8 weken en paracetamol uit blijven poepen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door teigetje1, 21 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant

Thanx, die hou ik in gedachte voor de volgende keer.

2. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Ik heb sinaspril (en nurofen trouwens ook) vloeibaar. Is ideaal en je kan het voor je al kinderen gebruiken, ook handig.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben zeker niet tegen PCM. Maar in de eerste post was geen sprake van koorts, het leek alsof het standaard na vaccinatie gegeven werd.

En overigens, bij 37,9 geef ik nog steeds geen PCM.

4. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

19 feb 2012
    3.224
    525
    113
    Het vloeibare mag volgens mij.pas vanaf 6 maanden..

Nog een tip de zetpil andersom inbrengen. Hier ook een uitpoeper en sinds ik het zo doe blijven ze erin

5. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Ze mag nog maar een halve pcm, dus andersom zal nu nog niet werken. Maar ook deze tip onthou ik voor evt de volgende keer. Thanx.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

als jullie een halve pcm geven .. snijden jullie hem dan wel in de lengte richting door?

Anders krijgen ze nl. alsnog de volle dosis, de pcm zit nl. in het puntje.

gewoon even met je vinger tegen de anus tegen houden , simpelste en meest makkelijke vind ik.

8. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    jip, altijd in de lengte doorsnijden (dat wordt toch altijd gezegd?).

Anus dichthouden levert hier 1 grote drama. Ik geef bv, dus heerlijke spuitluiers en madam krijst de hele hut bij elkaar, dat is ook sneu.

9. raspberry

Halve zetpillen geven moet je echt niet doen trouwens, dat doet volgens mij hartstikke zeer met inbrengen :(
    Gewoon de dosering van 60 mg even halen dan toch?

En paracetamol wordt beneden de 3 mnd afgeraden, maar kan indien echt nodig toch echt gewoon gebruikt worden.
    Jongste heeft hier in het ziekenhuis rustig de 120 gehad, toen ze 2 mnd oud was.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wat me opvalt is dat veel mensen zeggen: Heeft ze koorts? Dán geef ik paracetamol.

Terwijl dat zover ik weet juist niet hoeft. Koorts hoeft helemaal de graadmeter niet te zijn. Juist naar je kindje kijken: Heeft je kindje pijn, kan het niet slapen of niet eten door de pijn- dán kun je paracetamol geven. Koorts op zich is (over het algemeen) geen probleem. Ook niet als het 39 graden is.
    Dus wat ts deed is volgens mij juist goed. Haar kindje had echt last van de prikjes- prima, dan help je het door de pijn te verzachten en als dat niet lukt met lapmiddeltjes, dan geef je paracetamol.

Hier hielp het om de billetjes wat langer bij elkaar te knijpen, zodat de zetpil al gesmolten was... Na het 1e jaar zijn wij veelal vloeibaar gaan geven.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij koorts geef ik niet perse PCM. Pas als de koorts te hoog wordt (boven 39) of als de kleine er echt last van heeft. Ik geef het dus eerder bij pijn. Als het eten niet meer goed wil, of zoals bij mijn oudste zijn been helemaal pijnlijk werd, dan geef ik snel genoeg.

Hier was het genoeg om na de zetpil even de billen bij elkaar te knijpen en wat af te leiden. Daarna bleef hij wel zitten..

PCM doormidden snijden werd mij afgeraden. Het is nooit te zeggen of de PCM en de hulpstoffen netjes verdeeld zijn over de pil. Dus je zou teveel kunnen geven. Er zijn ook zetpillen van 60mg te koop als je iets zou willen gebruiken..
    Ik denk dat PCM-siroop onder bijvoeding valt, dat zou ik voor de 6 maanden niet zo snel doen..

12. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Dit. Geef het als het nodig is, geef het niet als het niet nodig is.

In mijn zoektocht naar de effecten van paracetamol op de effectiviteit van vaccinaties, kwam ik de volgende twee artikelen tegen:

Paracetamol ter voorkoming bijwerkingen verlaagt de respons op vaccinatie - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
    Paracetamol verlaagt de respons op vaccinatie - Nationale Zorggids
    Zo te lezen verlaagt het preventief vooraf innemen van een paracetamol, de effectiviteit van een vaccinatie gegeven aan een jongvolwassene. Achteraf paracetamol innemen heeft er schijnbaar geen invloed op. Wel jammer natuurlijk dat er alleen jongvolwassenen zijn onderzocht.

Wat ik niet snap, is de Nederlandse obsessie met anaal temperaturen en anaal toedienen van medicatie. Ik heb zelf zeer onprettige herinneringen aan anaal temperaturen en de zetpil. Als ik in Nederland woonde, zou ik dan ook op zoek gaan naar alternatieven.
    Hier gaat medicatie oraal via een spuitje zonder naald, en temperaturen gaat via het oor, zelfs al vlak na de geboorte.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Akkoord. Alle (kinder)artsen die ik al gesproken hebben, raden vloeibare vorm aan. Vanaf de geboorte. Omdat je zo een precieze dosis obv gewicht kan geven, en niet een gok obv leeftijd of erger nog: door een suppo doormidden te snijden! Ik vind dat eigenlijk behoorlijk riskant, zo gokken met doseringen.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het ziekenhuis waar ik ben bevallen van mijn jongste temperatuurde met een speciale thermometer mijn dochter onder haar arm. Ik vind dat zelf ook veel fijner en die thermometers zijn uiterst nauwkeurig.

Mijn oudste dochter gaat helaas spugen van die mierzoete PCMsiroop, dus dan maar een zetpil.

15. raspberry

Paracetamol is medicatie en dat geef je als het nodig is en als het niet nodig is, geef je dat niet.
    Als medicatie onder bijvoeding gaat vallen, hebben onze kinderen vanaf week 3-4 al bijvoeding gehad... ;)
    Bijvoeding is dat wat bedoeld is om je kind mee te voeden. Medicatie is niet bedoeld om je kind te voeden.

@Raket: ik heb wel duidelijk waarom ik liever anaal geef: het belast het maagdarmsysteem niet. Onze jongste heeft veel medicatie moeten gebruiken, allemaal in orale vorm, en dat heeft haar maagdarmsysteem zo enorm belast dat we daar nog steeds de gevolgen van ondervinden. Veel medicatie voor jonge kinderen wordt opgelost in vloeistoffen die echt niet grappig zijn en maag en darmen echt enorm belasten.

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat bedoel ik eigenlijk ook. Je stopt iets in de darmen waar ze eigenlijk nog niet klaar voor zijn. Zeker met alle hulpstoffen ook er in. Dan kies ik ook liever voor anaal..

17. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik zweer bij de vloeibare PCM. Met een spuitje (dat erbij geleverd wordt) in de mond spuiten en klaar. Minder lastig voor het kindje en het smaakt zoet.

18. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Vloeibaar mag vanaf 3 maanden net als gewone PCM. En is echt geen bijvoeding! (Wordt hierboven geschreven)
    Mijn dochter was prematuur en is volgestopt met PCM voordat ze de 40 weken bereikte.. zodoende heb ik me van die leeftijdsgrens van drie maanden nooit veel aangetrokken.
    Ik geef ook bv en zie hier geen geen probleem in hoor.
    Wat raket schrijft: waarom perse anaal als een kindje het slecht verdraagt? Hou er zelf ook bepaald niet van, brrrr

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik lees nu al een paar keer 'mijn kind als prematuur', 'bij ons in het ziekenhuis' etc.
    Sorry, dat vind ik echt niet in deze context passen.
    Iets geven op medische indicatie, door een arts, als het echt niet ander kan, vind ik echt iets anders dan 'zelfmedicatie' thuis.
    Tuurlijk is paracetamol niet goed voor kinderen onder de drie maanden. Het wordt niet voor niets afgeraden.
    Een echte medische indicatie in combi met PCM gebruik vind ik iets heel anders.

20. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Daar heb je wel gelijk in eigenlijk..
    Anderzijds denk ik inderdaad wel door deze ervaring dat een babydosering PCM geen kwaad kan. Hierbij weet ik van mezelf dat ik sowieso niet snel PCM aan m'n kinderen geef

Deel Deze Pagina