Hallo, ik ben op zoek naar meer informatie over chemotherapie/bestraling in combinatie met een pasgeboren baby. Ik ben zelf hoogzwanger en een zeer naast familielid start over 1,5 week met bestraling en chemotherapie. De kans is dus goed aanwezig dat de kleine komt wanneer deze persoon middenin de chemo zit. De vk vertelde ons dat een inleiding evt. bespreekbaar gemaakt kan worden bij de gynaecoloog, als we dit zouden willen. Op die manier kan deze persoon ook genieten van de kleine na de bevalling en wij ook, zonder de onrust die er nu aan vooraf gaat. Liefst wil ik gewoon weer natuurlijk bevallen, maar ben wel erg benieuwd wat de gevolgen zijn van een chemotherapie bij het bezoeken van een pasgeboren baby. Moet deze persoon dan een aantal dagen uit de buurt blijven? En mag aanraken/kussen wel?
Goedemiddag, volgens mij kan het geen kwaad. Pas alleen op met lichaamsvocht, zoals urine, speeksel en zweet, want daar kunnen een aantal dagen na de chemo nog stoffen bevinden van de chemotherapie. Dus knuffelen en aanraken mag gewoon. Bij bestraling ligt het er aan welke bestraling gebruikt wordt, dus dit kan je het beste navragen bij de behandeld arts. Succes en sterkte toegewenst! Groetjes Monique