Beste kraamdeskundige, Ik ben een beetje ten einde raad.. Ik geef BV met koemelkvrij dieet. Ook soja ei en tomaat. Hier wordt mn dochter veel rustiger van, groeit goed. Ze krijgt op verzoek, 6-7 keer per dag. Bijvoeding gaat vrij goed, warm eet ze niet veel, brood een kwart of iets minder, 2x per dag. Stukje soepstengel en een beetje thee en nog een paar stukjes fruit. Slapen doet ze van 21.00u tot 8.00u meestal. Dan van 10.30-12.30 en van 16.00-18.00u ongeveer. Is dit een beetje normaal? Eerder wil ze vaak niet. Ze is wel heel actief, rondtijgeren en zo. Zo, dit was alle info, mijn eigelijke vraag gaat over de nacht. Bijv. gisteravond, 21.00u naar bed, 22.00u huilend wakker. Man haar getroost, ging weer slapen, uur later weer wakker. Toen gevoed en om 1.00 weer wakker. Weer gevoed. 3.00u weer wakker, eerst proberen te troosten maar drama... Weer gevoed en toen sliep ze tot 6.45. Weer gevoed en sliep tot 9.00u.. Ik vind het een rommeltje. En waarom saapt ze in de ochtend wel? Moet zeggen dat de broek dan altijd vol zit, zou ze zere darmen hebben? Maar voeden is altijd goed?! Het breekt me echt op. Doorslapen hoeft van mij niet maar 3-4x per nacht? Moet/kan ik iets veranderen of maakt dat niet uit? Alvast bedankt! Edit: overdag is ze heel vrolijk, wil wel graag aandacht maar niet veel huilen/pijn ofzo.
Hoi hoi, Ik denk eerlijk gezegd dat de borstvoeding niet meer toereikend is. Je zou eens kunnen proberen om een flesje borstvoeding te geven als laatste voeding. Geef haar dan ongeveer 200 in het flesje, en kijk dan eens hoe lang ze slaapt hierop. Groetjes en laat even weten hoe het gaat. Eventueel zou je ook een keer kunstvoeding kunnen geven, gewoon puur om te kijken hoe het gaat. Groetjes Adrienne
Dank voor je antwoord! KV kan ze niet hebben ivm KMA. Ook de verknipte niet, en de dieetvoeding is me te duur om zomaar te proberen Flesje of borst maakt geen verschil, en 200 kan ze ook niet op trouwens, maar goed. We zien wel dan..
Hallo Adrienne en mama van twee, Ik lees hier ook even mee en wil graag reageren op het vermoeden dat borstvoeding hier niet meer toereikend is. Ik ben het hier niet mee eens, borstvoeding is nog altijd rijk aan super goede stoffen voor optimale groei en ontwikkeling van het kindje! Zeker voor kindjes met speciale voedingsbehoeften, zoals kindjes met allergie bijvoorbeeld. Dat gezegd hebbende, blijft het een lastig iets: zovaak komen in de nacht voor een voeding. En geloof me wanneer ik zeg dat ik het herken: beide kinderen hier waren allergisch en reageerden zeer uitgesproken. Met name de jongste (waar ik ook een dieet hield) at zo minimaal mogelijk en haalde alles wat hij nodig had uit zijn borstvoeding. (hij at nog geen bijvoeding tot een maand of 14. Was overigens nooit ziek of verkouden, borstvoeding is dus toereikend ) Wanneer ik lees dat je kindje vrolijk is, actief in haar ontwikkeling (rond tijgeren) en al best wat bijvoeding verdraagt vind ik dat heel positief klinken! Ik lees dat ze brood en soepstengel al pakt. Zijn deze ook zonder kme? Of gaat dat in kleine stapjes goed? En tja, die nachtvoedingen. wat is haar ritme vanaf zeg maar avondeten? Eet ze dan al iets? En hoe laat dan? Heeft ze altijd haar ontlasting rond dezelfde tijd? Geef je de borst voor het naar bed gaan? Kolf je ook nog? Mogelijk zou je na het voeden (als ze gaat slapen) zelf nog na kunnen kolven. De laastste melk is mogelijk vetter en voedzamer. Die kun je dan geven in de nacht in de hoop dat ze het daar iets langer op doet? Is uitproberen hoor. Hoe is het verder in haar drukke leventje? Is dit vele wakker worden altijd aan de orde geweest of is dit onlangs pas ontstaan? Ze zit op een leeftijd dat er veel ontwikkeling gaande is. Sommige kindjes starten met dromen, zijn dan onrustiger. Sommige kindjes ontwikkelen vanuit mama: dat is veilig. Om dat veilige gevoel te behouden hebben ze continue bevestiging van mama nodig, dat gaat ook nog al eens in de vorm van borstvoeding: even terug naar de basis, veilig. Mijn ervaring is dat kindjes die vaak komen in de nacht je ook echt nog nodig hebben. Zowel op geestelijk vlak (veiligheid, bevestiging) als op calorisch vlak. Wanneer kindjes kampen met allergische reacties zijn ze vaak meer afhankelijk van borstvoeding omdat dat de beste voeding voor hen is. Daarnaast ook omdat introductie van andere voeding veelal een ander karakter heeft dan standaard: ze mogen / kunnen nog niet alles verdragen en introductie gaat nogal eens langzamer. Hierdoor zijn ze langer aangewezen al hun voedingsbehoeften uit borstvoeding te halen. Borstvoeding in de nacht is sowieso supergoede voeding, voor deze kindjes helemaal! Moeilijk en zwaar dus nu. Aan de andere kant: wat ben je goed bezig voor je kleintje: je geeft haar alles wat ze nodig heeft en houdt hier zelf een dieet voor. Je geeft haar dus aangepast alles wat ze nodig heeft voor groei en ontwikkeling. Daarnaast biedt je haar veiligheid om te kunnen groeien en leren! Dat blijkt uit haar vrolijkheid, haar voortgang in hapjes accepteren, haar lichamelijke ontwikkeling! Lastig dus, geen pasklare antwoorden hoe je de nachten omdraait. Ik hoop dat je wel wat hebt aan deze peptalk! Voor specifieke vragen over borstgevoedde kindjes en borstvoeding kun je ook bij vraag het de lactatiekundige terecht! (zeker met 8 maanden ) Fijne dag, geniet! Groetjes Heidi
Hallo Heidi, Wat fijn zo'n positief antwoord! Even alle antwoorden op een rijtje: -soepstengel en brood zijn melkvrij -Avond: we eten rond half 6/6 uur, ze eet niet veel. Met rapley een beetje groente, van de lepel haast niks, zodra er aardappel doorheen zit hoeft ze sowieso niet. We eten fruit na omdat toetjes natuurlijk niet gaat, daar eet ze wel wat stukjes van (perzik, pruim, stukje banaan) Meestal krijgt ze 19.00 uur BV, dan spelen en 20.30u in bad en aansluitend BV en slapen. Moet zeggen de laatste paar nachten gaat ze 20.00u naar bed en dan krijgt ze voor het eten BV en om 20.00u dus. Ze krijgt er heel veel uit en stopt ook vanzelf, dus meer als genoeg. -Ze is altijd twee keer wakker geweest (op 3 nachten van 1 voeding na) en na een maand of 6 kwam ze steeds vaker. Ze is inderdaad erg actief en vrolijk. Ze is lang wakker, de laatste tijd maar 1x slapen overdag zelfs.. -Ik heb ook niet het idee dat om 'mij' gaat, dat had mijn oudste wel erg maar deze wil nooit bij me zijn Dromen volgens mij ook niet, ze ligt gewoon wakker bovenin bedje. valt na het voeden weer in slaap. (gelukkig). Verder, heel hartelijk bedankt voor de peptalk en informatie, het meedenken. Ik besef dat er niet een pasklaar antwoord in zit, ik vroeg me ook in het geheel af of ik haar overdag teveel of juist te weinig 'liet' slapen, dat daar de crux zit, vandaar stelde ik m hier maar dat kwam niet goed over misschien. Groetjes!