8 maanden en ze wil geen borstvoeding meer?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kleinesara, 28 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Ik dacht altijd dat kinderen als je ze helemaal hun gang liet gaan ergens tussen 2 en 7 jaar uit zichzelf stoppen met aan de borst drinken. Maar onze dochter is nu 8 maanden en weigert al een paar weken steeds vaker de borst. Eerst wilde ze nog wel na het slapen en 's avonds na het avondeten en voor het slapen dus zaten we op 4 voedingen met wat moeite. Nu wil ze helemaal niet meer. Alleen 's avonds voor het slapen gaan als ze echt moe is wil ze nog wel een beetje drinken. Verder eet ze wel heel veel dus ik ben bang dat ze misschien vol zit van al het eten en dus de borstvoeding er gewoon niet meer bij past. Ze krijgt 's ochtends pap, halverwege de ochtend fruit, 's middags een boterham, na het middagslaapje een tussendoortje in de vorm van een droog koekje of een soepstengel en avondeten met de pot mee volgens Rapley dus ze bepaalt zelf de hoeveelheid, met als toetje yoghurt.
    We hebben geprobeerd de pap te maken met borstvoeding maar dat lukt niet. Bij de lunch wil ze niet drinken maar wil ze soms wel afgekolfde melk uit een beker dus dan krijgt ze toch nog iets binnen. Ze is helemaal gefixeerd op eten en als ze ons iets ziet eten kruipt ze er meteen op af en gaat ze staan bedelen om mee te mogen eten. Als ik thee of sap zit te drinken wil zij dat ook en ze lijkt prima door te hebben dat ik geen borstvoeding zit te drinken want als we haar de borst aanbieden of afgekolfde melk in een beker slaat ze dat weg. Ze wil gewoon hebben wat wij hebben. Dat is ook de reden dat we nu yoghurt zijn gaan geven want anders zat ze iedere avond in mijn toetje met haar handen.

Wij maken ons ondertussen zorgen over de melkproductie want nu er minder gedronken word gaat ook de melkproductie omlaag en dat is te merken aan de kolfopbrengsten. Die worden steeds minder. Is ze dan uit zichzelf de borstvoeding aan het afbouwen? Ik vind 8 maanden veel te vroeg om te stoppen en zou minstens willen dat ze het eerste jaar volmaakt zodat ze dan koemelk kan krijgen en eigenlijk liever nog het WHO advies van 2 jaar.

Wat kunnen we nu doen? Kan het echt dat een baby van 8 maanden zelf afbouwt, of is het een fase, of kunnen we iets doen om haar te stimuleren om weer aan de borst te drinken? Moeten we haar misschien minder eten aanbieden in de hoop dat ze dan weer meer borst wil?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Hier weigerde meneertje,toen hij ruim 9 maanden was,bijna 2 weken de borst.
    De voedingen liepen daarvoor al niet geweldig.
    Maar het was een fase. Hij ging weer beter drinken en mijn productie liep weer goed.
    Wel is het een goed idee om de borst VOOR de vaste hap aan te bieden en ook wat vaker aan te bieden. Proberen kan altijd.
    Voeden in alle gezelligheid was ook niet meer mogelijk hier. Op de slaapkamer met weinig afleiding.

Het is weer zo'n periode (net als de 4-maanden dip) waar je doorheen gaat.
    Het komt weer goed hoor!

3. kleinesara

Ja dat aanbieden doen we al. Ze is nu net wakker en mijn vrouw probeert haar aan de borst te krijgen maar Sara heeft echt geen zin. Zit gewoon op schoot gezellig te babbelen en te lachen maar drinken is er niet bij. Maar o wee als ik straks mijn koekje op pak die ik nu even op de tafel heb gelegd. Dan wil ze dat koekje natuurlijk wel. Alles is interessant behalve die welbekende borst. Ik hoop maar dat het een fase is dan.

4. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ohhh wij gaan momenteel ook zo'n fase, al is het vandaag een goede dag, omdat hij wat ziekjes is.
    droomvoedingen, lukken die wel? hier drinkt hij opeens weer 2x in de nacht en dat werkt prima.

5. kleinesara

Nee droomvoedingen wil ze ook niet, dat hebben wel wel geprobeerd maar dan word ze wakker en gaat ze weer gezellig doen. En dat is niet de bedoeling 's nachts.

6. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    In zou er in ieder geval niet te veel druk op gaan leggen, het moet voor haar ook een fijn moment blijven natuurlijk! Dat de melk wat terugloopt vanaf 8 maanden bij veel bijvoeding is volgens mij heel normaal! Er wordt immers ook minder gevraagd! Als ze nog 3 of 4 keer per dag wil drinken, prima toch! Je hebt trouwens veel receptjes met mamamelk, google maar eens! ;)

Drinkt je dochter ook water oid naast de BV?! Heeft ze nog genoeg plasluiers?

7. kleinesara

Ze drinkt geen water maar wel af en toe een zelfgeperst sapje. Genoeg plasluiers heeft ze nog wel maar ze krijgt natuurlijk ook vocht binnen van haar fruit en pap.

8. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Hoe meer voeding en vocht ze op andere wijze krijgt, hoe minder ze zal drinken... Vol is vol zeg maar!

Als ze goed groeit en genoeg plast, zou ik me geen zorgen maken! Kindjes geven zelf goed aan wat ze nodig hebben! Misschien is t n fase en wil ze over n paar weken weer veel drinken! De productie zal zich dan ook weer aanpassen!

9. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Heb je de pap van biobim geprobeerd? Het was nog steeds wel dunner dan pap met opvolg of gewone melk, maar toch wel goed naar binnen te lepelen..

10. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    oh haha, nee gezelligheid in de nacht is niet de bedoeling. ik maak de pap ook met biobim, werkt prima!

11. kleinesara

Ja we doen het al met biobim maar het blijft heel dun. Doen we dan iets verkeerd?

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een kind van 8 maanden kan zichzelf net afbouwen, daar is ze te jong voor. Google eens op 'zuigelingenstaking'.

13. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik doe bij 40cc melk bijna 5 volle lepeltjes pappoeder, en dan wordt het prima. maar goed dat is je vraag eigenlijk niet. hopelijk gaat de kleine dame snel weer beseffen hoe lekker en fijn mamamelk is.

14. kleinesara

Ik heb zuigenlingenstaking gegoogled maar daar vind ik weinig nuttigs. Het gaat vooral over jongere baby's en de mogelijke oorzaken die ik zie kan ik allemaal uitsluiten.

Gisteren dronk ze na het wakker worden 's ochtends een paar slokken, na het wakker worden 's middags en paar slokken en dat was het. Gisterenavond waren we uit eten en wilden we haar voeden voordat we naar het restaurant gingen maar dat weigerde ze. In het restaurant was er natuurlijk ook veel te veel leuks te beleven dus wilde ze ook niet drinken.
    Vanmorgen heeft ze weer een paar slokken op toen ze uit bed kwam. Ze drinkt stees hoogstens een paar seconden. En zojuist heeft ze wel 2 hele boterhammen met korsten en al zitten wegwerken. Dus honger heeft ze wel. Alleen geen trek in melk.

15. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    frusterend he! hopelijk heeft ze er snel wel weer zin in!

16. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Volgens mij hoort het wel bij deze leeftijd. Tenminste, mijn dl had het ook rond die periode. Blijven kolven zou ik zeggen om de productie in stand te houden. Verder alles wat ze drinkt is mooi mee genomen en haar plasluiers in de gaten houden. Sommige kinderen kunnen heeeeel effectief drinken in een paar minuten.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  18. kleinesara

Het meeste wat ik tegenkwam ging over problemen in de kraamweek en dingen als spruw, tandjes enzo. Dat is het niet. Ik las ook over andere smaak door menstruatie maar dat is het ook niet. Verder als ik over kinderen van rond haar leeftijd lees gaat het vaak over kinderen die boos worden als ze aan de borst worden gelegd maar dat is bij onze dochter niet het geval. Ze zit heel vrolijk op schoot ze brabbelen en te lachen en aan haren en oorbellen en kettingen te frunniken maar drinken doet ze niet. Maar in het Engels had ik nog niet gezocht. Misschien vind ik daar meer. En ik heb de vraag ook op het borstvoedingsforum gesteld.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is typisch iets voor rond negen maanden. Dan zijn ze vaak ofwel borstverslaafd en willen 24/24 aan je hangen, ofwel alles op de wereld is leuker en spannender dan die borst. Het is overigens echt van voorbijgaande aard.
    Aanpak: borst weer even voorrang geven, en aanbieden in prikkelvrije ruimte (slaapkamer, gordijnen dicht, geen geluiden op achtergrond). Het is een periode waarin je eventjes niet kunt multitasken. Veel huid-op-huidcontact, samen in bad en samen in bed.

20. kleinesara

Samen in bed doen we al, ze slaapt 's nachts dicht tegen ons aan. Ze gaat ook altijd mee onder de douche. Overdag proberen we haar weer in de draagdoek te laten slapen maar dat doet ze alleen als we gaan wandelen. Toevallig komt dan vanmiddag goed want we gaan rond haar slaaptijd lekker op pad. Kan ze in de draagdoek slapen. Aanbieden in een rustige ruimte werkt niet. We hebben zelf het kale trappenhuis geprobeerd, prikkelvrijer kan niet. Maar zelfs daar drinkt ze niet.
    Ze ontwikkelt zich echt heel erg snel en maakt ineens een enorme sprong, ze is begonnen aan serieus los lopen. Losse stapjes deed ze al maar gisteren heeft ze zeker 3 meter helemaal zonder steun lopend afgelegd. Dus ze is duidelijk zich op hele andere dingen aan het concentreren dan drinken.

Deel Deze Pagina