Hallo, Mijn zoontje van 9 maanden doet nog erg weinig.Is het luiheid of is er meer aan de hand? Hij heeft al maanden fysiotherapie ivm voorkeurshouding en afplatting van zn hoofdje.Nu vind de fysio dat hij wel erg laat is met omrollen.Ze wil dat we naar de huisarts gaan om hem na te laten kijken en evt door te laten sturen naar een kinderarts.Volgende week hebben we een afspraak bij de HA. Zijn er moeders met ervaringen met baby's die erg laat omrollen?Kwam dit vanzelf of zijn jullie ook doorgestuurd? Ik hoor graag andere verhalen/ervaringen.
Heb je je zorgen besproken met de fysio en gevraagd waarom zij een doorverwijzing naar de ka adviseert? Wat denkt zij dat de reden is? Als je kindje al loopt bij een kinderfysio zit je eigenlijk op de beste plek voor dit soort dingen en deze vragen. Is je zoontje aterm geboren?
Ik zou wel hulp inschakelen. Ieder ontwikkeld zich op eigen tempo, maar 9 maanden is wel laat. Wat zegt.de fysio? Kan ie wel.zitten, aan tafel.staan ofzo?
Hier rolden ze pas met 10 maanden en toen ze dat eenmaal konden deden ze het zelfs niet zo heel vaak. Elize ging pas kruipen met 16 maanden, en lopen dat doen ze nu nog niet. Verder zijn ze hier wel 5 weken te vroeg en erg klein geboren maar ik denk zelf dat je je niet te druk moet maken. Ieder kind ontwikkelt op zijn eigen manier. Die van ons hebben heel veel tijd in hun fijne motoriek gestoken en daar lopen ze zelfs maanden in voorruit. Ik zou het anders ook nog even bespreken met de fysio
Lynn rolde pas toen ze ging optrekken naar staan en stapjes ging zetten. Daarvoor rolden ze na genoeg nooit. Heel soms per ongeluk maar dan was ze omgerold en raakte ze in paniek. Wij hebben vanaf 8 maanden oefentherapie gedaan met haar. Iedere week een half uur. Ze kan nu heel goed rollen en gebruikt het wanneer het moet of als we lekker gek doen op het bed. Maar Lynn deed dus alles in een rare volgorde. Ging pas na haar eerste verjaardag optrekken, stapjes, toen rollen, toen echt goed van lig naar zit, toen pas kruipen en tot slot ging ze lopen. Dit hele traject is dus vanaf haar eerste verjaardag. Daarvoor deed ze niets. Ik zou het ook gewoon met de fysio bespreken. Die zou daar toch goede oefeningen voor moeten hebben lijkt me.
Als je kind zich verder goed ontwikkelt, zou ik me niet teveel zorgen maken. Mocht het zo zijn dat ze zich ook op andere gebieden veel langzamer ontwikkelt dan 'normaal' dan zou ik het zelf wel fijn vinden als er eens beter naar gekeken werd. Maar ieder z'n eigen tempo!
Vreemd dat de fysio jullie doorstuurt naar de ka, mijn dochtertje rolde tot voor kort ook niet en begon pas met 10 mnd (8mnd gecorrigeerd) te rollen. De fysio is er toch voor om jullie tips te geven om dit te stimuleren? Tenzij er ook andere zaken bijkomen maar goed zo te lezen is dat niet het geval?
Devin doet dit nog steeds niet. Hij kan wel zelfstandig zitten en sinds een week billenschuiven wij moeten evengoed met hem oefenen omdat rollen belangrijk is voor het roteren van het rompje etc. Devin loopt een aantal maanden achter. Kan sinds kort handjes klappen en zwaaien en luisteren naar zijn naam.
Mijn dochter rolde pas van rug naar buik met 9 maanden. Laat dus, want gemiddeld genomen rollen kindjes van rug naar buik met 6 à 7 maanden. Ze is nu 21 maanden en sinds ongeveer 1,5 week kruipt ze een soort van (het is meer "kikkeren" ). Op eigen initiatief zijn we met ca. 17 maanden bij de fysio terecht gekomen die hypermobiliteit en een volledig verkeerd (of eigenlijk helemaal niet) gebruik van haar romp constateerde. We zijn nu druk met oefeningen en gaan elke 2 tot 3 weken naar de fysio. Als je kindje met 9 maanden nog niet rolt vind ik dat dus, gezien mijn ervaring, zeker iets om aandacht aan te besteden. Ik vind het alleen vreemd dat de fysio je doorstuurt naar de ha voor een doorverwijzing naar de ka. Voor zover ik weet kan de fysio dat zelf ook doen (is bij ons namelijk ook al over gesproken door de fysio, mocht mijn dochter over een aantal maanden nog steeds niet kunnen staan e/o lopen).
Thnx allemaal voor de reacties. fysio heeft ons wel oefeningen gegeven maar hij blijft het vertikken haha. Ze wil dat we naar de ha gaan omdat ze niet weet waarom oefeningen niet aanslaan
Thnx allemaal voor de reacties. fysio heeft ons wel oefeningen gegeven maar hij blijft het vertikken haha. Ze wil dat we naar de ha gaan omdat ze niet weet waarom oefeningen niet aanslaan
Hier ook fysio, maar D. ging rollen toen we een paar weken geen fysio hadden. Zo ook met tijgeren. Oefeningen kunnen wel helpen om de techniek onder de knie te krijgen, maar uiteindelijk moet je kind het wel willen. D. kon al best een tijd rollen maar deed het gewoon niet omdat hij het nut er niet van in leek te zien. Nu ook weer met kruipen, hij kan op handen en knieen gaan zitten maar doet het zelden, tijgerend komt hij overal. Gewoon weer een kwestie van afwachten, komt vanzelf wel. Het kan nooit kwaad om bij de ka langs te gaan, al is het maar voor jezelf om je vragen kwijt te kunnen.
Mijn dochter heeft ook nooit echt gerold, ik denk dat ze met zevenhalf, acht maanden (wel jonger dan jou kleintje) soms omrolde, maar dat was dan meer toeval. Tot negen maanden was ze in ieder geval liever lui dan moe en lag ze nog heerlijk op schoot of in de box. Met negenenhalve maand (dus twee weken later), kon ze tijgeren, kruipen voor en achteruit, gaan staan in de box, gaan staan en weer gaan zitten, zelf gaan zitten en als ze stond oprapen om iets te bukken. Volgens mij had ze toen zelf in de gaten dat er meer was dan alleen maar liggen en toen ging het ineens echt heel hard. Jammer genoeg was lekker knuffelen op schoot toen ook helemaal over, de wereld is veel leuker dan mama. Ik zou het wel in de gaten houden (maar dat doe je natuurlijk al), maar het kan dus ook gewoon zijn dat hij er gewoon nog geen zin in heeft en dat het dadelijk ineens hard gaat.