Ik wil nu echt afbouwen! hulp gevraagd!

Discussion in 'Borstvoeding' started by dolfijn73, May 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dolfijn73

dolfijn73 Actief lid

May 1, 2010
    192
    0
    0
    Ons meisje is 9 maanden en krijgt nog steeds BV. Ze eet daarnaast ook al brood, fruit en avondeten en wat tussendoortjes. Maar ze heeft nog steeds ook behoefte aan BV (denk ik te merken...) Nu waren we donderdag op consultatiebureau en ze weegt inmiddels 10,5 kg bij een lengte van 73 cm. Ze is dus groot en niet mager. Eerst zat ze altijd op bovenste lijn van gemiddelde maar nu iets erboven, dus buiten het groene gebied zeg maar. Ze hebben niet gezegd dat ze te dik is of dat ze minder moet eten. Maar ze krijgt volgens mij nu teveel binnen. Gemiddeld nog 6 x BV op een dag en daarnaast dus het eten. Nu eet ze geen borden vol eten hoor. 'sochtends een half broodje en 's middags ook of een hele, tussendoor slokjes water of een soepstengel ofzo en dus BV. Avondeten, ze krijgt van een potje van 8 mnd als je geluk hebt de helft op.

Mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik nou concreet de BV gaan afbouwen. Ik wil er echt mee stoppen zelf. Maar krijg het niet erg voor elkaar. Ik voed ook op verzoek maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel gebruik als slaapmiddel (eigen belang dus). Kunnen jullie me misschien wat tips geven of ervaringen hoe jullie het hebben aangepakt? Ze drinkt geen flesjes dus alle alternatieven zal ze via bekertje moeten drinken. Voel me soms zo alleen staan met die BV vraagstukken, je moet het allemaal zelf maar uitzoeken heb ik het gevoel.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Afbouwen zou je voeding voor voeding moeten doen, niet ineens stoppen in elk geval.
    Wat je zou kunnen proberen, is eerst overdag een BV laten vervallen. En dan een bekertje met water of thee of een keertje diksap geven bij de maaltijd.
    De BV als slaapmiddel zou ik persoonlijk zo lang mogelijk blijven houden. Is fijn voor haar, en dus ook fijn voor jou, als ze daar lekker op in slaap valt.

Zelf gaf ik met 9-10 mnd overdag een flesje KV, en dan 's morgens vroeg en 's avonds voor het slapen BV.

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,472
    4,922
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Algemeen is het advies, 1 borstvoeding per week afbouwen.
    6 voedingen op die leeftijd is idd nog behoorlijk veel.
    Ondanks dat je voedt op verzoek zal er toch enige regelmaat in zitten (neem ik aan. had ik ook). Laat dan eerst de voedingen vallen die je het beste uitkomen. Zo heb ik de overdag-voedingen er zo lang mogelijk ingelaten. Echt puur uit eigenbelang. Het kdv ligt namelijk naast mn werk en ik vind/vond het heerlijk om daar gewoon 'live' te kunnen gaan voeden.

Bij mij ging afbouwen prima, tot nu toe. Ik geef nog 1 keer per dag. Op 1 of andere manier schijnen mijn borsten niet te snappen dat het nu echt genoeg is zo... Grrr

4. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik zou minimaal 10, en bij voorkeur 14 dagen aanhouden per voeding. Wellicht door wat meer structuur in je voedingen te bouwen, en dan kijken hoe ze reageert. Hier liet hij zelf ook nog voedingen vallen.
    Drinkt je dochter al goed uit een bekertje? Je zult deels over moeten gaan op kv, wellicht met yoghurt als ze dat al eet, om aan de zuivel te komen. Rustig aan en beide wennen.. en kijken hoe het gaat.

(persoonlijk zou ik de slaapmutsjes tot het einde bewaren, erg praktisch zijn die ;))

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zes voedingen op deze leeftijd is keurig hoor!
    Ze is nog vrij jong, moedermelk is gewoon nog een belangrijk onderdeel van haar dieet, en borst is natuurlijk veel meer dan alleen maar eten.

Als je wilt afbouwen, doe het dan rustig aan. Begin met het aanbieden van ander drinken bij het eten, zoals water of thee (slap of rooibos).

Zolang ze nog 3a4 keer per dag bij jou drinkt hoef je geen zuivel extra te even, al kun je nu vast proberen of ze gewone volle pure yoghurt of kwark lekker vindt.

Begin eerst met het wennen aan alternatieven overdag, die voedingen overdag bouw je het gemakkelijkst af. Als ze een alternatief goed pakt, kijk dan of je één voeding kunt overslaan (of eerst inkorten, met een buikje vol zal ze minder drinken). Trek 10 a 14 dagen uit per voedingdie je afbouwt. Dat is beter voor je kind en beter voor je borsten.

Die slaapborsten kun je er het beste zo lang mogelijk in houden, die zijn veel te handig (en goedmoor je kind en jouw rust).

Na 9 maanden vinden veel kinderen borst ineens een stuk minder spannnend, en dat maakt het aanbieden van alternatieven een sruk makkelijker. Even geduld, dan komt jouw kind ook in die fase.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, en ls ze geeb fles drinkt, op deze leeftijd hebben ze het sabbelen vaak nog hard nodig (behoefte, maa ook voor spraakontwikkeling), dus iets, fles, speen, borst, heeft ze denk ik nog wel nodig.

Share This Page