Positieve dingen over het cb

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bloem82, 28 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Voordat ik moeder werd hoorde ik altijd veel negatieve dingen over het cb waardoor ik me al helemaal ging inschermen tegen de negatieve dingen die ik daar te horen zou krijgen.

Daarom open ik dit topic om positieve ervaringen uit te wisselen, zodat newborn moeders ook de positieve kanten zien.

Hier heb ik een fijne consultatiebureau, ze helpen je mee als je ergens mee zit en ze denken mee. Ook heb ik nog nooit commentaar gehad dat ik iets niet goed doe, ik krijg te horen dat ik het juist wel goed doe en dat maakt je als mama toch een stukje zekerder.

Als ik me bijvoorbeeld druk maakte dat mijn zoontje nog niet van de buik naar de rug rolde dan werd me verteld dat elk kindje het doet wanneer hij/zij er klaar voor zijn, ipv dat hij er toch wel laat mee was.

Laten jullie ook de positieve ervaringen horen? :D

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik krijg elke keer een vette veer in m'n reet dat ik nog steeds BV geef :D

3. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

hahaha had net in een topic gereageerd over het cb. Best wel een beetje negatief dat mensen best bang zijn. Ook ik keek er erg tegenop en vind het jammer dat het al zo moet gaan. Viel me mee. Ze waren wel vriendelijk en vond ze niet aandringen gelukkig. Ben wel benieuwd hoe ze zijn als je kindje niet groeit als volgens het boekje bijv. Ben maar 1x nog geweest moet volgende week voor tweede keer en dan krijgt ze gelijk haar eerste vaccinatie.

4. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Ik was ook al erg bevooroordeeld over het cb. En aangezien ik er voor gekozen heb om geen bv te geven had ik wel commentaar verwacht (was wel te laat maar toch). Maar niks, gewoon standaard die kleine nakijken en hij was goedgekeurd. Viel me dus heel erg mee. Maar ook ik ben nog maar 1 keer geweest, dus ik ben benieuwd.

Had overigens sowieso veel meer commentaar verwacht (bij de verloskundige, het ziekenhuis en de kraamzorg) over dat ik geen borstvoeding wilde geven, maar heb er van niemand wat over gehoord.

Gr. Rianne!!!

5. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Ik heb eigenlijk ook alleen positieve ervaringen met het CB. Ze luisteren altijd naar wat ik te vertellen heb en hoe ik het wil doen en soms geven ze dan tips hoe ik het op mijn manier kan doen en het toch iets makkelijker is ofzo.
    Ook leeft vooral de wijkverpleegkundige erg mee over hoe het met mij gaat en met mijn studie enzo. En nu wij uit elkaar zijn geven ze ook echt fijne respectvolle tips over hoe ik daar met mijn zoontje het beste mee om kan gaan. Ook de assistente is altijd erg aardig en betrokken.
    Toen ik nog borstvoeding gaf (10mnd) waren ze ook altijd erg enthousiast erover en zeiden ze altijd dat ze het zo knap vonden dat ik het toch allemaal maar deed, studie nieuw leven en dan toch ook nog zo lang borstvoeding geven. Ik kan eigenlijk zo snel niks negatiefs bedenken.

6. Willes

Willes Fanatiek lid

14 nov 2006
    1.127
    70
    48
    Ik ben ook positief over het consultatiebureau in mijn woonplaats. Ze geven goede raad als je erom vraagt en geven aan dat je vooral op je eigen gevoel af moet gaan. Dus geen dingen die opgelegd worden of ongevraagde adviezen hier. Ik ga er altijd graag heen.

7. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik vind het wel fijn dat je af en toe toch om raad kan vragen en heb het gevoel dat er wel goed geluisterd word. Alleen krijg je soms wat tegenstrijdige adviezen. Ik denk dat je vooral naar je eigen gevoel moet luisteren en het cb is een welkome aanvulling!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik ben ook blij met mijn CB, en dan vooral de verpleegkundige.. Arts is een beetje wazig, maar wel goed.

Mijn zoontje was rond de 6 maanden nogal aan de stevige kant, maar toen ze zijn menu hoorden vonden ze het wel prima. Met de opmerking "dat trekt straks wel bij als hij gaat kruipen/lopen".. En ze kregen gelijk.

Mijn zoontje liep pas met 19 maanden, net voor de CB afspraak. Maar ook bij de 14 maanden afspraak is er niks over gezegd, alleen dat het wel goed zou komen, gezien de kracht die hij wel in zijn benen had.

Nu loopt mijn zoontje nog achter met taal, op het minimum lijntje. Maar weer de opmerking dat het niet erg is, zolang hij het maar ontwikkelt. En dan met 3 jaar maar weer eens kijken of het al bijtrekt.

Verder ook vaak positieve dingen, ze gaan leuk met de kinderen om, de verpleegkundige masseert prikplekken waardoor we dan geen last hebben van pijnlijke benen. En gewoon goed meedenken met ons. Niet direct hun advies op tafel gooien, maar aanpassen aan onze situatie. En als je over iets duidelijk hebt nagedacht en het dus bewust anders dan het CB doet, dan is dat ook prima.

(de arts was een issue toen ze een opmerking over BV maakte terwijl dat mislukt is. Verder ook alles goed daar)

9. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Zitten wij bij hetzelfde CB? ;) Hier ook een goede verpleegkundige en een wazige arts...

Wat ik positief vond van mijn CB, is dat ik vóór het eerste gesprek (die intake die je krijgt als je net een kind hebt gekregen) werd gebeld door de verpleegkundige, omdat zij er achter was gekomen dat haar moeder de werkgever is van mijn vriend (snappen jullie 'm nog :D). In verband met onze privacy vroeg ze of wij er bezwaar tegen hadden dat zij langs zou komen, want anders zou ze een collega sturen. Dat vond ik erg netjes.

Verder heb ik nooit het idee dat het CB mij adviezen opdringt. Die arts is het wel eens niet met mij eens, maar dan brengt hij het wel humoristisch, niet drammerig.
    Aan het eind van het gesprek zegt die arts altijd tegen me: "U doet het prima hoor". Dat is zeker zijn standaardzinnetje voor onzekere moeders of zo :D maar het is wel aardig dat hij het gesprek zo afsluit.

Ze waren natuurlijk in de wolken met het feit dat ik vol goede moed aan de borstvoeding begon, maar toen ik ermee stopte heb ik geen enkel negatief geluid gehoord.

En verder... ik denk dat hoe onzekerder je zelf bent, hoe harder het bij je aankomt als het CB het niet met je eens is. Ik ben niet zo heel onzeker over hoe ik het doe, dus ik vind het allemaal wel prima... ik ga eigenlijk vooral heen voor het wegen en meten ;)

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Oh ja, toen ik nog bv gaf, en ik op een gegeven moment borstontsteking en spruw kreeg, belde de verpleegkundige mij ook een paar keer op om te vragen hoe het ging, en om extra tips te geven. Dat vond ik ook heel positief.

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.029
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Hier ook een prima CB. Toen Valerie 5 weken was zat ik er helemaal even doorheen. Ze huilde erg veel en wilde niet slapen. Heb toen veel tips gehad. De wijkverpleegkundige heeft dezelfde dag een boekje in de bus gedaan die ik mocht lenen. En ze belden regelmatig om te vragen hoe het ging.
    Nee hier echt niets dan lof.

12. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hier ook een goed cb. Lisanne kreeg een beetje een afgeplat hoofdje, dit werd met 2 maanden opgemerkt door de wijkverpleegkundige. Na 3 afspraken bij de manueel-orthopeed was het over. Gelukkig op tijd opgemerkt en ingegrepen. Ook belden ze in het begin bij de wat kleine moeilijkheden hoe het ging. Erg goede adviezen en begeleiding gehad. Ook zien ze ieder kindje als individu en niet gemiddeld.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat een héérlijk topic!

Hier namelijk ook een best CB. Of eigenlijk.. ik heb geen idee want ik sta na 5 minuten altijd weer buiten maar in ieder geval geen gezeur en geen onduidelijkheid. EN... erg belangijk ... de wachttijden zijn meestal zeer kort.

14. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Wij hebben een super CB. De afwijking die mijn dochter had hebben ze heel snel laten onderzoeken en ze hadden dus gelijk! Ze zijn altijd ontzettend lief en meedenkend. En nooit zeuren ze over dingen, ze geven advies!

15. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    mijn zoontje heeft 3 dagen in het ziekenhuis gelegen, daarvoor waren we naar de huisartsenpost geweest. belde de 2e dag de wijkverpleegkundige omdat ze in het dossier had gezien dat we met hem naar de huisarts waren geweest. ze wilde even weten hoe het nu ging! daarna een extra afspraak met haar gemaakt, omdat ze hem graag daarna nog even wilde zien en wegen!
    een top mens!

16. Cycaa

Cycaa Actief lid

15 jan 2008
    484
    0
    0
    In between jobs
    Zuid-Holland
    Hoi
    Ik ben ook erg positief over mijn CB. Ze zijn altijd erg flexibel in hun adviezen en luisteren goed naar mijn vragen en verhalen. Geloof ook wel dat het per woonplaats verschillend is maar ik ben in ieder geval blij met ze en ze zijn ook altijd erg lief voor mijn dochtertje

17. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Fijn dat dit topic er ook is!

En hoop dat degene die in dit topic nu gereageerd hebben inzien hoe irritant het zou zijn als iemand hier nu juist een negatief bericht over het cb zou zetten!

Superfijn datj ullie tevreden zijn!

18. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier ook alleen maar positieve ervaringen met het CB. Snap al die vooroordelen ook echt niet hoor:). Wij krijgen alleen maar complimenten hoe we het doen met die kleine

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Mijn dochter was bij de geboorte vrij flink, met haar 3870 gram, maar vind haar lijntje nu rond de -1 .
    TOen ze ook nog behoorlijk ziek werd met 6 maanden en zelfs afviel, was ik ook erg onzeker over haar eten en haar groei en zo. Dus toen stond ik meermalen op de stoep om te wegen en meten. Maar ze waren eigenlijk gewoon tevreden. Het afvallen had een duidelijke reden en daarna GROEIDE ze. Dat het niet heel hard was, daar moest ik me niet druk om maken, als ze maar groeide.
    Ik ben wat dat betreft echt goed opgevangen op het cb ook met tips en adviezen.
    Al bij het eerste bezoek, het was een vrij vage arts, maar ze had wel een goede tip, die ik nooit eerder gehoord had (hier ook niet). Dit was om 2 soorten luiers te gebruiken en bij iedere verschoonbeurt, de andere luier te gebruiken. Dit omdat het huidje van m'n dochter erg gevoelig was en bij de beentjes/liesjes vrij geirriteerd. Door 2 soorten luiers te gebruiken, met 2 soorten pasvormen, verbeterde dit enorm.

Verder rolde m'n dochter pas met 9,5 maand en even tevoren, was ik nog op cb en vroeg ik ook vrij bezorgd of dit niet erg laat was (hier hoor je toch altijd kindjes die zo snel zijn) maar ze wuifde het zelfs weg... Gelijk gerustgesteld dus :) .

Hier is 1 verpleegkundige die ik wat minder prettig vind, maar ach, het kan niet met iedereen klikken he :) . Ik ben echt ontzettend blij dat het cb bestaat! En vind het altijd erg leuk er naar toe te gaan. De info etc en m'n dochter kan weer even spelen met andere kindjes, lekker in haar romper rondbanjeren :)

20. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    ik heb nog nooit moeite met ons cb gehad, ik heb er juist wel t een en ander aan gehad, maar ik vertel ook niet alles hoor. vooral nu met ons de 2 baby dat allemaal wat moeilijker loopt vind ik er wel steun, maar dan wat je bij het ziekenhuis krijgt. nu ken ik ze ook al langer natuurlijk omdat de 1e ook al bij dezelfde cb ging. maar nee hoor geen kwaad woord over ze. en ze geven alleen maar tips, je hoeft ze niet op te volgen

Deel Deze Pagina