Een tijdje geleden was hier een onderwerp over alleen spelen van mij. Ik heb de tips uitgeprobeerd, maar het werkt nog steeds niet. Om gek van te worden: mijn zoontje van 1,5 wil niet alleen spelen. Als ik even iets wil schoonmaken, de was wil ophangen of even rustig op de bank wil zitten, lukt het me niet hem alleen te laten spelen. Hij gaat dan huilen, drammen, krijsen, zielig doen. Als ik het negeert wordt Hey erger erger erger. Als ik hem help ergens mee te gaan spelen, doet hij dat lief tot ik wegga. Dan begint het brullen weer. En wat ik verder ook probeer, het helpt niet. Overigens geldt dit alleen voor dingen waar ik hem niet bij wil hebben. Wat gevaarlijk is. Was ophangen is bij open trapt. Schoonmaken is met spul wat hij natuurlijk niet mag binnen krijgen. En ik heb zijn middagslaapje nu zelf ook nodig voor wat rust, dus dan wil ik niet alles in die twee uur moeten doen, wat ik tot nu toe altijd deed. Iemand een idee?
Traphekje plaatsen zodat hij je wel kan helpen. Ondanks dat het erger wordt als hij dramt dus toch niet reageren want hij weet dat hij je zover krijgt. Als het erger wordt misschien toch een time out geven of op zijn billen zetten als hij te ver gaat. Plan in de ochtend en in de middag een activiteit voor z'n tweeen zoals knutselen, puzzelen, naar de speeltuin enz. Als je zijn gedram en gedoe blijft voeden met aandacht en zijn zin geven dan zal het nooit ophouden. Positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren en evt time out.
Ik lees mee, want hier is het ook een probleem! Ik heb dus idd wel een traphek op zolder zodat hij mee kan met de was ophangen. Verder heb ik nog weinig oplossingen! Wat hier wel helpt is ondertussen kinderliedjes opzetten en meezingen, maar ja... of dat bij jou ook helpt? En wat schoonmaken betreft: ik zet de schoonmaakmiddelen dan altijd hoog op een kastje waar hij er niet bij kan maar ik wel. Dan scharrelt hij wat om me heen, soms ook met een doekje want dat is reuze interessant. Ik heb zijn slaaptijd ook tot mama-rusttijd gebombardeerd, groot gelijk heb je!
tipje voor 'meehelpen met schoonmaken' - geef je kind ook een doekje/sponsje en emmertje met een beetje water en als het ook 'sop' moet hebben in het emmertje zoals jij, gewoon een beetje handzeep of badschuim er in ofzo.
Bedankt, meiden! Negatief gedrag negeren, goed gedrag belonen heeft niet zo heel veel zin op het moment. Meneer is oost-indisch doof voor zo'n beetje alles wat we zeggen (ook positieve dingen). En een traphekje plaatsen kan hier niet, we hebben een vreemde trap. Vandaar ook dat hij een traphekje in zijn deuropening heeft, hij kan dus alleen op zijn eigen kamer spelen. Een vaste activiteit 's ochtends en 's middags hebben we al. En hoe bewust ik hem ook aandacht geef en zeg: mama gaat nu even met jou spelen (of erbij zeggen dat ik straks even ga schoonmaken en dat hij dan even alleen moet spelen - maar nu is mama er nog even bij jou) het helpt allemaal niets... Vandaar op zoek naar de gouden tip (En een emmertje en doekje heb ik ook wel eens geprobeerd, hij kiepert het om en dan is de lol er vanaf, dus ik wacht weer even tot hij beter snapt hoe het werkt )
als eerst: GEFELICITEERD! Ik zie aan je banner dat je net zwanger bent! Wij ervaren het ook, behalve al we buiten zijn. Dan kan ze best goed alleen spelen. Daar mag ze ook kliederen van mij. Hier is het vooral tijdens het koken een drama. Ze hangt continu aan mijn been. Echt met haar armen om mijn been geklemt. Heel vermoeiend en nog gevaarlijk ook. Ook hier zijn de slaapjes even rust-momentjes. Gouden-tip? Ik hoop dat die voorbij komt!
O sorry maar ik moet hier toch wel een beetje om lachen. Zie het even voor me.. Snap dat het voor jou allerminst lollig is zo.. Heb helaas geen gouden tip, hier is het alleen spelen ook een probleem geweest maar nu vermaakt ze zich prima in haar eentje (al is mijn dochter wel wat jonger hoor). Problemen kunnen natuurlijk over een tijdje weer komen als ze wat ouder is, dat besef ik me wel degelijk. Het enige dat ik kan bedenken is misschien muziek of een DVD aanzetten, maar waarschijnlijk denk ik nu veel te makkelijk en denk je "Pff, wat weet zij nou.." dusss... Heel veel sterkte ermee, ik hoop echt serieus voor je dat iemand hier de gouden tip heeft!
Geen idee meid, mn dochter kon ook nooit alleen spelen....dat kwam pas na haar 2e jaar. En mn zoon kan kort even spelen maar dan hangt ie weer aan mn broek. Tja komt vanzelf wel goed...heb me erbij neergelegd en ga er lekker vaak op uit met zn allen en doe huishoudelijke taken als ze slapen of savonds of als man er is. Sorry heb dus geen gouden tip want ik denk niet dat ie er is.
Ik heb in het peuterdeel een tip van iemand gelezen: een kookwekker zetten. Heb m zelf nog niet geprobeerd (moet nog een kookwekker kopen ) en weet ook niet of je kindje daar nog te jong voor is. Maar proberen kan geen kwaad, toch? Maar hier hetzelfde probleem dus en hij is al bijna 2,5..
Proberen kon hier zeker wel kwaad Ik had de kookwekker ook gezet en gezegd: als de wekker af gaat, dan komt mama weer met jou spelen. Tot die tijd speel je even alleen. Dat ging niet zo best natuurlijk, hij snapte er niets van. Maar toen de wekker af ging schrok hij zo verschrikkelijk, hij brulde het uit. Het heeft een tijdje geduurd voor ik 'm rustiger had en elke keer dat hij het ding nu ziet wordt hij weer bang. Oeps
Hier zet ik dochter met speelgoed in de box. Ik doe ondertussen de dingen die ik wil doen en spring dan om de paar minuten even bij haar binnen. In het begin wat vaker... dus ik ga naar de keuken.. vul daar mijn emmer en kom terug. Maak haar aan het lachen.. in de trant van ' kiekeboe ' , loop terug en start het volgende.. bijv. de doekjes uit de kast en de emmer naar de plek waar ik hem wil hebben verplaatsen. Laat mezelf weer even zien.. en ga weer weg. Dit herhaal ik meerdere malen.. en telkens dus wat langer. Als ik hier de was op ga hangen... dan haal ik eerst de was uit de machine.. ga dan naar mijn dochter.. loop vervolgens weg met de mededeling dat ik zo terug kom. Was ophangen... en terug naar mijn dochter.. in het begin vond ze het vooral erg grappig dat ik telkens terug kwam.. stond me al staande op te wachten.. en nu gaat ze terug zitten als ik geweest ben en gaat spelen.
- bied maar een paar speeltjes aan (en houd de andere achter de hand, zo is het na een tijdje opeens 'nieuw' en interessant) - elke dag even in de box, maak de box interessant door steeds een andere indeling te maken (hang eens iets op of doe stoffen blokken tussen de spijltjes) - in de kinderstoel erbij zetten zodat ze mee kunnen kijken - bij oudere kinderen kun je gerust een afspraak maken en de kookwekker zetten, als de bel gaat gaan we weer samen spelen (dit kun je steeds uitbreiden, begin met 3 min) - maak een knus speelhoekje, bv een kleed naast de bank - geef complimentjes - wissel het zelf spelen af met even een boekje lezen of samen een toren bouwen etc. - geef iets nieuws bv een pollepel, plastic dekseltje, doosje met rijstkorreltjes wat rammelt of iets anders wat ze nog niet kennen - kleine stukjes rijstwafel in een bakje, zijn ze ook even mee zoet - muziekje aan voor de vrolijke sfeer Kinderen van deze leeftijd hebben een erg korte concentratieboog c.a. 10/15 min. Als ze 4 jaar zijn is dit 20 min. Houd daar rekening mee met je verwachtingspatroon! Veel succes ik hoop dat jullie er iets aan hebben
Dat is wel een idee Libelle, steeds weer je laten zien. Dat deed ik vroeger ook, geen idee waarom niet weer eigenlijk. Ik denk omdat hij direct al begint te piepen en ik direct geïrriteerd ben (ja, hormonen geloof ik, sinds ruim een week is m'n geduld niet meer wat het is geweest). Sinds ik hem 's ochtends in de box doe en even tv laat kijken (terwijl ik rustig mijn boterham eet), vindt hij de box weer leuk. Wellicht ook een tip voor andere mama's: als je zelf wil eten, je kindje even in de box tv laten kijken (dvd van nijntje doe ik erin of ik laat hem naar baby tv kijken) en dan heb je even lekker rust
Hier maak ik er een gewoonte van dat hij s'morgens in de box gaat, van ontbijt tot koffie ( of nadat zus naar school is gebracht tot koffie ) omdat het een vaste gewoonte is, gaat hij ook echt spelen in de box, en dan doe ik de dingen die ik boven of zonder hem moet doen, ik laat me niet zien (want dan wil hij er uit) maar laat wel mijn stem horen. Als hij echt niet wil, dan wil (hoe onpedagogisch) een crackertje of koekje wel eens afleiden. (ik zorg dat de inhoud van de box regelmatig ververst wordt, opgeruimd is als hij erin gaat en niet te vol)
Je zegt dat hij het emmertje met water omgooid, maar waarom maak je zijn doekje niet nat (vochtig) en in het emmertje niets. Daar het doekje in doen. Misschien is dat een oplossing. Dan kan hij je toch nog helpen. Wat betreft je was ophangen geef hem in zijn kamertje een paar knijpers en een shirt of iets waar hij de knijpers op kan doen. Dan zeg je mama gaat de was ophangen. Ga jij het shirt ophangen?
ik ben normaal gesproken geen voorstander van tv bij kleintjes, maar de k3 dvd werkt hier als een tierelier. madame gaat dansen, zingen, knuffels moeten dansen, etc en is een uur zoet.