8 mnd en nog steeds weinig groenten/fruit

Discussie in 'Voeding' gestart door SaschaH, 4 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Beste meiden,

Een tijdje geleden ope de ik al een topic over mijn meiske die zo weinig groenten en fruit wil eten. Werkelijk alles (herhaaldelijk,langere perioden) geprobeerd maar echt eten wil madam niet.
    Nu vraag ik mij af of het niet aan haar maar aan ons ligt, in die zin dat ze te veel melk krijgt (maarja, als ze niet eet...)

Wellicht hebben jullie ideeën qua voorbeeldschema?
    Zo is het nu:
    06.00 (meestal eerder) wakker en fles 180+6
    Dan nog een uurtje slapen
    10.00 fruit (paar hapjes, so,'s niks, soms meer)
    10.30 fles 180 +6 want echt honger dan
    11.30 slapen
    12.30/13.00 wakker en wilde ik brood(of korst) geven maar blieft mevrouw niet. Wel lust ze een stukje liga met een paar slokken water
    14.00/14.30 180+6
    15.30 soms nog 45 min. slapen
    16.30/17.00 groenten, meestal twee a drie hapjes
    18.30 sinds kort papfles ipv gewone fles 180+6
    19.00 slapen
    Soms wil ze rond middernacht nog een klein flesje, we maken haar niet wakker.

Zoals je ziet, vrij veel melk in vergelijking met wat ik hier bij andere kindjes zie. Ik zou heel blij zijn met tips!
    Rapley, vers, potjes geprobeerd, drie dagen hetzelfde ook. Brood met boter gaat er niet in. Zonder boter ook niet trouwens. Verder is ze actief, tijgert de kamer door, speelt ook alleen.

Vast bedankt voor degene die een tip kan geven.

2. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ze gaan het vanzelf een keer eten denk ik. Als ze om 10 uur weinig fruit eet, maar wel een hele fles erna, dan ligt het niet aan de honger. Ik denk meer aan smaakwenning dat de tijd moet hebben. Geef meerdere dagen achter elkaar hetzelfde, zodat ze kan wennen aan de smaak. Of geen haar het fruit en de groente als ze echt honger aangeeft.

Overigens wel een tip.... liga kiezen boven brood is logisch want liga is zoet. Maar waarom geef je het? Ze vragen niet naar wat ze niet kennen. Als je altijd liga geeft, omdat brood niet gegeten wordt krijg je kinderen die geen brood lusten. Liga is totaal onnodig en heeft geen voedingswaarde.

3. fafa

fafa Niet meer actief

Geen tips, misschien wel geruststelling. Mijn oudste at minstens tot haar 1e verjaardag heel weinig. Ze vond alles wel lekker, maar na 3 of 4 happen was ze er wel klaar mee. Ze dronk gewoon veel liever (borst)melk.

Maar nu, 2 jaar later is het echt een groente- en fruitmonster. (En nog steeds dol op zuivel trouwens, maar dat beperk ik een beetje). Dus het kan zomaar vanelf goed komen... heb geduld, blijf aanbieden en maak van eten een gezellig momentje, zonder druk op hoeveelheden.

4. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Och meid, geef het tijd, geen haast. Mijn dl gong pas met 14 mnd fatsoenlijk eten. Tot 12 mnd is het toch BIJvoeding. Gewoon steeds aan blijven bieden en ze zal het ( hopelijk ;) vanzelf gaan doen). Probeer er ook geen druk op te leggen.

5. Cato1981

Cato1981 Actief lid

23 apr 2013
    422
    3
    18
    Mijn dochter is 8,5 maand en eet ook niet, 3 hapjes misschien met alles wat ik verder aanbied aan eten speelt ze. Ze heeft veel liever borstvoeding. Begrijp je frustratie maak mij soms wel, soms geen zorgen. Als ik zie wat andere kindjes eten dan heb ik soms het gevoel dat wij een hele fase achterlopen, maar aan de andere kant ze gaat vanzelf als ze er aan toe is eten. Heb heeeel veel tips gehad maar niets help het gaat niet om het soort eten maar vast voedsel/ eten in zijn geheel, ik geef haar gewoon de tijd. Groeit goed, leert goed, slaapt goed en is vrolijk dus ja wat wil je nog meer.

6. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Hoi,

Dank voor jullie reacties en tips, daar kan ik wat mee en het stelt me ook wel gerust. Fijn te weten dat dl niet de enige is die nog geen heel menu op peuzelt. Zoals Cato al zei, ik maak me dan wel, dan geen zorgen.
    Maar mag ik dan concluderen dat jullie ook van mening zijn dat het niet komt door een teveel aan melk?

Ik begrijp dat liga niets toevoegt, maar ik was erg benieuwd of die er wel in ging. Ze zal dit zeker niet standaard krijgen.

We blijven aanbieden en proberen!

7. Cato1981

Cato1981 Actief lid

23 apr 2013
    422
    3
    18
    Nee dat denk ik niet. Dat werd mij ook verweten je voed te veel daarom wil ze geen vast voedsel ... Heb een dag bijna niet gevoed maakte echt geen verschil. Dan zeggen ze weer je moet het twee dagen proberen, krijgt vanzelf honger en gaat eten ... Dit gaat tegen al mijn moedergevoel in en ik ben niet overtuigd hiervan denk echt dat het gewoon tijd vergt.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    Het ene kind maakt gewoon sneller de stap naar de combi borstvoeding/vaste hap dan de ander.
    Je zal zien dat er vanzelf een nieuw patroon komt :)

9. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Dank je wel. We w wachten af en blijven maar proberen. In elk geval prettig te vernemen dat het niet heel raar is.

10. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Oh wat fijn om dit te lezen!
    Onze zoon van ruim 7 maand eet eigenlijk ook nog helemaal niks. Stukjes, geprakt, gepureerd, potje, hij slikt nagenoeg niks door. En als ik dan lees dat sommige kindjes al boterhammen, pasta, rijst, vlees, etc. eten. Heb ik ook het idee dat we iets niet goed doen.

Bij mijn zoontje heb ik echter het idee dat hij nogal een sterk kokhalsreflex heeft. Sabbelen op een appel, banaan, wortel oid is prima. Maar wanneer er een stukje afbreekt, begint het kokhalzen tot overgeven aan toe...
    Ik kijk wel een beetje uit naar de dag dat hij het ineens doorheeft en gaat eten :)

11. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Zoals je leest, houd moed!
    Mijn madam blieft behalve groenten en fruit ook nog geen brood maar kreeg vandaag van grote broer een stuk stokbrood en dat wilde madam dan weer wel. Een beetje een luxedame uithangen :p

12. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Zoals al gezegd, is er absoluut geen haast bij. Maak je dus niet te druk, dat voelt zij ook en het moet wel gezellig blijven.

Eten jullie trouwens samen met haar? Dat gaf hier altijd de beste resultaten. Gewoon samen aan tafel gaan, voor het 10-uurtje met fruit of 4-uurtje met yoghurt of zo, en haar bij het avondeten ook gewoon bij aan laten schuiven en geven wat jullie eten. Weliswaar ongekruid, en allicht ook nog niet zomaar alles, maar wel dat ze ziet dat ze erbij hoort. Eten is ook een sociaal gebeuren. Ooit al gegeten in een verder leeg restaurant? Smaakte niet half zo goed hè? ;)

En zelf gaf ik tot ongeveer 1 jaar eerst één borst en meteen daarna fruit / groenten / brood, daarna nog de andere borst. Ik weet natuurlijk niet hoeveel ze exact dronk, maar zeker ook nog veel melk in verhouding tot de rest.

13. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Aanvulling: in het begin hebben ze vaak liever broodkorst / soepstengel / cracotte / stokbrood en niet het zachte van brood. Dat laatste plakt teveel aan hun verhemelte.

14. Cato1981

Cato1981 Actief lid

23 apr 2013
    422
    3
    18
    Heel herkenbaar, mijn dochter is bijna 9 maanden alles ook geprobeerd. Gaat er een stukje in haar keel, trekt ze wit weg en is het overgeven, schrik mij rot elke keer.
    Vind nu rust mede door de antwoorden hier dat mijn dochter vanzelf gaat eten als ze hier aan toe is.
    Kijk er ook naar uit :) vooral als ik andere kindjes fruit en brood zie eten en onze draak niet eens een hapje van een potje wil soms.

15. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Persoonlijk vind ik dat je wel veel eetmomenten hebt. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk. Zolang ze genoeg vitaminen binnen heeft en vezels is het denk ik wel ok. Ik denk dat je hiervoor beter op het CB kunt vertrouwen.
    Moest je toch willen dat ze meer groenten en fruit begint te eten, kan ik je vertellen hoe wij het gedaan hebben:
    In het begin tussen elke fles wat aanbieden om te wennen aan de smaak. Vervolgens stilletjesaan flessen opschuiven tot je ze kan laten vallen. Rond 6 maanden was zijn schema als volgt:
    8u: fles 210 cc
    10u: fruit
    12u: fles 210 cc
    14u: groenten
    16u: fles 210 cc
    19.30u: fles 210 cc
    De fles die er eerste er af ging was die van 16u en dan die van 12 u. Dan was hij wel verplicht van meer groenten en fruit te eten. Zeer fijn gepureerd natuurlijk. Stukjes pas later vanaf 8-9 maanden (fijne stukjes). Nu eet hij grovere stukken (14 maand)

Deel Deze Pagina