8 maanden; in de nacht drinken

Discussie in 'Voeding' gestart door Telletje, 23 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Telletje

Telletje Lid

29 jan 2012
    29
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik heb een zoon van bijna 8 maanden en 9,6 kilo.
    Hij wordt sinds dik een maand weer 's avonds en 's nachts wakker, meerdere keren per nacht. Dit begint om 22.00 uur, vervolgens rond 03.00 uur en 5.00 uur.

Ik twijfel heel erg of het door honger komt. Uiteraard zegt het cb dat dit niet mogelijk is omdat hij overdag genoeg krijgt. Maar zonder fles krijg ik hem niet in slaap. Hij klokt om 22.00 uur de fles naar binnen en draait zich volgens om en valt in slaap.

Om 03.00 uur drinkt hij een paar slokjes water en valt weer in slaap, maar om 05.00 lijkt hij weer echt honger te hebben en slaapt dan ook weer verder na een flesje.

Het probleem is dat ik hem echt niet in slaap krijg zonder fles, hij blijft huilen. Ik heb ook al geprobeerd om alleen water te geven of water met weinig voeding, maar dan komt hij elke uur tot hij echt een fles krijgt.

Willen jullie eens mee kijken naar het schema overdag:

5.00 90 cc fv
    7.30 boterham + 90 cc fv
    10.00 2 stuks fruit + water
    12.00 boterham + 180 cc fv
    15.00 yoghurt + water
    16.30 groente + aardappels + vlees + sap
    19.00 fv 180 cc
    22.00 fv 180 cc

Het is natuurlijk de bedoeling dat hij die van 22.00 uur niet meer drinkt.
    Het is eigenlijk sinds we over zijn gegaan naar opvolgmelk.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
    Alvast bedankt.

2. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik jouw schema zie is mijn eerste reactie ook 'dat kan nooit honger zijn'. Uiteraard is elk kindje anders, en eet de een meer dan de ander. Maar ik geloof serieus niet dat hij honger heeft, want hij eet veel. In ieder geval vind ik dat hij nog veel flesvoeding krijgt voor zijn leeftijd, zeker omdat je ook nog yoghurt heeft.
    Mijn dochter is nu 9,5 maand maar had op 8 maanden bijna hetzelfde schema als nu. Zij was met 8 maanden zwaarder dan jouw kindje (10,1 kilo) en zij heeft altijd goed en vrij veel gegeten. Maar dat had en heeft ze ook nodig aangezien ze flink is (erg lang ook)

Schema van mijn dochter toen, en nu dus ook ongeveer:
    7.00 fles 180/6
    8.00 boterham
    10.30 fruit
    12.00 boterham met sap
    14.30 yoghurt (of ander tussendoortje zoals fruit, ontbijtkoek, liga enz)
    17.00 flinke warme hap (groente, vlees, aardappel of pasta)
    18.30 fles 180/6

De flessen gaan al een tijdje niet helemaal op. Ze lijkt er al een tijdje genoeg van te hebben, maar ze eet dan verder ook voldoende van al het andere dat ze krijgt.
    Ik vind echt dat jouw kindje veel flesvoeding krijgt. Dat zou hij toch niet meer nodig moeten hebben.
    Is 2 boterhammen tussen de middag geen optie? Of de warme hap wat later, en dan rond 19.00 een groter flesje (210/7). Dan zou hij de nacht door moeten kunnen slapen. Blijkbaar heeft hij overdag meer nodig, en ik denk dat hij meer vaste voeding nodig heeft. Ik zou dus een boterham extra doen, en bijvoorbeeld naast de yoghurt 's middags ook nog wat extra, een plak ontbijtkoek vult bij mijn dochter altijd lekker.
    Hoeveel is zijn warme hap? Ik maak alles zelf en maak flinke bakjes, bijna 300 gram ongeveer. Ze eet niet altijd alles op, maar soms ook wel. Dat zou je ook kunnen doen, dat vult allemaal wel meer.

Ik kan me voorstellen dat als je nu standaard 's nachts flesjes gaat geven dat hij daar ook aan went en dan kom je er nog moeilijker vanaf. Nogmaals, ik geloof er niet in dat ze op deze leeftijd 's nachts honger hebben, mits ze overdag voldoende verzadigd zijn.

3. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mijn zoon is nu bijna negen maanden en sinds een paar dagen slaapt hij door zonder extra voeding s nachts.
    Dit is gelukt door hem overdag meer te voeden...
    Dit ging echt niet van de 1 op andere dag hoor.
    Ik geef hem 's morgens een fles met fijne granen pap -> hij mag al licht volkoren,maar maak mn doosje granen eerst leeg.
    Verderop in de ochtend iets van soepstengel, babykoekje/nijntjekoekje/ontbijtkoek en bied daarbij wat sterk verdunde limonade aan.
    Rond 12.15 gaan we aan tafel voor een boterham, hij mag dan eten zoveel hij lust. Vaak ongeveer een boterham. Ik smeer daar boter op en beleg(zoet of hartig,afwisselend, gebruik geen light spul op zn brood)
    Hierbij gaf ik wat sap/water en bood daarna een fles aan. Al heel gauw dronk hij steeds minder fles, op een gegeven moment zelfs maar 40, toen ben ik gestopt.
    Na de middagslaap even bijkomen,maar daarna een fruithap/knijpfruit en drinken.
    Mn man is vaak laat thuis van zn werk, eten kunnen we pas na half zeven, dus vaak wil mn zoontje aan t einde vd middag nog wel iets eten en drinken. Dan geef ik bijvoorbeeld een rijstwafeltje ( van goodies met een smaakje)
    Omdat we nu echt met elkaar aan tafel eten,eet mn zoon ook meer prak. Hij eet soms nog wat extra van onze borden mee.
    Na t avondeten en wat rust gaan we lekker douchen/badderen. Soms is hij daarvan zo moe, dat hij in slaap valt en word dan wakker voor een laatste fles.
    Ik moet wel zeggen dat hij dus vaak rond acht uur naar bed gaat....

Soms helpt het om gewoon een fles weg te laten en wat anders aan te bieden.
    Omdat hij mi nder fles krijgt,krijgt hij meer trek in andere dingen.
    Maar het kost tijd...
    Als jij t gevoel hebt dat je kindje honger heeft s nachts...
    Op t buro werd tegen mij gezegd. Hij kan geen honger hebben ( ik was overtuigd van wel , dronk soms maar 500ml per dag en at nog slecht)
    Je moet er maar bij gaan zitten, aai over zn hoofd,speentje enzovoort...
    De eerste avond lag hij om kwart voor twaalf al te snikken van de honger....
    Je raad het al, ik heb gewoon een fles gegeven hoor!
    Hij blij en ik ook,snel weer slapen.

Ik maak t me zelf zo gemakkelijk mogelijk, poeder en fles mee naar boven en innde badkamer een snelle fles maken.

4. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Eventueel es kijken wat het zou doen om zijn flesjes overdag naar 150 te halen? En hem dan inderdaad wel 's ochtends vroeg ('s nachts) een klein flesje bij te geven?

Kan ook zijn dat het een groeispurt is, hé. Maar als hij om 3 uur wel tevreden en stil is met wat water en 2 uur later echt niet stil te krijgen is daarmee, zou ik op de duur ook gewoon een klein flesje geven. Iedereen tevreden en je kan verder slapen.

5. Telletje

Telletje Lid

29 jan 2012
    29
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties.
    Ik heb gisteravond om 22.00 uur een fles Forte gegeven met 4 scheppen. Daarmee heeft hij doorgeslapen tot 6 uur. Het lijkt dan toch echt dat het honger was.

Ik ga nu proberen steeds wat minder voeding in de fles te doen van 22.00 uur. Hoop dat dat gaat lukken.

6. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Cb zegt wel meer:)

Mijn meisje van bijna 11 maanden krijgt vrijwel elke nacht een voeding. En dat net zo lang tot ze zelf beslist dat ze die niet nodig heeft!

7. meelezer

meelezer Niet meer actief

Lijkt honger idd... En een boterham extra?

8. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    In de fles van 19.00 ook forte stoppen dan ;)

Deel Deze Pagina