Dit is nu de 2de nacht dat ik niet kan slapen mijn neus zit zo verstopt dat ik het er onwijs benauwd van krijg en niet in slaap kom. Ik gebruik zoutoplossing maar dat werkt helemaal niet, normaal gebruik ik otrivin maar dat mag nu niet tijdens zwangerschap. Iemand een tip hoe ik van die verstopte neus af kom?
Je mag gewoon xylometazoline (otrivin) gebruiken. Maximaal een week, maar dat is sowieso de max. Beterschap!
Neusspray mag je gewoon gebruiken! Ik gebruik het wel al langer dan een week zoals het staat aangeven. Maar als je echt niet meer kan ademen zal ik het gewoon doen hoor
Hier sinds ik zwanger ben erg veel last van verstopte neus tijdens het slapen. Ik gebruik gewoon neusspray. Niet langer dan een week, want dat is dan weer slecht. Maar dat is ook slecht als je niet zwanger bent.
Welkom bij de club van de snotneuzen Sinds vrijdag zwaar verkouden! Alles geprobeerd: fysiologisch serum, ajuin aan bed, stomen,... Niets hielp! Ik werd zelf overemotioneel van de vermoeidheid want ook ik kon niet slapen en was dood ellendig. Ik heb toch naar de neusdruppels gegrepen. Hoe kan je anders terug op krachten komen? En wanneer mama zich niet goed voelt, baby ook niet. Ik gebruik otrivine neusdruppels nu max 3x/dag en amai, ik slaap heerlijk nu! Je moet enkel oppassen met neusspray als je weet dat je placenta niet naar behoren werkt. En uiteraard zoals eerder vermeld, niet langer dan een week want dan geraak je verslaafd aan dat spul. Veel beterschap
Jup dat mag! Evt als je bij je huisarts langsgaat kan ie je codeine 10mg geven dat mag ook! En noscapine hoestdrank ook
herkenbaar. je slijmvliezen zetten op die dit veroorzaken. geen oog dicht gedaan vannacht 😕 kan je geen tips geven! succes!
Ik gebruik al maanden xylometazoline. Met goedkeuring van huisarts. Die zegt dat het geen kwaad kan, zeker niet zoals ik het gebruik, het werkt heel lokaal en wordt nauwelijks in je bloed opgenomen. Enige reden dat het wordt afgeraden is dat je er afhankelijk van kunt worden. Ik gebruik het in de kinderdosering, 1x voor de nacht in 1 neusgat. Omdat ik anders echt niet slaap. De eerste zes weken van mijn zwangerschap waren echt zwaar omdat ik vanaf dag 1 niet meer sliep door een verstopte neus. Daar word je niet vrolijk van!
Ik kwam onderstaande tegen vandaar dat ik dacht dat je geen neusspray mocht gebruiken. Bij etos rade ze het trouwens ook af om otrivin te gebruiken en alleen zoutoplossing te gebruiken. Maar ga zo mijn mijn 3de slapeloze nacht in en ben kapot want daarnaast heb ik ook keelpijn, vreselijke hoestaanvallen en mijn stem is zo goed als weg. ZWANGER EN NEUSSPRAY Je herkent het vast wel; je bent verkouden of hebt last van de irritante hooikoorts en wilt graag gebruik maken van een neusspray. Voordat je zwanger was kon dit zonder probleem, maar hoe zit dat dan nu je zwanger bent of graag zwanger wilt worden? Volgens eenonderzoekuit 2013 is de kans op een afwijking bij het gebruik van een neusspray tijdens de zwangerschap sterk aanwezig. Ondanks dat de kansen klein zijn dat je baby een afwijking al krijgen blijft het toch een risico. Want wie weet ben jij wel diegene die getroffen zal worden door complicaties. Dat kan je van tevoren natuurlijk niet zeggen. Tijdens de eerste drie maanden van je zwangerschap is het volgens dit onderzoek in ieder geval niet toegestaan om gebruik te maken van een spray, aangezien dit kan leiden tot een zeldzame geboorteafwijking. Het gaat dan vooral om sprays die bedoeld zijn als decongestiva. Dit is een middel dat de gezwollen slijmvliezen tot slinken. Dit middel is gewoon overval verkrijgbaar, dus ook bij je drogist. Zoals je op de rest van de website hebt gezien zijn wij heel voorzichtig met mogelijke risicos. Ook in dit geval kan er zich een grote risico voordoen, namelijk dat je baby een afwijking krijgt of dat er veel complicaties kunnen zijn tijdens je zwangerschap. Dit is natuurlijk niet wat je wilt. Wij van Ikenmama raden je dan ook aan om helemaal geen neussprays tijdens de zwangerschap te gebruiken. Het is belangrijk om alle mogelijke risicos te vermijden. In dit geval is het niet nodig om deze spray te gebruiken. Blijf er dus vanaf! IS EEN NEUSSPRAY DUS NIET TOEGESTAAN? Dat heb je goed gelezen. Tijdens de eerste drie maanden van je zwangerschap (en wij adviseren dit voor je hele zwangerschap) is het niet toegestaan om een neusspray te gebruiken. Nogmaals, wij raden je aan om dit niet tijdens je zwangerschap te gebruiken. Hieronder staan wat voorbeelden van welke je niet mag gebruiken. (niet elke spray is opgenomen) OctrivinBeclometasonCinuforceCalendulaFlixonase Dit zijn slechts voorbeelden van de sprays die je niet mag gebruiken. Wij raden je aan om geen een neusspray te gebruiken, ook al is dit tegen de hooikoorts. Niet doen! GEVOLGEN VAN GEBRUIK NEUSSPRAY BIJ ZWANGERSCHAP Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn de gevolgen van het gebruik van een neusspray echt rampzalig. Er is namelijk een kans dat je baby geboren zal worden met een zeldzame afwijking. Je begrijpt dus wel waarom we adviseren om er vanaf te blijven! TOCH EEN SPRAY GEBRUIKT? Als je toch een spray hebt gebruikt omdat je het niet wist (of omdat je zo koppig bent ) dan is het belangrijk om contact op te nemen met je verloskundige of huisarts. Zij kunnen verder kijken of dit invloed zal hebben op je kindje of dat het al invloed heeft gehad. Neem dus contact op en leg je situatie uit.
Geen tips wel herkenning !! Twee weken terug had ik buikgriep en ben 2 dagen thuis geweest van mijn werk. Nu sinds maandag écht griep. Man man man wat is dat ellendig als je zwanger bent , echt alles doet mij zeer. En werk is matuurlijk ook niet blij met mij Beterschap !!
Ik gebruik in overleg met de huisarts ook de kinder dosering, dus 0,5 Mg xylomethazin. Dit werkt net zo goed als 1 Mg! En je krijgt minder rommel binnen 😉 Allicht het proberen waard toch?
De realiteit is dat dergelijke onderzoeken nog onvoldoende informatie hebben opgeleverd om met absolute zekerheid te zeggen dat het geen kwaad kan. Ik geloof dat ze 10 jaar (pin me er niet op vast) aan ervaringen moeten hebben voordat ze uitspraken mogen doen over de veiligheid van een geneesmiddel. Bovenstaande informatie geeft helemaal niet duidelijk aan waarom en hoe schadelijk het is, het roept alleen heel hard niet doen, want je weet het niet. Datzelfde geldt trouwens ook voor medewerkers van de Etos, die mogen niet anders doen dan adviseren het niet te gebruiken omdat er officieel te weinig bekend is. In die zin geen onverstandige woorden, maar artsen en apothekers weten hier toch wel redelijk wat vanaf. Aangezien het dus een middel is dat zeer lokaal werkt, wordt het nauwelijks of helemaal niet in je bloed opgenomen. Volgens mij huisarts blijkt uit onderzoek met dieren wel dat wanneer er zeer grote hoeveelheden oraal worden ingenomen (dus opgedronken als cola op vrijdagavond) het schadelijk kan zijn. De geringe hoeveelheid xylometazoline in een neusspray (en zeker de kinderdosering) komt daar bij lange na niet aan toe en is te verwaarlozen. Dat samen met het feit dat het dus niet in je bloed en dus niet bij je kindje terecht komt, maakt dat je het wel kunt gebruiken tijdens je zwangerschap als dat echt nodig is. Ik heb wel tien keer om bevestiging gevraagd of het echt geen kwaad kon, maar er werd me keer op keer verzekerd dat het geen kwaad kon, op basis van het bovenstaande. Inmiddels gebruik ik het dus zonder zorgen slechts 1 x per nacht in de kinderdosering in 1 neusgat. Want het blijft natuurlijk geen fijne gedachte om geneesmiddelen te gebruiken met een kindje in je buik. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit prima is zo. In ieder geval beter dan 6 weken niet slapen, want daar word je dan weer (in mijn geval) depressief van. Verslaafd raak je er ook niet aan op deze manier want je gebruikt het niet constant, alleen voor het slapen. De rest van de dag moet je neus dus zelf aan de slag. Sorry voor het lange betoog, maar maak je dus geen zorgen als je het wel (hebt) gebruikt...