Beste verloskundige, Ik denk dat er al een gelijkaardige vraag is gesteld geweest maar ik wilde graag ook mijn eigen situatie even voorleggen (met de excuses voor de "herhaling"). Ik ben inmiddels bijna 13 weken zwanger, toen ik bijna 6 weken zwanger was heb ik een bloedtest laten uitvoeren om o.a. het resultaat van de HCG te kennen en om na te gaan of ik al dan niet positief was voor toxoplasmose. Er is toen ook getest geweest op CMV. De huisarts zei dat ik positief was getest maar dat ze, aan de hand van de resultaten, meende dat ik de infectie had doorgemaakt nog voor ik zwanger was, maar hoe lang daarvoor dat kon ze niet zeggen. Nu heb ik zelf wat speurwerk verricht op het internet (internet, een zegen maar tegelijkertijd ook een hel, want je vindt soms gewoon te veel (tegenstrijdige) informatie en daar wordt je dan ook weer gek van). Mijn resultaten waren als volgt : Cytomegalovirus IgM = 0,18 Volgens de referentiewaarden begrijp ik dat die waarde "negatief" is. Cytomegalovirus IgG = 75 U/ml Deze waarde is volgens de referentiewaarden "positief"... Begrijp ik het echter goed, dat de eerste waarden IgM een "actief virus" voorstellen ? (en dat is dus goed, want dat is negatief ?) En dat de IgG waarden aangeven dat ik een infectie heb doorgemaakt in het verleden ? Zo ja, hoe ver is dat verleden dan ? Als het recent zou geweest zijn, zouden dan ook de IgM waarden positief moeten geweest zijn ? En tenslotte, gisteren vernam ik dat een kennis CMV heeft. Ik heb ze een maand geleden nog gezien - kan ik besmet zijn door haar ? En hoe reël is de kans dat je het virus oploopt ? Want het lijkt wel of iedereen heeft het of heeft het wel eens gehad. En is het zo dat hoe verder je gevorderd bent in de zwangerschap, hoe minder "gevaarlijk" het virus wordt voor je ongeboren kind, of is dat niet zo ? Alvast bedankt !
Hoi Ronnie, je hebt het goed begrepen. Positieve IgG wil zeggen dat je, ik dacht langer dan een half jaar geleden, een keer in aanraking bent geweest met het MCV. Het komt dus waarschijnlijk niet door je vriendin, want dan zou idd je IgM pos moeten zijn. En inderdaad, hoe eerder in de zwangerschap, hoe minder groot de besmettingskans bij het kindje, maar des te gevaarlijker voor het kindje. (bij recente besmetting dan he!) Hoe verder in de zwangerschap, hoe monder gevaarlijk, maar hoe makkelijker het bij het kindje zou kunnen komen bij besmetting. 50-60% van de mensen hebben zo'n besmetting al eens gehad. Dus in principe beschermd, jij dus ook. Groetjes Brigitte