Weet het ben vroeg.. maar vraag het me toch af wanneer zijn jullie begonnen met fruit hap....? en broodje eten van af welke leeftijd deden jullie dat...?
Mijn zusje werkt op een kdv en daar krijgen bijna alle kinderen het ook vanaf 6 maanden, omdat hun darmpjes het daarvoor nog niet goed aankunnen anders. Er zijn er wel een paar die met 4 maanden als groente- en fruithapjes krijgen. Wij gaan er denk ik ook pas met 6 maanden mee beginnen.
Je hoort hier zo veel verschillende dingen over.. 3,5 maand.. 4 maand en zelfs later.... Wat is het beste om te doen?
Volgens mij kan je als je kind geen verhoogd risico op allergie (astma, eczeem) heeft met vier maanden met fruit/groenten beginnen. Onze dochter had wel een verhoogd risico en dan adviseren ze pas met 6 maanden te beginnen. Brood hebben wij vanaf ongeveer 8 maanden gegeven.
Brood in ieder geval na de 6 maanden. De gluten daarin zijn nogal belastend voor de darmpjes. Fruit en groente verschillen de meningen nogal over. Bij allergieen (of kans daarop) wordt sowieso ook die 6 maanden aangehouden. Rond die tijd zijn de darmen wat meer volgroeid en krijgen de allergenen geen kans meer. Soms wordt ook 4 maanden gezegd, vaak bij flesvoeding, maar je houd het risico op een allergie, of dat het gewoon te vroeg is voor de kleine. De meeste wetenschappelijk onderzoeken zeggen ook 6 maanden. Wij zijn zelf begonnen (op advies CB) met groente bij 5,5 maand. en vanaf 6 maand fruit. Groente is wat milder, en niet zo zoet, dus dan wennen ze eerst aan die milde smaak, voordat ze verwend worden door de zoete smaak van fruit. Op de potjes van olvarit staat dat het vanaf 4 maanden mag, maar dat is omdat ze er een minimum leeftijd op moeten zetten van de overheid, en dat is 4 maanden. Wat niet betekend dat 4 maanden ook het minimum van jou kind is. Die 4 maanden is sowieso een oude regel, terwijl de laatste jaren die 6 maanden toch wel meer onderzocht is, en geaccepteerd.
Hier met 6 maanden en 10 dagen begonnen met de bijvoeding. Dus naast de borstvoeding 2-3 hapjes groente of fruit op een dag. Brood met ongeveer 9 maanden begonnen, gewoon af en toe een stukje korst gegeven. Met ong 10.5 maand begonnen met een paar hapjes brood. Wanneer het het beste is om met de bijvoeding te beginnen? Na 6 maanden 'moeten' ze wat extra krijgen, wat oefenen zodat ze rond de tijd dat ze 1 jaar worden gewoon lekker alles kunnen eten. Van 0 tot 6 maanden alleen borstvoeding of kunstvoeding, van 6 tot 12 maanden borstvoeding of kunstvoeding aangevult met groente/fruit/brood, en vanaf 12 maanden groente/fruit/brood aangevult met borstvoeding of kunstvoeding -> Das mijn idee erover! Liefs, Hanneke!
Dit topic heeft volgens mij dezelfde inhoud. http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=114160 Ik doe deze dicht. Elmo