Onze dochter van 9 maanden is vorige week voor de eerste keer echt ziek geweest, waarvan 2 dagen hoge koorts (40+). Ze heeft echt heel veel gehuild en we vermoedde dat het ook te maken had met tandjespijn (ze wou ook geen fles drinken en als je al iets in de buurt van haar mond bewoog was ze in tranen). Inmiddels gaat het weer beter, ze drinkt en eet weer normaal.. maar van een extra tandje nog niets te zien. Ze jengelt echter nog wel veel en heeft moeite met alleen spelen. Toen ze zo ziek was heeft ze natuurlijk veel bij ons op schoot gezeten en gehangen.. gelukkig bleef ze wel altijd goed slapen (geen gebroken nachten en ook overdag 2 tot 3 slaapjes van totaal 4 uur). Nu merk ik echter dat ze ineens veel sneller moe is, waar ze normaal om 7 uur op stond, ligt ze nu bijv (half 9) nog steeds te slapen. Waar ze eerst ruim 2 uur wakker bleef tussen de slaapjes is ze nu na een uur al aan het gapen en begint het jengelen en oogjes wrijven. Is dit nog een naslaap van ziek zijn of kan dit te maken hebben met een sprong waarin ze weer een tijd langer/vaker slapen? Overigens probeer ik wel te genieten van deze extra uurtjes slaap maar vind het soms wel zorgwekkend dat ze na een uur alweer zo moe is (vooral omdat ze dus ook amper speelt en veel op schoot zit / ze maakt zichzelf nu niet echt moe door te rollen)
Ziek zijn vraagt heel veel energie. Als ik flink de griep heb en het ergste is voorbij dan ben ik de dagen erna nog flink moe. Ie lichaam moet herstellen. Dat zal bij jouw kleintje ook het geval zijn denk ik
Het ziek zijn zelf en het herstellen ervan vraagt veel energie van een kindje. Gewoon toegeven aan haar behoefte (meer slaap) is prima, ze heeft het nodig. Vaak is het het aantal zieke dagen, het dubbele herstellen. En dus die dagen veel slapen.