Afnemende productie door pil?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Aalbes, 11 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aalbes

Aalbes Actief lid

4 okt 2006
    118
    0
    0
    Ik heb ook een vraag of, naar mijn idee, afnemende productie. Onze dochter was gisteren vijf weken oud en ze krijgt borstvoeding. Dat ging altijd goed. Ze dronk genoeg. Normaal gaf ik 20 minuten de ene kant. Daar had ze meestal genoeg aan. Zo niet, dan mocht ze nog even naar de andere kant. De volgende keer begon ik met die kant.

Maar nu heb ik sinds eergisteren het idee dat ze niet genoeg krijgt. Ze drinkt eerst aan de ene kant. Daar ligt ze na een poosje alleen maar te sabbelen. Ze slikt niet. Of na 3/4 trekjes pas. Volgens mij moet ze vaak zuigen om wat te krijgen.
    Daarom naar de andere kant. Daar ongeveer hetzelfde. Volgens mij ben ik echt "leeg". Maar dan blijft ze nog huilen en happen. Echt honger, lijkt het.

Sinds vorige week ben ik begonnen met Cerazette. Die pil zou geen invloed hebben op de melkproductie.
    Mijn vraag is of dat toch invloed kan hebben? Of dat dat misschien tijdelijk is?
    Mijn borsten voelen ook niet meer zo "vol" als in het begin.

Vannacht kwam ze rond een uur of 4. Toen hadden we hetzelfde verhaal. Drinken ene borst, andere borst. Nog honger. Ik heb gisteren gekolfd, omdat ik vanmiddag een poosje wegmoet. Dus ik heb dat flesje maar gepakt. Daar heeft ze 40 cc van gedronken. Al met al bijna 2 uur bezig geweest.
    Andere vraag: Als ik het idee heb, dat ze niet genoeg krijgt. Kan ik dan nog wat kunstvoeding bijgeven?
    Of help ik mijn productie dan echt naar de Filistijnen?

Ik heb nu nog 80 cc borstvoeding staan. Dat is dus niet genoeg voor vanmiddag. Zometeen met voeden probeer ik nog wat te kolven. Maar ik heb een beetje het idee, dat ik haar voeding "opmaak" door het te kolven.

Over 6 weken moet ik weer aan het werk. Dan wil ik eigenlijk van de borstvoeding afzijn.
    Vind jij het misschien slimmer om alvast een of meerdere voedingen te vervangen door kunstvoeding. Zodat ik eigenlijk nu alvast begin met afbouwen?

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Het is natuurlijk een eigen keus maar weet wel dat het wettelijk is geregeld om te voeden of te kolven op je werk. dit hoeft dus geen reden te zijn om te moeten stoppen.

cerazette kan ook een kleine invloed hebben op je borstvoeding. echter zie je ook vaak rond de 6 weken dat mensen een "regeldag" krijgen.
    de behoefte van het kind neemt toe dus de productie moet iet opgekrikt worden.

wanneer je het kind gedurende een paar dagen vaker aanlegt zul je zien dat je productie weer toe gaat nemen. maakt niet uit of het komt door de pil waardoor je melkproductie iets is afgenomen of door de behoefte van je kind.

Let er wel op dat het kind wel goed aan de borst ligt. wanneer een kind alleen de tepel in de mond heeft of tijdens het drinken de borst gelijdelijk laat schieten dan lijkt het of het kind lang drinkt maar krijgt het niets of weinig binnen. hierdoor worden je borsten niet goed geleegd en neemt je productie ook af.

wanneer je je melkproductie af wilt bouwen voordat je weer gaat werken zou ik hier 2 weken van tevoren mee beginnen als je in ieder geval tot die tijd wel volledig borstvoeding wilt blijven geven.

Deel Deze Pagina