Onze zoon van 1,5 eet erg goed. Hij heeft wel zijn buien maar over het algemeen eet hij elke avond gewoon zijn eten op en zijn yoghurt. Hij vind het nog helemaal niet interessant om zelf te eten en moet ook wel een beetje afgeleide worden, dan dat alles op het eten is gefocust. Dus ik geef hem een boekje of een lepel en een bakje en ondertussen geef ik hem dan hapjes. Is het erg dat ik nog steeds op deze manier eten geef? Moet ik dit veranderen? Zelf denk ik da zodra ik beter met hem kan gaan communiceren en hij beter begrijpt ik hem dat wel kan uitleggen, dat hij moet gaan eten en spelen later is. Is het erg dat hij nu nog leest/speelt tijdens het eten? Ik heb altijd het gevoel dat andere kinderen zo netjes eten aan tafel!
Wij hanteren de regel dat er niet gespeeld wordt onder het eten, dat hebben we vanaf het begin zo gedaan. Mijn dochter (21 maanden) eet meestal zelf, met de handen (bepaalde dingen zoals macaroni voeren we haar) en sinds kort wil ze steeds vaker zelf met de lepel eten. Dat gaat natuurlijk nog voor geen meter, maar nu doen we het dan samen en dat gaat prima. En tja, is het "fout" dat het bij jullie gaat op de manier zoals jij die omschrijft. Nee, ik vind het niet fout, wat is fout. Als jij/jullie het zo prima vindt/vinden, dan is het toch goed. Maar wil je toch iets veranderen -> eet hij ook niet zelf als je gewoon een bordje met aardappels, groente en vlees bij hem neerzet?
Nienke wilde ook niet zelf eten totdat ik haar een vorkje in de handen gaf. Kennelijk vind ze met de handen eten vies want als ik een stukje aardappel,groente of brood aan haar vorkje prik stopt ze zelf haar vorkje in haar mond. Misschien een idee om te proberen?
Hier probeert tycho ook steeds vaker met zn lepel en vork te eten. De ene dag gaat het beter dan de andere hahaha. Als hij wat "vervelend" is dan geef ik hem met een andere lepel zelf af en toe wat happen zodat hij wel voldoende binnen krijgt. Wij laten Tycho niet met speelgoed spelen terwijl we aan het eten zijn. maar als dat voor jullie wel werkt dan is het prima toch? xxx
onze beide kids mogen wel met iets kleins spelen of een boekje lezen aan tafel. hier eten ze dan stukken beter, dus ach waarom niet! gezellig is het nog steeds en dat vind ik toch wel het allerbelangrijkste dat het eten aan tafel gezellig is met zijn allen!
Hier geen echt speelgoed of boekje. Maar ze heeft wel haar eigen bakje en een lepel en vork. In het bakje doe ik elke keer wat eten en dan probeert ze dat zelf met haar vork en anders met haar handen (ik stop niet gelijk het hele bakje vol, want ze wil het namelijk nog wel eens omkeren of op de grond gooien. anders wordt het zo een zooitje ). Dus spelen met haar bestek en bakje vind ik prima. Speelgoed wordt alleen maar vies... dat is meer mijn insteek.
Hier móet van meneertje Bumba op de tv zijn, anders gaat de mond gewoon niet open. Met Bumba op tv eet hij wel zijn portie op... dus sja.
Thanks iedereen. Ik heb niet echt problemen met het feit dat hij nog niet zelf eet. Dat komt inderdaad wel Het gaat vooral erom of ik er fout aan doe dat ik hem een boekje of speeltje geef. Als ik dat niet doe dan doet hij zijn Mond niet open en gaat hij met zijn handen zwaaien en slaan op het bord. Terwijl met een boekje hij zonder enige problemen gaat eten. Zal ik het nu al moeten afleren of lekker laten doen en zodra je beter kan communiceren met hem het afleren en het hem uitleggen.
Wat voor jou werkt moet je gewoon doen. Uit ervaring weet ik nu dat rituelen best makkelijk om te vormen zijn. Maar ik zou wel beginnen met zelf gaan eten. Dat hoeft heus niet altijd meteen met een vork. Ze mogen het eerst ook gewoon lekker zelf pakken met de hand. Julian eet al vanaf hij 9 maanden was mee aan tafel en zelf. Gewoon eerst met de handen en nu met vork en lepel. Dat gaat goed. Hij eet net zoveel als zijn zus. Natuurlijk niet even netjes, ha ha
Ik leg er altijd een lepel of vork bij. En dan neemt ie 1/2 happen en dan vind hij het wel weer makkelijk als mama het doet. Boterham eet hij trouwens wel zelf
Onze zoon eet inmiddels alles zelf. Een lepel met bijvoorbeeld yoghurt of appelmoes op een handige manier in zijn mond krijgen, vind hij nog wel lastig. (Vaak gaat de lepel er ondersteboven of diagonaal in.) Hij gebruikt het liefst zijn vork (ook voor bijv. rijst ) maar hij eet ook nog wel met zijn handen. En dat doen we in principe altijd aan tafel. Alleen fruit eten doen we soms tijdens de Teletubbies. Tja, goed of fout... geen idee. Ik vind het wel handig dat hij gewend is aan tafel te zitten en zelf te eten. Vooral als er anderen mee-eten of als we uit eten gaan. Dan hoef je niet steeds bezig te zijn hem te voeren of te entertainen. En als het een beetje meezit, hoeven we hem dadelijk niks af te leren. Maar als jij het zo prima vindt, is het goed toch? Ik vraag me af of hij niet 'moeilijk' gaat doen als je op een gegeven moment 'ineens' zegt dat hij niet meer mag spelen of lezen aan tafel. Maar ja, dat lost zich dan wel weer op toch?
Fout of niet, dat woord zou ik niet kiezen, maar ik vind zelf wel dat de aandacht bij het eten moet, en niet 'afgeleid' een bordje naar binnen lepelen. Dat lijkt me hetzelfde als eten voor de TV en voor volwassenen waarschuwen ze daar toch voor, dat je dan meer eet als nodig is en overgewicht van kan krijgen?
Hansje, ben blij dat ik niet de enige ben... Er komt anders echt geen hap naar binnen. Voor overgewicht ben ik niet bang, hij weet dondersgoed dat hij zit te eten, en geeft ook goed aan wanneer hij echt vol zit.
Als het voor jullie zo goed werkt, prima toch?? Onze dochter eet wel zelf met de handen en yoghurt sindskort zelf met een lepel. We eten altijd aan tafel, tv uit en niet spelen tijdens het eten (dus papa en mama ook geen krant lezen of telefoon). Van begin af aan zo gedaan dus ze weet niet beter Volgens mensen uit mijn omgeving ben ik te streng daarin maarja dat is dan maar zo.. ik durf met mijn dreumes gerust uit te gaan eten en hun niet
Dat klopt, als je voor de tv eet, schijn je veel meer te eten dan als je niet voor de tv eet. Je aandacht is er niet bij en de prikkel dat je eigenlijk al vol zit, krijg je te laat. En dat werkt zowel voor volwassenen als kinderen zo. Maar goed.. als je kindje anders niet eet, is het misschien juist wel dé methode
Hier ging het allemaal vanzelf. Eerst voeren met een lepeltje. Toen gaven we hem een stukje groente 1 voor 1. Later werd meneer steeds boos en bleek dat hij zelf wilde eten. Yoghurt mogen we gelukkig wel voeren In het begin kwakte we wat op tafel omdat we bang waren dat hij met het bordje zou gaan spelen (lees gooien) Tegenwoordig schuiven we het bordje wel voor en dat gaat super. Wel merken we waneer hij vol begint te zitten. Dan begint ons zoontje met pletten en spelen en bekijken Ik zou me er dus niet druk om maken, komt vanzelf. En onze hond is zeker een stuk breeder geworden sinds ons zoontje zelf eet Net een stofzuiger!
Das hier hetzelfde! Ze doet het nu express overigens, gooit ze haar brood op de grond en roept zijn naam en dan klappen als hij het opeet! Hond zit dus tijdens het eten ff in de bijkeuken en als we klaar zijn, mag hij stofzuigen