte niet goed dus daar ben ik mee gestopt omdat ik het niet op wilde dringen en ze toch nog te jong was. Volgens het CB moet ze nu toch echt wel andere voeding erbij gaan krijgen. Ook kreeg ik de tip met groentehapje te beginnen omdat ze met een fruithapje teveel aan zoete smaak gaat wennen en dan straks geen andere smaken meer wil. Ik moest beginnen met pap van rijstebloem en groentehapje. Het is geen succes. De pap lust ze wel maar dan in een fles. Van een lepel lukt het niet. Ze laat alles er gewoon weer uit lopen. Als het in de fles zit dan gaat het zo naar binnen. De groentehap wilde ook niet lukken. Ze gaat niet huilen of zo maar ze laat het gewoon uit haar mond lopen. Ze krijgt een half potje met moeite leeg maar dan zit wel bijna alles aan haar gezicht, armen, wippertje en slabbetje. Bij de opvang heb ik maar uiteindelijk een fruithapje meegegeven in de hoop dat het hun wel lukt. Maar ook daar zit geen progressie in. Van de week van bambix rijstewafeltjes geprobeerd. Daar stikte ze in dus dat doe ik ook maar even niet meer. Vandaag stukje brood geprobeerd. Ik dacht dan maar iets proberen zonder lepel. Ze wil het wel eten maar ook daar komt het er weer uit en stikt ze er soms bijna in. Ook vanmorgen weer geprobeerd pap met een lepel te geven maar ze moet er niets van weten. Als ik uit een glas drink dan trekt ze het glas uit mijn hand en wil dan zelf ook drinken. De wil om te eten en te drinken is er wel maar het lukt haar gewoon niet. We proberen het nog steeds met potjes van 4+. Ik weet even niet meer hoe verder. Herkennen jullie dat probleem? Hoe zijn jullie ermee omgegaan? Ook vind ik het heel onduidelijk wat ze nou met deze leeftijd mag/moet eten en drinken. Mag ze al wat anders drinken dan borstmelk/opvolgmelk? Het advies van het CB is daarin erg vaag. Groetjes, Natalie
Inderdaad, niet opdringen! Blijkbaar is ze er echt nog niet aan toe. Van melk kunnen ze prima groeien het eerste jaar. Dus daar geen zorgen over maken. De pap zou ik dan gewoon in de fles gaan geven. Het komt echt vanzelf meid.
Het komt inderdaad wel vanzelf maar sommige kindjes zijn gewoon erg 'verslaafd' aan hun melk en fles en andere dingen zijn wat moeilijk. Ik zou blijven oefenen maar je vooral niet druk maken. Zolang ze voldoende drinkt is er niets aan de hand. Maak er geen strijd van maar probeer het elke dag 1 x bijvoorbeeld 10 minuten. Lukt het niet, ruim je het weer op. Ik zou ook stoppen met de potjes (je gooit anders zoveel weg) maar hele kleine beetje vers gaan aanbieden. Probeer eens een ander lepeltje of juist een vorkje. Stikken doen ze niet zo snel hoor. Babies hebben een sterke kokreflex omdat ze andere substanties dan melk nog niet gewend zijn. Geef haar even de kans om te wennen aan een stukje brood bijvoorbeeld (blijf er wel altijd bij) maar grijp niet GELIJK in. Misschien dat je dochter het fijner vindt om dingen zelf te doen. Geef anders eens een stukje peer (super zacht) of een goed gekookte brocolli of bloemkool. Sommige vinden dat gewoon leuk en interessant. Vanaf 4 maanden mag je op zich ook andere zaken te drinken aan bieden en jouw dochter is al 7 maanden. Maar pas op als ze alleen maar drinkt dan heeft ze de opvolgmelk wel nodig om te groeien. Als ze teveel andere dingen drinkt, heb je kans dat ze haar opvolgmelk niet meer wilt. Andere dranken zijn: thee, water, aangelegd sap (diksap), roosvicee, karnemelk. Veel succes PS: Kijk anders eens in het boek van Gina Ford. Ik heb er veel aangehad (en nog steeds)
Jouw kindje is kennelijk nog niet toe aan de bijvoeding. Ook hier met 6 maanden begonnen, maar pas met 8/9 maanden voorzichtige successen. Hier kwamen de tanden rond 6 maanden door waardoor zijn mondje kennelijk pijn deed en hij associeerde eten met pijn (denk ik achteraf). Ik heb ook vaak met mijn handen in het haar gezeten als de hele fruithap of groentehap uitgespuugd / geblazen / genegeerd op de grond/wipper/slabber zat. Maar uiteindelijk leren ze het allemaal op hun eigen tempo. Tot 1 jaar is de bijvoeding ook bijvoeding en hebben ze in principe genoeg aan borstvoeding en/of flesvoeding. Laat het even 2 weken rusten en probeer dan opnieuw. Misschien zitten jullie nu even in een negatieve spiraal dat het voor haar beter is om even de bijvoeding achterwege te laten en op een later moment weer te introduceren. Vanaf 9,5 maanden ging het hier als een tierelier en eet hij alles en altijd helemaal op. Kortom, een makkelijke eter. Daar had ik na die start niet meer op durven rekenen, maar het kan dus echt!
Hier hetzelfde probleem. Mijn zoontje is ook 7 maanden, maar lust eigenlijk ook alleen zijn fles en pap ook alleen uit de fles. Ik blijf het gewoon elke dag proberen, maar als hij in totaal 4 hapjes eet dan is het veel. Ik denk dat het vanzelf wel komt toch. Ik heb nl nog nooit gehoord dat kindjes van 1 jaar niet eten. Dus ik houd goede moed.
Mijn zoontje was ook pas eind 7 maand toen hij zijn warme hap pas ging eten en brood. Fruit wil hij altijd wel hebben, maar nu pas eet hij zijn warme hap pas... Met 6 maanden wou hij dit niet hebben, ik heb het elke dag aangeboden totdat hij het ging eten. hij was er gewoon nog niet aan toe, sinds hij de warme hap op eet en brood eet kon in 1x van 4 naar 2 flessen toe en van de nachtfles (die kreeg hij om 21 uur nog) af. Het komt vanzelf hoor, sommige kindjes zijn er gewoon later aan toe.