Hoi allemaal, Mijn moeder ontving vandaag een brief van de belastingdienst waarin benoemd wordt dat ze mogelijk erfbelasting moet betalen, nav het overlijden van haar vader afgelopen november. Ook staat er in dat zij de enige is die deze brief krijgt en dat zij andere betrokkenen moet inlichten. Mijn moeder heeft al decennia lang geen contact meer met haar ouders en zussen en broer (ivm mishandeling etc is de hele familie uit elkaar gevallen). Ze wist dus ook niet dat haar vader was overleden en de brief benoemt geen notaris of iets dergelijks. Wij vragen ons nu af wat zij hier mee moet? Is er hier toevallig iemand die hier verstand van heeft? Alvast bedankt! @Beheer als dit hier niet goed staat hoor ik het wel!
https://www.notaris.nl/bij-overlijden/erfenis-aanvaarden-of-niet/erfenis-verwerpen#:~:text=Als%20u%20de%20erfenis%20wilt,euro%20griffierecht%20(tarief%202021). Misschien helpt dit. En misschien ook conct met een notaris opnemen .
Hier kan ik al meer mee, bedankt! Notaris is momenteel financieel lastig, mijn moeder zit mentaal niet lekker en leeft van een uitkering.
Wat naar voor je moeder. Wij zitten hier nu ook middenin ivm het overlijden van mijn vader kerstavond. Een notaris kan erg duur zijn. Misschien is er al een notaris betrokken. Om dat uit te vinden, heb ik het volgende gevonden. "Door het raadplegen van het boedelregister kan je achterhalen welke notaris betrokken is bij de afwikkeling van de erfenis. Hiervoor benader je het boedelregister van de rechtbank. Dat is de rechtbank van de laatste woonplaats van de erflater. Dat kan via een schriftelijk verzoek." Ik zou daarnaast ook even contact opnemen met de belastingdienst. Stel je voor dat de anderen evt geld houden en niet delen met je moeder. De belastingdienst heeft een speciaal nummer voor nabestaanden. Als er een notaris betrokken moet worden, wat vooral handig is volgens mij bij erfenis beneficiair aanvaarden of afwijzen, kun je dat geloof ik betalen van de erfenis (als er genoeg geld is). Lijkt me sowieso wel handig in deze geladen situatie. Je moeder heeft sowieso recht op haar kindsdeel, als er geld is.
Hierboven zijn al goede tips gegeven maar mocht je moeder echt een notaris nodig hebben dan kan ze ook bij de gemeente een aanvraag doen voor bijzondere bijstand.Als het goed is kan je bij de gemeente ook een keer per jaar een inkomensafhankelijke toeslag aanvragen, hiervoor moet ze wel al minimaal 3 jaar een inkomen op bijstandsnivo hebben (max 120%).Misschien helpt dit mocht ze toch een notaris nodig hebben.