Hallo dames Mijn zoon is bijna 5 maanden en krijgt al bijvoeding. Nu krijgt hij in de ochtend altijd fruit en hij vind appel heel erg lekker! Normaal gesproken maak ik de 'appelmoes' zelf. Nu vond ik het handig om misschien van die kuipjes mee te nemen. Mag mijn baby al appelmoes uit een potje? Ik had nu toevallig mini moesjes van servero en daar staat op dat het 100% fruit is, puur appel. Wat denken jullie, kan ik dit gewoon geven?
Ik zou zelf gewoon een flinke hoeveelheid maken en invriezen ipv kuipjes. Er zitten namelijk toch vaak zoetstoffen in verwerkt. In mijn ogen kun je zeker nu hij smaken begint te ontwikkelen kun je het het beste puur geven, dus zonder zoetmakers enzo. En tuurlijk, hij gaat er niet dood van maar wat niet hoeft, hoeft niet
Er kan wel 100% fruit op staan, maar dit betekent niet dat dit echt alleen van 1 appel is. Als er bij de ingrediënten appelsapconcentraat tussen staat, moet je dit ook lezen als 'suiker' (net als glucose en fructose). Dit zijn verborgen suikers... (Zoek maar eens op google!) Je kunt veel beter een grotere hoeveelheid maken en dit in kleine porties invriezen. Zo heb ik dit op het begin wel gedaan.
Dat staat ook op de ingrediënten lijst van olvarit potjes. Ik dacht dat er 'gezonde suikers' mee werd bedoeld.
Al die suikers die je op noemt, zitten ook in een appel zelf: De suikers in een appel bestaan voor 10 tot 20% uit glucose en sacharose en voor 80 en 90% uit fructose. Fructose wordt langzaam in het bloed opgenomen. Dus of je nou zelf een appel tot moes kookt of zo'n cupje waar echt alleen maar (ongezoete) appelmoes in zit, maakt mijns inziens weinig uit.
Maar een appelsapconcentraat is dus geconcentreerd sap en kan wel van 10 appels komen omdat het water er deels uit is. Volgens mij geld het zelfde voor glucose en de rest. Niet te vergelijken met 1 appel dus. Misschien zelf eens vergelijken door het naast elkaar te proeven? Waarschijnlijk is het kuipje veel zoeter dan de verse. Ik zal niet gauw voor die kuipjes gaan. Is echt niet zo puur fruit als dat het lijkt.
Mijn zoon eet in verband met zijn allergie altijd waterijs of appelmoes als we een toetje eten. Maar inmiddels is hij zinnig genoeg hoor dat hij alleen appelmoes uit een pot lust en absoluut geen zelfgemaakte appelmoes. Ik zou dus wel zelf de appelmoes maken omdat het dan 'echt' is. Verder wat er gezegd werd over gezoet met appelsap inderdaad, daar zitten extra suikers in. Maar bij een uitstapje een keer kan het echt geen kwaad hoor, als verwennerij of gemak, alleen voor thuis zou ik zelf altijd zelf fruit maken.