Mijn kleine meisje van 14 mnd gaat opeens zó vlug met haar woordenschat! Het is net een spons, dagelijks komen er veel woorden bij. Nu ben ik heel benieuwd of dit bij jullie ook zo is? Ik kan er zo van genieten, ze kan b.v. een aapje nadoen, zo grappig!
hier ging het ook zo. en de reden ervan; dora en diego kijken. daar steekt ze zoveel van op. ook lezen we veel boekjes. ze heeft inmiddels een woordenschat van over de 150 woorden.
Wat knap! Martijn praat zo goed als niet.. Hopelijk barst er binnenkort een woordenstorm los, vind het wel jammer dat hij nog niet praat.
knap hoor!!!!! maddi praat ook nog niet zo vlot jammer genoeg. heeft vanochtend wel kikker leren zeggen..hij zegt dan kieka. we zaten het boekje van kikker te lezen.
leuk he? Tygo doet een poes- maaaaauuuuuuwwww een auto- brrrrrrrrrrrr en als ik vraag wat het konijntje doet gaat hij heel schattig zitten snuffen met zijn neus..
Hier gaat het in fases. Hij heeft dan opeens een stuk of 5 nieuwe woordjes en dan stopt het weer en gaat hij iets anders ontwikkelen (zoals nu met bestek leren eten). Hij praat dan ook meteen een stuk onduidelijker.
Hier een paar woordjes, die nog niet heel duidelijk te verstaan zijn, maar wij weten wel wat hij zegt. Hij is denk ik meer bezig met zijn lichamelijke ontwikkeling.
Layla had dit ook en ik zou zeggen, goed stimuleren! Veel tegen haar praten, (ook dora als tip), veel zingen.. Layla is nu echt ruim een jaar vooruit met haar taal!
Ja herkenbaar, ik tel de woordjes inmiddels niet meer want eigenlijk zegt ze nu gewoon alles na althans ze doet een poging Afgelopen maandag waren we in de dierentuin en toen zei ze "ingwing" (pinguin) zo schattig. Inmiddels maakt ze ook zinnetjes met 2-3 woordjes en zegt ze dingen als "zondheid" als we moeten niezen Ik vind het allemaal zo cool om te zien wat er aan taal uit zo'n klein mensje komt Geniet er maar van!!!
Nou, knap hoor. Nog even en je bent de hele dag 'echt' met haar in gesprek! Je hoort het wel vaker hoor. Sommige kindjes gaan echt heel snel. Mijn zoontje praat nog niet zo veel. Gewoon heel weinig eigenlijk. Wil niet zeggen dat het stil in huis hoor. Absoluut niet. Hij oefent de hele dag met schreeuwen en lawaai maken. Hij heeft het te druk met lopen, rennen, klimmen en klauteren. Daar is hij momenteel heel goed in. Hij zegt wel een paar woordjes:aai, hoi, papa, mama, boe!, zegt dierengeluiden (bij de verkeerde dieren dan wel, maar ach, oefening baart kunst). Maar nee, hier dus niet zo'n spons. Misschien dat dat nog komt. Hij zal vast ooit gaan praten, maar in welk tempo, dat weet ik niet.
Bij Martijn is het zo dat hij wat later is met dingen kunnen maar als hij het kan doet hij het ook meteen goed.
Geloof me, over een paar maanden heb je spijt dat je dat gezegd hebt . Mijn zoontje was best laat met praten (bijna 2), maar nu praat ie de oren van mn hoofd hihi..
Hier een dreumes van bijna 15 maanden. Nu ze kan lopen gaat ze opeens ook weer veel meer zeggen. Daarvoor een paar woordjes en nu zegt ze er binnen no time al heel wat meer. Idd het idee dat er elke dag zowat bijkomen.
Heel herkenbaar! Ze herhaalt echt alles, en na een paar keer herhalen zegt ze het ook zelf. Hoppa, weer een woord geleerd! Ze heeft nu in 2,5 maanden meer dan 30 woordjes geleerd Ik zit nu te "wachten" op het eerste zinnetje, want ze kent al heel veel woordjes/gebaren die ze zou kunnen combineren, en soms doet ze dat al een klein beetje, maar niet helemaal aan elkaar gekoppeld. Ben erg benieuwd hoe snel het gaat. Julia liep al heel vroeg, dus die heeft gewoon nu echt de tijd er voor gevonden om te gaan praten. Voor haar verjaardag zei ze alleen papa en bah/bap (lamp en vies).
Leuke reacties! Het is dus heel verschillend. Ze leert iedere dag wel 5 nieuwe woorden erbij, en dat voor 14 mnd oud. Ze kent de boerderijdieren & geluiden, al flink wat 'wilde' dieren en verder begrijpt ze: Pak maar een boek, ga maar zitten/liggen/lopen, loop naar de stoel, we gaan naar huis, waar ga je naar toe. Auto, uit, in, op, eten, hap, bus, kus, opa, oma, staart, brood, drinken, vork, beker, fles, lopen, zagen (van het liedje), hoera, vliegtuig, koek, huis en zo kan ik nog wele even door gaan.
Hier ook een echte 'spons'. Inmiddels praat ze bv complete telefoongsprekken na. Het is ook met ongeveer 12-13 maanden begonnen. Daarvoor zei ze al wel wat woordjes, maar vanaf die tijd leerde ze tientallen woordjes per week. In het begin maakte ze nog veel eigen woordjes, maar nu spreekt ze alles uit zoals het hoort. Ook moeilijkere woorden, zoals maccaroni en elastiekje. Zinnetjes maken doet ze sinds een aantal maanden. Met een maand of 14 begon ze met 2 woorden te spreken, nu maakt ze met gemak zinnen met meer dan 5 woorden. Ze kan ook veel liedjes helemaal zelf zingen (poesje mauw, olifantje in het bos). Het is enorm gezellig. En heel handig ook! Motorisch gezien is ze misschien wel wat minder snel, ze kon wel met 13 maanden lopen, maar bouwt pas sinds een aantal weken zelf torens met blokjes.. Ieder kind z'n eigen tempo, maar ik ben trots op onze snelle prater..