8 maanden en meer dan 700 ml flesvoeding

Discussion in 'Voeding' started by lunanoa1, May 31, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft de eerste 6 maanden volledig bv gehad op verzoek. Daarna de bv afgebouwd en nu zit hij met 8 mnd oud inmiddels volledig op flesvoeding.
    Dit is zijn schema:
    -'s morgens krijgt hij 180/6 papfles,
    -tussendoor fruit
    -]rond de lunch boterham + fles 180/6
    -tussendoor soepstengel of rijstwafel met water of thee
    - warme hap
    voor het slapen gaan tegen 19u fles 180/6

Maar nu komt het: hij wordt nog heel vaak wakker en wordt alleen maar rustig als hij melk krijgt!
    - Tussen 22-23u wordt hij voor het eerst weer wakker en krijgt dan 150/4
    - Tegen 1 uur, we proberen eerst afgekookt lauw water 60 ml, maar meestal blijft hij huilen en krijgt dan alsnog 80/2
    - Tussen 3 -en 4 uur, weer eerst water proberen en anders alsnog 80/1
    Dat 'verdunnen' doe ik, omdat hij anders echt veel te veel binnenkrijgt.

Wat hij na de avondfles krijgt, is toch eigenlijk te veel of niet? Of zijn er nog meer kindjes die toch zo veel voeding nog nodig hebben?
    Ik heb geprobeerd om om 19u of om 23 u een avondpapje te geven, maar volgens mij valt dat te zwaar want hij werd er juist erg onrustig door.
    Speentje heeft mijn zoontje nooit gewild, dus helaas krijg ik hem niet rustig met de speen. Ik weet niet of ik er goed aan doe, om hem 's nachts melk te geven, maar ik weet niet hoe hij anders weer in slaap komt. Sussen, op arm nemen helpt niet. Bij ons in bed nemen, helpt tijdelijk. Hij wordt uiteindelijk toch weer huilend wakker.
    Kan zoveel melk kwaad (hij krijgt dus zo rond 24-25 schepjes melk in totaal op een dag)?
    Ter aanvulling, zoontje ligt qua gewicht en lengte gewoon netjes op de middenlijn.

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Heb je al eens geprobeerd 's avonds een grotere fles te geven? Mijn dochter is even oud en drinkt 's morgens en 's avonds 240ml. En ik vermoed dat er hier dan weer mensen zullen zijn die zeggen dat dat veel te veel is, maar bon, zij is er gelukkig mee.

Heeft hij dit trouwens al altijd gedaan, of is het iets nieuws? In het Laatste geval is het misschien een groeispurt of tandjes?

3. tuc

tuc Niet meer actief

toen ik begon te lezen dacht ik: nou super schematje toch;) maar toen las ik het nachtprobleem...he lastig zeg!
    Normaal gesproken zou ik zeggen, hij krijgt overdag niet genoeg binnen zodat hij dus s nachts wakker wordt, maar lijkt mij zo te lezen niet het probleem, hoeveel eet hij aan brood/fruit en groenten??

4. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    240ml in 1x lijkt me erg veel. Ik denk eigenlijk wel dat hij het wel op zou drinken in 1x, maar hij kent gewoon nog geen mate.
    Hij heeft dit trouwens altijd gedaan, zo vaak wakker worden in de avond/nacht. Maar de eerste 6-7 mnd kreeg hij nog bv en dat is niet erg want van bv kun je nooit teveel geven, zeggen ze..... Tandjes heeft hij nog niet en ze zijn ook nog niet in aantocht en groeispurt, hij weegt al meer dan 9 kg.

5. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    @tuc: overdag is ook alles prima, maar 's avonds/ 's nachts:$.
    's morgens krijgt hij 1 papfles of bordje pap (hangt af van hoeveel tijd we hebben) 's middags 1 boterham met kaas oid. Daar doet hij best lang over, vandaar dat ik denk dat 1 genoeg is. En 's avonds warme hap, meestal zelf gemaakt, maar komt overeen met 1 groot potje olvarit, volgens mij is dat 200 ml. En de tussendoortjes dan, 1 stuk fruit, beetje soepstengel.
    Mss ergens yoghurt geven? Zou dat nog helpen? OF toch na middernacht gewoon echt geen melk meer geven en alleen water aanbieden?

6. tuc

tuc Niet meer actief

van wat ik lees krijgt hij voor een 8 maanden baby genoeg binnen, helemaal prima.

Ik vermoed dat het idd gewoonte geworden is...zou zeker alleen maar water proberen. Mocht dat nu echt een meeeega drama worden kun je overwegen om er 1 schepje in te doen voor het idee en dan steeds minder. Qua voeding heeft hij het idd niet nodig, want hij eet hartstikke goed.

7. tuc

tuc Niet meer actief

wat volle yoghurt na de warme hap zou idd ook nog kunnen, misschien geeft dat hem net dat beetje extra.

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Lastig zeg! Misschien indd gewoonte geworden en moeten jullie daar doorheen om het hem af te leren.

Wat ik nog zat te denken is dat je bij de rijstewafel/soepstengel een klein flesje geeft ( 90+3 ofsow ) en indd joghurt na het avond eten.

Voor de rest geen ervaring, onze dochter is een hele kleine eter en spuugt heel snel dus die zit heel snel te vol.

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Je moet natuurlijk geen 240 geven. Maar misschien kan je de 2 laatste flessen van de dag 210 maken?

10. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Minimale zuivel is nu volgens mij 500ml, misschien kan je naast de wafel 's middags wat yoghurt geven? Ik ben mijn dochter nu ook aan het 'sturen', ze krijgt 's middags geen fles meer maar een toetje zuivel van 100ml en geen fles meer, nu krijgt ze weer wat meer groente.

210/7 kan.....
    24 schepjes OPVOLGmelk is de max. Dat is dus 4x180 of 2x180 en 1x 210.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Groter dan 180/6 zou ik niet aan gaan bieden, als hij 's avonds en 's nachts nog 3 keer komt. Als het gewoonte is, ga je dat met een grotere fles 's avonds niet doorbreken.
    Maar... dit kan ook signaal zijn van een medisch probleem. Ik weet niet hoe je zoontje verder is, hoe hij slaapt enzo? Lees wel dat hij erg lang over zijn boterham doet: krijgt hij zijn brood goed weg, of heeft hij moeite met kauwen?
    Want dan zou er evt een oorprobleem kunnen spelen, (oorklachten geven vaak kauw- en slikproblemen). Ik zou dat dus even goed laten checken. Sowieso even bij je huisarts, maar liefst eigenlijk bij de KNO, omdat die echt goed kunnen zien of er wel of niet een probleem speelt. Hier namelijk twee meiden die beiden geen oorproblemen zouden hebben, maar waarbij KNO toch echt veel meer zag dan huisarts en kinderarts!
    Onze oudste is door gaan slapen nadat ze buisjes heeft gekregen, (minimaal maandelijks oorontsteking). Onze jongste heeft afgelopen dinsdag buisjes gekregen. Zij heeft slaapproblemen sinds ze 3 maanden terug een oorontsteking gehad heeft. Verder geen ontstekingen gehad, maar wel erg veel spanning op de trommelvliezen. Sinds woensdag is ze wat rustiger al, dus hopelijk hier ook snel een doorslaper :)
    Herken je probleem trouwens wel, want we zitten hier af en toe ook over de max nu door de nachtflesjes.

12. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik het bij 24 schepjes laat, zit ik aan de max. Maar het voelt niet goed, het voelt alsof ik hem aan het overvoeren ben. Misschien dit weekend uitproberen om niks meer te geven na 12u vannacht. Maar ik denk dat ik niet tegen het huilen kan.....

13. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    @rozemarijke: ik zie eigenlijk geen symptomen van oorontsteking. Op zich gaat overdag alles prima qua eten en slapen. Er zijn wel eens dagen dat hij smorgens of smiddags niet wil slapen. Maar over het algemeen gaat het goed. Bij oorontsteking hebben kindjes er toch continu last van, of niet?
    Om 19.15 heeft hij zijn flesje gehad, maar hij werd net alweer wakker. Gewoon sussen hielp niet (10 min) dan maar flesje water, heeft 60ml op. Ik weet zeker dat hij voor 12 uur nog zeker 2x komt :(
    En daarna.....

14. raspberry

Symptomen van oorontsteking zijn niet altijd even duidelijk en niet elk kind geeft pijn even duidelijk aan. Onze oudste sliep overdag 2 keer 2 uur en onze jongste (als ze goed slaapt) 2 keer anderhalf uur en nog een keer 3 kwartier, (erg vroeg wakker 's ochtends, dus zonder dat 3e slaapje duurt de dag wel erg lang). Aan het slapen overdag zou je het dus niet echt zeggen, dat er problemen speelden, en ze waren/zijn beiden ook erg vrolijk.
    Alleen: het slapen 's nachts was dus echt slecht en nadat ze buisjes kregen werden ze beiden rustiger en nog vrolijker. Ik vind ontroostbaar huilen en alleen met fles te troosten zijn, wel een signaal om even goed te laten checken, (zuigen geeft verlichting voor de oortjes, dus dat op zichzelf kan wel een signaal van oorproblemen zijn!). Het hoeft idd niet zo te zijn, maar het kan wel en als het toch de oortjes zijn, is laten huilen echt wel zielig, (want die oortjes doen gruwelijk pijn dan! :().

Hier was het bij de oudste echt de sleutel tot doorslapen en de jongste is de afgelopen dagen al een stuk rustiger overdag en 's nachts, dus ook voor haar lijkt het toch bij de oortjes te hebben gelegen...

15. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de info! Ik ga maandag gelijk een afspraak maken bij de huisarts. Wie weet zou het dat misschien kunnen zijn. Ik zal denk ik niet gelijk naar de kno arts kunnen.
    Maar als zuigen dan verlichting geeft, dan zou hij toch wel op een speen willen zuigen?
    Ik heb wen dochtertje van 3, en zij was ook altijd een slechte slaper, maar zij had nooit iets aan de oortjes en hoefde ik 's nachts ook niet meer te voeden.

16. raspberry

Onze meiden willen/wilden ook echt wat drinken dan, ergens op sabbelen of zuigen alleen is dan niet voldoende. Weet niet waarom dat is, maar hier werkt dat dus gewoon zo.
    KNO zul je idd wel niet voor elkaar krijgen, maar bij aanhoudende problemen zou ik dat wel eens met je huisarts bespreken, of je vanwege slaapproblemen dan toch even een check mag laten doen daar.

Ondertussen zou je trouwens alvast eens uit kunnen proberen of een zetpil voor de nacht helpt, (als je nacht dan rustiger is, is het dus pijn), en of ophogen van het bedje nog verschil maakt.

17. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het dan om het drinken gaat en de slikbewegingen die daar bij horen dan zou hij ook tevreden moeten zijn met water alleen. En nooit gedacht dat hij wel eens pijn zou kunnen hebben. Zetpil ga ik dan ook proberen.

18. raspberry

Water was hier ook niet goed hoor. De oudste wilde alleen BV en helemaal niets anders, en de jongste dus alleen een fles. Diksap wil ze ook wel, (dun aangelengd uiteraard), maar om dat nou 's nachts te geven.... (heeft ze van de week gehad toen ze nuchter moest blijven omdat ze buisjes kreeg. Ze mocht geen melk meer, maar nog wel helder drinken, en dat wilde ze dus nog wel ipv melk).

19. Marvb

Marvb Fanatiek lid

Dec 17, 2012
    1,518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is natuurlijk voor hem ook wel een hele verandering he.. van bv naar fles... dus het kan een gewoonte zijn.. maar ook het missen van de borst... Pakt hij je pink niet?

Ik doe er hier 4 uur tussen laten in de nacht, als hij eerder komt geef ik mijn pink en slaapt hij meestal weer verder.. hier van ik met 5 maanden mee begonnen en hij is nu bijna 7 maanden en hij slaapt nu zo af en toe 7 a 8 uur achter elkaar! Terwijl hij een maand geleden echt nog min. 3x kwam...

20. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    #20 BLiS, May 31, 2013
    Last edited: Jun 3, 2013
    Verplaatst naar 'voeding'

Share This Page