Eerste hapje

Discussie in 'Voeding' gestart door Cryptonism, 22 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn meisje is bijna 4 maanden en hoewel we het zolang mogelijk proberen te rekken ben ik bang dat ze toch best snel aan iets 'meer' zal toezijn.

Nu al zit ze bijna de hele dag op haar handen te smakken. Ze zit ook bijna aan de max. hoeveelheid in haar fles.

Nu vraag ik me een paar dingen af:

Die vier maanden, worden die gerekend vanaf de werkelijke geboortedatum? Mijn meisje is 7 weken te vroeg geboren. Reken ik dan nog extra zeven weken of niet.

Hoe zijn jullie begonnen met het eerste hapje? En maken jullie het zelf of doen jullie potjes?

Ik weet overigens dat we eerst starten met rijstebloem hoor.

Ik wil graag zelf haar voeding maken. Maar nu wil ik dat graag in grote delen maken en invriezen. Ik heb er geen ervaring mee dus zou heel graag jullie tips willen hebben.

Wat kan ik in grotere getale maken en invriezen.

Hoeveel doe ik per portie? En zijn er misschien handige bakjes voor?

Beginnen met fruit of groenten?

Nou, hoop vragen alvast. Beter alvast tijdig voorbereid. Dat geeft mij alvast een rustig gevoel :)

Bedankt alvast.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben begonnen met zes maanden, leek ons vroeg genoeg. Voorraden heb ik nooit gemaakt, ik gaf gewoon deel van het eten dat ik at (babyveilig gestoomd). Heb ook nooit gepureerd, dat hoeft helemaal niet als je met zes maanden begint. Potjes weigerden de te eten.
    Mij lijkt grote porties maken en invriezen alleen maar extra gedoe en geknoei eerlijk gezegd. Het ging bij ons echt moeiteloos, zonder extra inspanning of zo.

Rijstebloem heb ik nooit gegeven, zag het nut er van niet zo.

De meeste mensen die ik ken hebben de gecorrigeerde leeftijd gehanteerd bij het beginnen met hapjes.

Persoonlijk zou ik eerst gewoon melkvoedingen blijven geven tot het maxium echt bereikt is.

3. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Ik ben begonnen met fruit. Ze was toen 4 maanden, ze was er aan toe. En op aanraden van cb begonnen met fruit, voor het flesje.
    Ik had een potje gemengd fruit.

4. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik zou niet weten waarom je met rijstebloem moet beginnen?
    In jouw geval zou ik eerst de max hoeveelheid melk geven en dan nog eens verder kijken, dan ben je zo weer een maand verder. Die zeven weken zou ik er ook bij optellen dus die zou ik minstens nog afwachten.
    Op haar handjes knagen doet ze omdat haar speekselklieren beginnen te ontwikkelen en dat jeukt.

Wij beginnen met groente omdat ik denk dat hij beter eerst aan die smaken kan wennen dan aan het zoetere fruit. Dat is hoe ik het zie hoor, geen must.

Die witte bakjes van de blokker vind ik ideaal om in te vriezen. Die hele kleintjes van 200 gram ofzo. Ik Lees weleens dat mensen ijsblokjesvormpjes gebruiken voor puree.
    Ik vond invriezenbij mijn oudste altijd enorm smerig worden. Aardappel werd kleiig bijvoorbeeld en peer bruin :p.
    Daar heb ik dus geen geweldige adviezen voor :).

5. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    De onze was 10 weken te vroeg. Volgens kinderartsen hoef je niet te corrigeren omdat de darmen rijpen vanaf het moment dat het kind melk krijgt, maar wij hebben het wel gedaan. Kwestie van gevoel. Plus dat een ex-prematuur er motorisch ook nog niet altijd aan toe zal zijn met vier maanden ongecorrigeerd.

Begin met groente, gewoon af en toe een hapje, zonder enige vorm van druk. Fruit lusten ze doorgaans toch wel.

Ik maak alles vers met dat Aventapparaat. Uitvinding, dat ding. Je stoomt en kunt gelijk blenderen.

Ook wat het pureren betreft moet je gewoon goed naar het kind kijken. De onze kokte enorm op stukjes, altijd tot brakens toe. Ook daar kan een ex-prematuur dus wat eerder last van hebben maar het hoeft niet.

Succes.

6. adi

adi Niet meer actief

Mijn kinderen zijn ook 10weken te vroeg en waren met 4 maanden motorisch echt niet in staat om iets zinnigs te doen met bijvoeding.

we zijn gestart met bijna 6 maanden en toen moest nog alles pureren omdat ze niet konden zitten en geen stukjes naar de mond konden brengen.
    overigens hoef je qua voeding niet te corrigeren, darmen rijpen vanaf het moment dat er voeding in komt.
    mijn dochter heeft overigens pas 6-7 weken later (met ong 7,5 mnd) werkelijk iets doorgeslikt, ze snapte er eerst niks van.

ik lees net je zin over rijstebloem, dit is geen must hoor, rijstebloem voegt verder niet zoveel toe. Wij hebben dat maar een paar keer gegeven toen ze hier rota-virus hadden (was het enige wat binnen bleef)

7. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Hier gestart met 4 maanden, nooit rijstebloem gegeven.
    Ik ben begonnen met groenten (ik had van die olvarit potjes maar zelf maken kam ook)
    Ik zou met groenten beginnen omdat fruit heftiger is. En ik denk dat het goed is om kinderen eerst met groenten smaak te laten wennen ipv dat alles zoet is (mijn zoon id nog steeds dol op groenten)
    Aantal dagen hetzelfde geven. En der gaat in het begin echt niet veel on. Paar hapjes dus niet veel nodig. Zou gewoon wortels bijv koken eh pureren.

Daarna sperzieboontjes proberen ofzo... Bek pas bij 5 maanden begonnen met fruit

8. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ken je dit artikel?
    Die Zes Maanden
    Daarin wordt duidelijk uitgelegd waarom je beter kunt wachten, ook bij flesvoeding.

Onlangs is er wel een onderzoek gedaan waaruit bleek dat 4 maanden geen kwaad kon, maar dat was gesponsord door de drie grote kunstvoedingsfabrikanten. Dat maakt de uitkomst voor mij in elk geval discutabel.

9. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Hier ook begonnen met 4 maanden, eerst met groenten. Ik heb twee dagen achter elkaar een soort groente gegeven. Had hij er geen reactie op ging ik door met de volgende groente. Al vrij snel aardappel geprobeert en toen dus aardappel gaan mengen met een soort groenten. Na een week of drie ook fruit gaan geven op dezelfde manier. Ik geef alles vers. Het voor de groentehapjes zo een stomer en blender in een en dat werk super! Allen wil ik naar mate hij wat ouder wordt de stukken grover laten dus dan moet ik even uit vogelen hoe ik dat handig doe mat dat apparaat of dat ik beter kan gaan prakken.

Rijsebloem heb ik nooit gegeven. Het nut ervan is geloof ik door slapen (meer vulling) maar dat doet onze kleine al lang dus ik zag het nut daar hiet van in.

Ik vries trouwens ook in. Ik maak op een dag meerdere verschillende hapjes. Ik vries dit dan per 5/6 bakjes (gewoon van xenos) in en een dag van te voren haal ik het er uit. Wat ik invroes is 150 gram ongeveer en daar doet hij nu nog twee dagen mee. Ik haal de helft uit het bakje, schep het in een ander bakje en verwarm dat ene deel. Het andere deel blijft in de koelkast voor de volgende dag.

Heel veel suc6!!!

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het CB hier raadt invriezen niet aan. Vers gekookt/gestoomd is altijd beter. Met invriezen gaat er toch wat aan vitamines verloren. Misschien overdreven, maar het heeft mij er toch van weerhouden in te vriezen.

11. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dochter is 6 weken te vroeg geboren en we zijn met bijvoeding begonnen toen ze 6,5 maand was. Gecorrigeerd ca. 5 maand. Maar in het begin sloeg ik ook rustig een dagje of meer over als het even niet uitkwam of als ze sliep of weet ik wat. Het ging ook om minimale hoeveelheden.
    Maar eerder dan 6 maand wou ik per se niet. Met 4 maand beginnen zou ze gecorrigeerd nog maar 2,5 maand zijn, dat vond ik gevoelsmatig gewoon veel te vroeg voor bijvoeding.

Ik heb echter toch nooit gepureerd, ze at gelijk goed stukjes. Ook weinig gekokhalsd etc.
    Nu eet ze nog niet heel veel bijvoeding, maar wat ze krijgt lust ze wel en de hoeveelheden zullen vanzelf wel meer worden. Laat het een beetje aan haar zelf over.

12. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Dat wist ik dus echt niet! Heb het evennnagezocht en het klopt:

Vitamines: fabels en feiten - Sport in HOLLAND

Ik ga dus stoppen met invriezen....

Deel Deze Pagina