Mijn dochter is bijna 4 maanden en ik ben al begonnen met fruithapjes. Ik geef fruit in de ochtend en vandaag ben ik begonnen met groente in de avond. Ze eet nog niet heel veel. Ongeveer een kwart potje van olvarit (die kleine potjes). Het fruit begint er steeds beter in te gaan. Alleen ben ik nu bang dat als ze meer gaat eten dat ze dan minder flesvoeding gaat drinken. Ze drinkt nu ongeveer 850-900cc fv op een dag. Hoe moet ik dit nu aanpakken?
Ik lees even met je mee, hoor! Mijn zoon is nu bijna 4,5 maand en sinds 3 weken geef ik hem groente en fruit en hij vindt het heerlijk! Van het fruit eet hij inmiddels al een heel potje op (=125 gram) en van de groente meestal een half potje, maar vanavond at hij ook een heel potje (bruine bonen met stukjes appel....vindt hij blijkbaar errug lekker!). Hij drinkt zijn flessen nog wel netjes leeg, maar ben ook wel benieuwd hoeveel ze op die leeftijd mogen hebben. Hij zit nu op 4 flessen: 8.30 210/7 12.30 180/6 16.30 180/6 21.00 210/7 + 3 schepjes nutrix
Hoi nikki: Ja ik ben ook heel erg benieuwd hoe andere moeders dit doen! Noa zit nog op 5 flessen. (Elke dag andere tijden maar ongeveer zo 08.00 180/6 12.00 180/6 16.00 180/6 20.00 180/6 23.30 180/6 Ze drinkt echt niet altijd de fles leeg dus daarom maak ik me dan zorgen als ze meer gaat eten. Vandaag heeft ze toevallig ook bruine bonen met appel op. Daar moest ze wel even aan wennen hahaha. Maar ik denk dat ze binnenkort ook echt naar hele potjes zal gaan dus tja... Wel lekker dat je zoon geen late voeding meer nodig heeft! Helaas mag Noa geen Nutrix ivm verstopping. Met pap moet ik echt wachten tot ze met granen mag. Nou ik hoop in ieder geval op adviezen..laat ze maar komen hahahah!
Zoals je waarschijnlijk wel weet is het het beste om vanaf 6 maanden te gaan bijvoeden, omdat er voor die tijd toch risico's aan kleven. Maar als je ondanks dat toch bijvoedt: voor 6 maanden mag bijvoeding NOOIT de plaats innemen van melk, het mag alleen als extra. Zodra je merkt dat je kind minder melk wil, meteen minder bijvoeding geven. Voor 6 maanden kunnen de darmen nog niets met bijvoeding, het verlaat vrijwel onverteerd het lichaam. Je kind groeit er dus ook niet van. Om te groeien heeft het melk nodig.
@Dirksmama: Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad gehoord dat bijvoeding voor 6 maanden risico's met zich mee kan brengen zoals allergie als die al in je familie voorkomen etc. Maar ik ben begonnen met bijvoeding op advies van de kinderarts. Volgens de kinderarts was het nog niet zo heel lang geleden heel nnormaal als je rond 3-4 maanden ging bijvoeden. Tegenwoordig is dat verzet naar 6 maanden. Het kon absoluut geen kwaad voor mn dochter. Dus tja als de kinderarts het zegt wil ik dat graag van hem aannemen. Hij is niet voor niets arts toch? Ze vind het lekker en leuk om van een lepel te eten dus zolang het de flessen niet gaat vervangen blijf ik toch maar fruit en groente geven.
Hoi Annemiek, Vooropgesteld: ik wil jou absoluut niet aanvallen. Maar ik vind het wel jammer dat je kinderarts je verkeerd ingelicht heeft. Het risico's van bijvoeding voor de 6 maanden geldt niet alleen als je allergieén in je familie hebt, maar is algemeen. De darmen van je kleintje zijn nog niet helemaal uitontwikkeld. Pas rond een maand of 6 is dat het geval. Ga je eerder bijvoeden, heb je kans op een allergie. Dit vind ik een rare redenatie van je kinderartst. Nog ietsje langer geleden, de jaren 70, was het normaal om je kind bij 4 weken sinaasappelsap te geven en bij 6 weken sinaasappelsap met geprakte liga. Daar zijn ze niet voor niets van teruggekomen. Evenals van die 3-4 maanden. Het officiele advies, van zowel WHO als CB, is 6 maanden uitsluitend melk. Jammer dat je kinderarts zo'n advies geeft, want wat je zegt, je gaat natuurlijk af op wat hij zegt.
Dat is het lastige met een kinderarts, die van ons wilde ook dat we met 3 maanden groenten gingen geven, omdat dat vroeger ook zo ging. Nou had ik al een flink allergische zoon, dus ik had me er ook al flink op ingelezen. Heb dus even wat langer met die arts gepraat. Bleek dat hij niet eens wist dat er richtlijnen van de Inspectie Volksgezondheid zijn op het gebied van bijvoeding, en dat hij zijn advies baseerde op wat zijn moeder ook al deed. Dat de WHO 6 maanden adviseerde wist hij niet, hij dacht dat de WHO alleen iets met vaccinaties deed...Kinderartsen weten heel veel over ziektes bij kinderen, daar zijn ze voor opgeleid. Maar voeding voor kinderen betreft echt maar een paar uurtjes op al die jaren die ze hard studeren. Best wel jammer dat ze daar niet zoveel van af weten. Want het is gewoon een feit dat men tegenwoordig meer weet dan vroeger. Hoe dat zit met de rijping van darmpjes is echt iets dat pas de laatste jaren echt onderzocht is. 20 jaar geleden MOEST vroeg bijvoeden, omdat kinderen anders tekorten opliepen. Maar dat kwam omdat de kunstvoeding uit die tijd niet van de kwaliteit is die ze tegenwoordig heeft. De nadelen van vroeg bijvoeden had je natuurlijk vroeger ook (en we zijn ook niet voor niets van een generatie die flink last heeft van allergieen, darmklachten en overgewicht!), maar de nadelen wogen anders t.o.v. de voordelen: zonder bijvoeding leed een kind tekorten. Dat is nu niet meer zo, daarom wegen de nadelen veel zwaarder. Dat is natuurlijk iets anders met kinderen die echt op medische indicatie vroeger met bijvoeding moeten beginnen. Die heb je ook. Maar dan is er vaak heel wat aan de hand.
Aha dat wist ik allemaal niet. Het advies om te beginnen met bijvoeding heeft trouwens te maken met de verstopping van mn dochtertje. Sinds de overstap op flesvoeding hebben we te maken met ernstige verstopping. Alle middeltjes zoals extra water, olie etc helpen niet. Zelfs lactulose lage dosis doet zn werk niet. Dus ik gebruik nu chronisch lactulose voor haar. De kinderarts dacht dat het door fruit e.d. een stuk beter zou gaan. Dat is de gedachte erachter..
Hoe lang dat al is? Pff even denken..denk vanaf dat ze 8 weken was. Relactatie? Wat is dat? Weer beginnen met borstvoeding? Als je dat bedoelt, ik heb er wel over nagedacht maar dat is nu helaas te laat. Mn melk is echt bijna weg. Ik moest stoppen met borstvoeding vanwege de spruw. Het was echt niet meer te houden. Had alles geprobeerd (nystatine,daktarin,fluconazol voor mezelf etc) maar het ging gewoon niet weg. Heel vervelend voor mn dochtertje maar ook voor mij. Ik zag iedere keer weer op tegen de voedingen zodat ik op een gegeven moment heb besloten te stoppen. En het rare is dat de spruw toen heel snel is verdwenen. Waarschijnlijk ben ik heel erg candida gevoelig. Maar goed we zitten nu dus wel met verstoppingen. Dus het ene ongemak heeft het andere opgeleverd!
Relactatie is inderdaad het weer op gang brengen van je melk. Maar je bent al vrij lang gestopt. Om de verstopping te lijf te gaan hoef je trouwens niet terug naar volledige borst hoor, als je bijvoorbeeld af en toe 20cc kolft en dat geeft heeft dat vaak ook al een heel goed effect op de darmpjes. En spruw is ERG naar, daar kan ik helaas over meepraten En hebben jullie ook al verder gehydroliseerde voeding geprobeerd, zoals bijvoorbeeld peptie?
Relactatie is inderdaad het weer op gang brengen van je melk. Maar je bent al vrij lang gestopt. Om de verstopping te lijf te gaan hoef je trouwens niet terug naar volledige borst hoor, als je bijvoorbeeld af en toe 20cc kolft en dat geeft heeft dat vaak ook al een heel goed effect op de darmpjes. En spruw is ERG naar, daar kan ik helaas over meepraten En hebben jullie ook al verder gehydroliseerde voeding geprobeerd, zoals bijvoorbeeld peptie?
Nee peptie heb ik nog niet geprobeerd. Maar dat is toch voor koemelkallergie? Ik gebruik nu friso comfort. Heb Omneo ook al geprobeerd. Het lijkt me niet verstandig te vaak van voeding te wisselen. Ik zou kunnen proberen te kolven al betwijfel ik of er nog iets uitkomt. Verder kom ik net van het CB vandaan. Mn dochter kreeg haar 3e vaccinatie (zielig!). Heb ook nog even de voeding besproken. Ook van hun mocht ik fruit geven bijv. peer ivm de verstopping. De 6 maanden zijn richtlijnen zeiden ze en in sommige gevallen wordt aangeraden eerder te beginnen. In mijn geval dus. Ook over een maandje mag ik groenten gaan geven en als ze 5,5 maand is en hongerig genoeg mag er zelfs een fles afvallen. Maar dat zien we in februarie weer verder. Ik moest nu zo doorgaan..volgens hun groeit ze super. Alleen die verstopping he.......
Als je bij erge verstopping baat hebt met wat bijvoeding, dan zou ik het (als er geen allergiekans is) dat wel proberen. Dat is een van de medische indicaties dat het wel nut kan hebben. Hou het alleen wel goed in de gaten. Maar verstopping kan soms ook door een allergie komen.
dames ik geef mijn meissie ook sinds ze 12 weken is een lepeltje van de fruithap om haar ietwat te laten wennen en lekker dat ze het vind ik gaf het mijn zoon van 6 ook met 3 maanden en toendertijd zelfs een half potje met 3 maanden ik persoonlijk denk dat het niet heel veel kwaad kan mits je kind het natuurlijk ook zelf aangeeft. en statistieken sorry maar ook die kloppen niet altijd over een paar jaar veranderen ze het weer en mag het dan weer wel je moet het niet negeren maar daarnaast zeg ik vertrouw je instinct./
Ik snap jouw redenatie niet Rastagirl. Dan bedoel ik het gedeelte van 'over een paar jaar andere onderzoeken en dan mag het misschien wel weer'. Je moet het toch doen met de meest recente onderzoeken lijkt mij.
vraag me eingelijk af waarom veel meiden zo snel beginnen met bijvoeding. je kan toch nog lang genoeg fruit en groentenhapjes geven..waar komt die haast vandaan?